استمرار فضایل اخلاقی؛ بهترین نشانه تغییر و تحول ماه رمضان
کد خبر: 1433604
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱

استمرار فضایل اخلاقی؛ بهترین نشانه تغییر و تحول ماه رمضان

گروه اجتماعی: مسئول دفتر نهاد رهبری در جهادکشاورزی استان مرکزی با تأکید بر اینکه فضایل اخلاقی ما نیاید با اتمام ماه مبارک رمضان به پایان برسد، گفت: استمرار بهترین نشانه تغییر و تحول در این ماه عزیز است.

حجت‌الاسلام حمزه کلانتری، مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مهم‌ترین فلسفه روزه را کسب تقوا بیان کرد و گفت: این هدف در قرآن به صراحت آمده ولی در احادیث نیز فلسفه‌ بسیاری ذکر شده است از جمله اینکه به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت بیافتیم و متوجه قشر فقیر و مستمند جامعه نیز باشیم.

دستیابی به تقوای الهی

وی تصریح کرد: روزه در ادیان دیگر هم بوده و فقط مختص به اسلام نیست و فقط ممکن است کیفیت آن متفاوت باشد و در هر صورت هدف دستیابی به تقوای الهی است و برای رسیدن به این منظور باید هم روزه ظاهر و هم روزه باطن را داشته باشیم، همان‌طور که در احادیث سفارش شده است.

کلانتری با تأکید بر روزه باطن، ادامه داد: مبطلات روزه که در رساله‌های احکام آمده مربوط می‌‌شود به ظاهر روزه و اما مهم‌تر از آن روزه اعضا و جوارح است که به باطن روزه‌دار مربوط می‌شود و این نشان می‌دهد که اسلام هدفی بالاتر از ظاهر دارد و اگر ایمان و تقوا با هم رابطه داشته باشند تقوا باید حکایت از درون داشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: دعا و قرائت قرآن در تمام ماه‌ها سفارش شده است ولی در ماه مبارک رمضان جنبه دیگری پیدا می‌کند و همان‌طور که در روایات آمده است یک آیه از قرآن برابری می‌کند با کل قرآن و با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها انسان احساس نزدیکی به خدا می‌کند و هدف نهایی از دعا و قرآن خواندن نیز همین است.

شرایط استجابت دعا

وی با اشاره به شرایط اجابت دعا، تأکید کرد: در کتب روایی شیعه آمده است که چگونه می‌توان شرایط استجابت را مهیا کرد که یکی از بهترین زمان‌ها ماه مبارک رمضان ذکر شده است؛ چراکه دارای ویژگی‌هایی است که انسان را به خدا نزدیک‌تر می‌کند.

حجت‌الاسلام کلانتری ادامه داد: پاک کردن مال و ثروت از حرام و دادن حق‌الله و حق‌الناس می‌تواند در استجابت دعا تأثیرگذار باشد، البته در برخی موارد هم برآورده شدن درخواست به نفع انسان نیست هرچند با اصرار فراوان همراه باشد؛ ولی عموماً با توجه به کریم بودن خداوند دعا در این ماه برآورده می‌شود.

اثبات اخلاق نیکوی ماه رمضان در طی سال

وی با تأکید بر بهار قرآن در ماه رمضان، یادآور شد: فضایل اخلاقی ما نیاید با اتمام این ماه به پایان برسد بلکه استمرار بهترین نشانه تغییر و تحول ما در این ماه عزیز است؛ لذا همان‌طور که در مدت یک ماه به اثبات اخلاق نیکو پرداخته‌ایم، در ماه‌های دیگر سال نیز باید این فضایل را تداوم بخشیم.

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در سازمان جهاد کشاورزی استان با تأکید بر اینکه هدف ماه رمضان این است که ما را به کمال برساند، یادآور شد: اگر پس از این ماه استمرار وجود نداشته باشد به هدف خود دست نیافته‌ایم و هیچ بهره‌ای از روزه گرفتن و انجام ریاضت دینی نبرده‌ایم؛ لذا باید پس از گذشت این یک ماه به استمرار اخلاق نیکو توجه داشته باشیم.

captcha