حکم ولی‌فقیه در رؤیت ماه رمضان عامل وحدت‌ جامعه اسلامی است
کد خبر: 1417602
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
آیت‌الله نورمفیدی:

حکم ولی‌فقیه در رؤیت ماه رمضان عامل وحدت‌ جامعه اسلامی است

گروه اندیشه: برای جلوگیری از هرگونه اختلافی که باعث تفرقه و مانع ایجاد وحدت‌رویه در مورد مسئله رؤیت ماه در ابتدا و آخر ماه رمضان می‌شود، بهتر است ملاک، حکم ولی فقیه به عنوان حاکم اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گلستان، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی،  نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان شب گذشته، 24 خرداد در جلسه ستاد استهلال گلستان گفت: مساله استهلال از مسایل مهم امت اسلامی است که به علت جایگاه مهم فقهی آن در بین مذاهب اسلامی از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای  برخوردار است.

وی گفت: برخی از فقها و مراجع، تولد ماه را ملاک حلول ماه مبارک رمضان می‌دانند و برخی دیگر که اکثریت علما را شامل می‌شوند اعتقاد دارند ملاک حلول ماه، رؤیت ماه است که بین این فقها هم برای رؤیت دو روش وجود دارد؛ برخی از آن‌ها می‌گویند ماه حتماً باید با چشم حقیقی دیده شود و برخی دیگر نظر داده‌اند، رؤیت ماه با چشم مسلح نیز کفایت می‌کند.

آیت‌الله نورمفیدی بیان کرد: برای جلوگیری از هرگونه اختلافی که باعث تفرقه و ایجاد وحدت رویه در مورد مسئله رؤیت ماه در ابتدا و آخر ماه مبارک رمضان ممکن است ایجاد کند بهتر است ملاک، حکم ولی فقیه به عنوان حاکم اسلامی باشد؛ چرا که اختلافات فقهی در این زمینه به زودی حل نمی‌شود و ممکن است جامعه اسلامی متشتت شود. بنابراین مرجعیت تعیین اول و آخر ماه رمضان حداقل در ایران حکم حاکم اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام ابوالفضل عامری، مسئول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گلستان نیز در این جلسه گفت: با توجه به این مسئله استهلال ماه در کشور زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند و در طول سال و به‌ویژه ابتدا و آخر ماه مبارک رمضان نتایج فعالیت‌های گروه های رصدی در استان برای دفتر ایشان ارسال می‌شود.

مسئول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گلستان هم چنین افزود: فعالیت ستادهای استهلال در کشور برای ماه رمضان امسال که تفاوتی با سنوات گذشته دارد، تأکید بر دعوت و حضور علما و کارشناسان اهل سنت در این ستادها می‌باشد. چه بسا با این رویه موضوع رصد و رؤیت ماه در بین جامعه اسلامی به ایجاد وحدت عمل و تقریب نظرات علمای مذاهب اسلامی و انتاج وحدت نظر بیشتری دست یابیم.

وی بیان کرد: مساله رویت ماه یک مساله فقهی است و نباید اجازه دهیم توسط دشمنان اسلام و نظام، این مساله تبدیل به مساله ای سیاسی و جناحی تنزل پیدا کند چرا که آنها می خواهند با هر روشی که امکان دارد وحدت کلمه را در نظام اسلامی و جهان اسلامی تضعیف کنند.

حجت‌الاسلام عامری در پایان با اشاره به گروه‌های رصدی در استان گلستان، یادآور شد: برای رؤیت ماه در ابتدا و آخر ماه رمضان دو گروه اصلی در تپه هزارپیچ گرگان و منظقه خالدنبی شهرستان کلاله و چهار گروه فرعی با استقرار در شهرستان‌های آق‌قلا، ترکمن، گنبدکاووس و علی‌آباد کتول و با حضور بیش از 50 نفر فعالیت خواهند داشت.

captcha