آینده مبهم مسلمانان هند با پیروزی «مودی» در انتخابات
کد خبر: 1407998
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸

آینده مبهم مسلمانان هند با پیروزی «مودی» در انتخابات

گروه بین‌الملل: با اعلام خبر پیروزی «نارندرا مودی» در انتخابات هند و انتصاب وی به عنوان نخست‌وزیر آینده این کشور، جمعیت 160 میلیون نفری مسلمانان هند در مورد وضعیت زندگی خود در حکومت جدید نگران هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «On Islam»، حزب ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» با پیروزی بر رقیب خود، حزب کنگره، توانست به یک دهه حکمرانی این حزب بر هند پایان دهد و با کسب اکثریت 272 کرسی پارلمان هند، دولت این کشور را در دست گیرد.
پیروزی این حزب و انتخاب نارندرا مودی، رئیس آن به عنوان نخست‌وزیر هند، اقلیت مسلمان این کشور را با تردید و نگرانی نسبت به آینده خود مواجه کرده است.
گرچه مودی 63 ساله با شعار «امید و تجدید حیات» پا به عرصه انتخابات گذاشت، اما سابقه وی در سوءرفتار با مسلمانان و همراه شدن ورود او به انتخابات با افزایش حملات ضداسلامی در هند، مسلمانان را بسیار نگران کرده است.
تیرگی روابط مسلمانان با این حزب ناسیونالیست هندو بعد از کشتار وحشیانه بیش از 2 هزار مسلمان در سال 2002 میلاىی در ایالت «گجرات» هند در زمان فرمانداری مودی آغاز شد.
فاجعه کشتار مسلمانان در پی آن شکل گرفت که گروهی از زائران هندو بر اثر آتش‌سوزی در یک قطار کشته شدند که در ابتدا مسلمانان به اشتباه مسئول این حادثه معرفی شدند اما بعد مشخص شد که این آتش‌سوزی اتفاقی بوده است.
در زمان رقابت‌های انتخابی اخیر نیز دو شورش علیه مسلمانان شکل گرفت که یکی در ایالت شرقی «آسام» و دیگری در شهر مسلمان‌نشین حیدرآباد در ایالت جنوبی «آندرا پرادش» اتفاق افتاد.
قتل‌عام آسام روز 11 اردیبهشت‌ماه شکل گرفت که در آن اعضای جبهه دموکرات ملی «بودولند» به دلیل مخالفت مسلمانان با کاندیدای آن‌ها در انتخابات، دست به قتل‌عام مسلمانان زدند.
در شهر حیدرآباد نیز جمعیت سیک‌های این کشور به بهانه آتش زده‌شدن پرچم سیک‌‌ها، مسلمانان را مقصر دانسته و به آنان حمله کردند. با مداخله پلیس و تیراندازی مأموران سه نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند.
عادی شدن حملات علیه مسلمانان
مسلمانان هند نگران هستند که چنین حملاتی با پیروزی مودی به امری عادی تبدیل شود.
گرچه مودی در جریان رقابت‌های انتخاباتی تلاش کرد تا چهره معتدلی از خود نشان دهد اما سخنان اخیر او در مورد مهاجران غیرقانونی از بنگلادش درگیری خونینی را در ایالت آسام به راه‌انداخت.
از سوی دیگر نحوه حمایت گروه‌های هندو از مودی، تردیدهای زیادی را در مورد برنامه توسعه وی به وجود آورده و نقشه پنهانی او علیه مسلمانان را در اذهان مردم پررنگ‌تر ساخته است.
پیش از انتخاب مودی به عنوان نخست‌وزیر هند و پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا نیز مسلمانان این کشور وضعیت سامان‌یافته‌ای نداشتند و از تبعیض‌‌های بی‌شماری که علیه آنان در حوزه‌های آموزش، سیاست و کسب‌وکار صورت می‌گرفت، شکایت داشتند اما این اقلیت پیش‌بینی می‌کند که این وضعیت در آینده به مراتب بدتر خواهد شد.

captcha