حسن تازیکه، استاد نگارگر گلستانی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از گلستان، با ذکر این مطلب که تذهیب ورقهای قرآن عنایت خداوند را میطلبد و بیشتر شبیه یک امداد غیبی است، افزود: تذهیب را میتوان مجموعهای از نقشهای بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هرچه زیباتر کردن کتابهای مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار، جُنگهای هنری و قطعههای زیبای خط بکار میبرند.
وی گفت: تذهیب همچون مینیاتور ایرانی در واقع میراث پیش از ظهور اسلام است که با عرفان و تفکرات اسلامی ادغام گردید و راهی شد برای ظهور جلوههای الهی اما متأسفانه آثار تذهیب نفیسی در ادوار مختلف اسلامی خلق شدهبود بخش عظیمی از این آثار طی حملات مغول در سدههای هفتم و هشتم از بین رفت.
این هنرمند گلستانی اظهار کرد: تذهیب، همچون نقاشی، دارای مکتبها و دورههای خاصی است؛ چنانکه میتوان از مکاتب سلجوقی، بخارا، تیموری، صفوی و قاجار و شعب مختلف هر مکتب سخن گفت. برای مثال، در مکتب تیموری، شعبههای شیراز، تبریز، خراسان و... را میتوان تمیز داد و در واقع، تفاوت در رنگها، روش قرار گرفتن نقشها در یک صفحه تذهیب و تنظیم نقشها در مکتبهای مختلف، عامل این تفاوت است.
تازیکه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تذهیب در دوره معاصر خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به هنرهای اسلامی توجه ویژهای شد و بهویژه با رونق گرفتن چاپ و انتشار قرآن، هنر گرانقدر تذهیب جان دوبارهای یافت و به واقع میتوان سه دهه اخیر را دوره بازگشت هنرهای اسلامی به دوران اوج خود تعبیر کرد.
استاد دانشگاههای استان گلستان بیان کرد: در میان تذهیبگران آن دستهای که بر روی تذهیب اوراق قرآنها کار میکنند در واقع عنایت و لطف خداوند است که به این بندگانش عطا میشود و یک نوع امداد غیبی است.
تازیکه یادآور شد: در حال حاضر در سه سطح مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی رشته نگارگری و تذهیب در آموزشگاه صنایع دستی شهرستان گرگان تحت مدیریت معاونت صنایع دستی استان تدریس میشود که در سال گذشته بیش از 240 نفر در دورههای مختلف این هنر را فراگرفتند.