داعش حافظ منافع ژئوپلیتیک آمریکا در خاورمیانه است/ نقشه‌ حساب‌شده غرب برای استعمار اقتصادی
کد خبر: 1422228
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
دورتیگیه:

داعش حافظ منافع ژئوپلیتیک آمریکا در خاورمیانه است/ نقشه‌ حساب‌شده غرب برای استعمار اقتصادی

گروه بین‌الملل: به اعتقاد تحلیلگر سیاسی اهل فرانسه، گروه داعش ساخته دست عربستان سعودی جهت تضعیف موقعیت سیاسی شیعیان و حافظ منافع ژئوپلیتیک آمریکا در خاورمیانه است.

«پی‌یر دورتیگیه»، استاد بازنشسته دانشگاه تولوز فرانسه و تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: حمایت عربستان سعودی از گروه تروریستی داعش بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ این گروه تروریستی با این هدف وارد میدان کارزار سیاسی خاورمیانه شده است که قدرت شیعیان در عراق و سوریه را تضعیف کند و تنها کشوری که از این ضعف سیاسی بهره می‌برد، حکومت وهابی عربستان است.

وی افزود: این گروه تروریستی به رهبری عربستان سعودی در تلاش است تا استقلال اقتصادی عراق و نظام سیاسی سوریه را در هم بشکند. اگر به توافقات میان عربستان و آمریکا توجه کنید، می‌بینید که قراردادی مابین این دو کشور در سال 1945 به امضاء رسیده است که به مدت شصت سال اعتبار دارد و بر ضرورت حفظ منافع دو کشور تاکید می‌کند؛ بنابراین وجود داعش، به‌ نوعی حافظ منافع ژئوپلیتیک ایالات متحده به شمار می‌رود.

دورتیگیه در بخش دیگری از سخنانش به بانیان چنین گروه‌هایی اشاره و عنوان کرد: «جورج بوش» زمانی که از خاورمیانه جدید صحبت می‌کرد، نخستین نقشه‌اش، تجزیه عراق و سوریه بود چراکه به قول وی، در این صورت «هلال شیعی» در منطقه از میان می‌رفت. امروز این توطئه را به گروه داعش سپرده‌اند تا بعدها مدعی شوند که این خود مسلمانان بودند که در مورد عراق و سوریه تصمیم گرفتند!

تضعیف سوریه و عراق ضامن حیات صهیونیسم است

این استاد دانشگاه فرانسوی با تاکید بر این‌ که ضعف حکومت‌های خاورمیانه، ضمانت ادامه حیات صهیونیسم است، توضیح داد: امریکا در مقابل افکار عمومی ریاکارانه رفتار می‌کند و ضمن محکوم کردن برخی اقدامات تروریستی، سعی دارد تا خود را از این حوادث دور نگاه دارد در حالی‌که می‌دانیم ضعف قدرت‌های منطقه فقط به نفع غرب به‌‌ویژه امریکا و رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: اگر حکومت‌های منطقه از هم بپاشند و امریکا با نفوذ در خاورمیانه مانع مانور سیاسی روسیه شود، به‌وضوح استقلال اقتصادی منطقه از میان می‌رود و رژیم صهیونیستی با خیالی آسوده‌تر به اشغالگری و جنایت ادامه می‌دهد؛ بنابراین مسلمانانی که در عراق یا سوریه زندگی می‌کنند، جدای از اینکه شیعه یا اهل سنت هستند، با خطری بزرگ مواجه‌اند چراکه دشمن اصلی آنان داعش نیست بلکه ابرقدرت‌هایی است که در پشت پرده به هدایت تروریسم مشغول‌اند.

نقشه‌ حساب‌شده غرب برای استعمار اقتصادی

وی ادامه داد: غربی‌ها برای این‌ که راحت‌تر به توجیه دخالت‌های نظامی در کشورهای مختلف بپردازند، در میان شهروندان تفرقه ایجاد می‌کنند؛ ایجاد گروه‌های افراطی از میان شهروندان یکی از راه‌هایی است که طی سال‌های اخیر در خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفته است. ایجاد گروه تروریستی، حمایت پنهانی از آن، سپس محکوم کردن اقدامات آنان و در نهایت دخالت نظامی برای آزادسازی خاورمیانه از دست همین تروریست‌ها، نقشه‌ای حساب‌شده توسط غرب است که منجر به استعمار اقتصادی کشورهایی چون عراق می‌شود.

حقوق بشر، امروز فقط شعاری توخالی است

دورتیگیه در پایان، در پاسخ به سوالی درباره جایگاه حقوق بشر در جهان امروز، گفت: دفاع از حقوق بشر، امروز فقط شعاری توخالی است که در غرب مطرح می‌شود. باید بگویم که پس از انقلاب فرانسه، چیزی به‌ نام حقوق بشر در جهان باقی نمانده است و اظهاراتی که در این‌باره صورت می‌گیرد، همگی دروغ و پوشالی است.

captcha