تذهیب ورق‌های قرآن عنایت خداوند را می‌طلبد
کد خبر: 1414168
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰

تذهیب ورق‌های قرآن عنایت خداوند را می‌طلبد

گروه هنر: یک استاد نگارگر گلستانی گفت: تذهیب ورق‌های قرآن عنایت خداوند را می‌طلبد و بیشتر شبیه یک امداد غیبی است.

حسن تازیکه، استاد نگارگر گلستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گلستان، با ذکر این مطلب که تذهیب ورق‌های قرآن عنایت خداوند را می‌طلبد و بیشتر شبیه یک امداد غیبی است، افزود: تذهیب را می‌توان مجموعه‌ای از نقش‌های بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هرچه زیباتر کردن کتاب‌های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار، جُنگ‌های هنری و قطعه‌های زیبای خط بکار می‌برند.
وی گفت:  تذهیب هم‌چون مینیاتور ایرانی در واقع میراث پیش از ظهور اسلام است که با عرفان و تفکرات اسلامی ادغام گردید و راهی شد برای ظهور جلوه‌های الهی اما متأسفانه آثار تذهیب نفیسی در ادوار مختلف اسلامی خلق شده‌بود بخش عظیمی از این آثار طی حملات مغول در سده‌های هفتم و هشتم از بین رفت.
این هنرمند گلستانی اظهار کرد: تذهیب، همچون نقاشی، دارای مکتب‌ها و دوره‌های خاصی است؛ چنان‌که می‌توان از مکاتب سلجوقی، بخارا، تیموری، صفوی و قاجار و شعب مختلف هر مکتب سخن گفت. برای مثال، در مکتب تیموری، شعبه‌های شیراز، تبریز، خراسان و... را می‌توان تمیز داد و در واقع، تفاوت در رنگ‌ها، روش قرار گرفتن نقش‌ها در یک صفحه تذهیب و تنظیم نقش‌ها در مکتب‌های مختلف، عامل این تفاوت است.
تازیکه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تذهیب در دوره معاصر خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به هنرهای اسلامی توجه ویژه‌ای شد و به‌ویژه با رونق گرفتن چاپ و انتشار قرآن، هنر گرانقدر تذهیب جان دوباره‌ای یافت و به واقع می‌توان سه دهه اخیر را دوره بازگشت هنرهای اسلامی به دوران اوج خود تعبیر کرد.
استاد دانشگاه‌های استان گلستان بیان کرد: در میان تذهیب‌گران آن دسته‌ای که بر روی تذهیب اوراق قرآن‌ها کار می‌کنند در واقع عنایت و لطف خداوند است که به این بندگانش عطا می‌شود و یک نوع امداد غیبی است.
تازیکه یادآور شد: در حال حاضر در سه سطح مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی رشته نگارگری و تذهیب در آموزشگاه صنایع دستی شهرستان گرگان تحت مدیریت معاونت صنایع دستی استان تدریس می‌شود که در سال گذشته بیش از 240 نفر در دوره‌های مختلف این هنر را فراگرفتند.

captcha