محبوبیت بین مردم، نتیجه ایمان و عملکرد صحیح فرد است
کد خبر: 1426596
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۱
حجت‌الاسلام قرائتی:

محبوبیت بین مردم، نتیجه ایمان و عملکرد صحیح فرد است

گروه اجتماعی: رئیس ستاد اقامه نماز گفت: کسی‌که هم ایمان و هم عملکردش صحیح باشد، محبوبیت می‌یابد و مردم او را دوست دارند اما اگر ایمان فرد مشکل داشته باشد، از محبوبیت وی بین مردم کاسته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، استاد و مفسر قرآن کریم در برنامه درس‌هایی از قرآن که شب گذشته، 15 تیر با موضوع دوران بلوغ حضرت موسی(ع) با محوریت سوره قصص در صحن جامع حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه 14 سوره قصص «وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ، هنگامی‌‌که نیرومند و کامل شد حکمت و دانش به او دادیم، و اینگونه نیکوکاران را جزا می‏‌دهیم»، گفت: ما چهار نوع بلوغ جنسی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داریم که داشتن هر یک از این‌ها در افراد مختلف متفاوت است، زمانی‌که حضرت موسی(ع) به بلوغ می‌رسند برای نبوت و ابلاغ رسالت، آمادگی پیدا می‌کنند، زیرا کسی‌که به نبوت می‌رسد باید دارای کمال اعتدال و خلافت باشد.

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به آیه 96 سوره مریم «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا، کسانی‌که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند خداوند رحمان محبت آن‌ها را در دل‌ها می‏‌افکند»، اظهار کرد: کسی‌که هم ایمان و هم عملکردش صحیح باشد، محبوبیت می‌یابد و مردم او را دوست دارند اما اگر ایمان فرد مشکل داشته باشد، از محبوبیت وی بین مردم کاسته می‌شود.

استاد و مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 15 سوره قصص «وَدَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَى حِینِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِیعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِن شِیعَتِهِ عَلَى الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ فَوَکَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَیْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِینٌ، او در موقعی که اهل شهر در غفلت بودند وارد شهر شد، ناگهان دو مرد را دید که به جنگ و نزاع مشغولند، یکی از پیروان او بود، و دیگری از دشمنانش، آن یک که از پیروان او بود از وی در برابر دشمنش تقاضای کمک کرد، موسی مشت محکمی بر سینه او زد و کار او را ساخت(و بر زمین افتاد و مرد!) موسی(ع) گفت: این از عمل شیطان بود که او دشمن و گمراه کننده آشکاری است»، بیان کرد: این آیه اشاره می‌کند که پیامبران الهی همگی با قدرت بوده اما ظالم و زورگو نبوده‌اند، همیشه پیامبران و ائمه(ع) از بی‌حالی و کسالت به خدا پناه می‌بردند.

وی به سؤال یکی از دانشجویان که از وی در‌خصوص اینکه طرفدار سرمایه‌دارها است یا مستضعفان اشاره کرد و افزود: من در پاسخ به این فرد گفتم طرفدار قرآن و حدیثم، زیرا خداوند در سوره ص دو پیامبر به نام‌های ایوب(ع) و سلیمان(ع) را معرفی می‌کند که اولی در فقر مالی به‌سر می‌برده و دومی غنی بوده است اما در همان سوره، هر دوی آن‌ها عبد خداوند معرفی می‌شوند.

رئیس ستاد اقامه نماز در ادامه با اشاره به وسوسه‌های تدریجی شیطان اظهار کرد: اگر گناه کردید سریع استغفار کرده، از خدا طلب بخشش کرده و به مکان‌های مقدسی مانند حرم‌های ائمه(ع) و مساجد بروید زیرا خداوند می‌فرماید: «...إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ، ...چرا که حسنات، سیئات (و آثار آن‌ها را) بر‌طرف می‏‌سازند».

وی اضافه کرد: هرگاه که شما گناهی مرتکب می‌شوید شیطان ممکن است زمینه‌های سقوط تان را فراهم کند، برای مثال می‌گوید: حالا تو که فلان گناه را انجام می‌دهی می‌خواهی نماز بخوانی؟، حالا تو که نماز نمی‌خوانی می‌خواهی فلان کار خیر را انجام دهی؟ و...، همچنین نباید استغفار و توبه را به زمان پیری انداخت زیرا هیچ ضمانتی وجود ندارد که ما تا ساعات، روزها و یا سال‌های آینده زنده باشیم.

حجت‌الاسلام قرائتی به آیه 17 سوره قصص «قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیرًا لِّلْمُجْرِمِینَ، عرض کرد پروردگارا! به شکرانه نعمتی که به من دادی من هرگز پشتیبان مجرمان نخواهم بود» گفت: کسی‌که مورد اعتماد و امین خداوند است، نباید یاور مجرمان باشد.

وی با بیان اینکه یک روحانیت وهابی قدرت پاسخگویی در مقابل طلبه ما را ندارد، یادآور شد: وهابیت یاری خواستن از غیر خدا را نوعی شرک می‌داند، این افراد بزرگ‌ترین ادعایشان این است که «یا حسین، یا علی و یا زهرا» های ما به خاطر مدد خواستن از غیر خدا، شرک محسوب می‌شود این در حالی است که در قرآن کریم آمده است وقتی حضرت موسی(ع) برای مقابله با فرعون از خداوند یاری می‌گیرد خدا، برادرش هارون را می‌فرستد و یا در جایی‌که می‌گوید شفا از آن خداوند است، بیان می‌کند در عسل هم، شفا وجود دارد.

captcha