محمدعلی خبری، دبیر کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: 16 مرداد 59 جهاد دانشگاهی به فرمان امام راحل(ره) و براساس نیازی که احساس شد و سیر تحولاتی که در فضاهای دانشگاهی به وجود آمده بود تأسیس شد و بیشترین این نیازهای احساس شده فرهنگی بود که باید منطبق با موازین اسلامی، اصول آن پایهریزی میشد.
وی ادامه داد: جو موجود در دانشگاهها در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی متأثر از فرهنگ نادرست غربی که چیزی در حدود 50 سال بر آن سیطره پیدا کرده بود، موانعی را در راه ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی به وجود میآورد تا جایی که بسیاری از دانشجویان انقلابی این موضوع را تاب نیاورده و دم از اعتراض زدند که این خود منجر به تعطیلی دانشگاهها شد.
خبری تصریح کرد: در حقیقت فرمان امام راحل در تأسیس نهادی تحت عنوان سازمان جهاد دانشگاهی ابتکاری بود که روح تعهد اسلامی و ایرانی را در فضای دانشگاهی دمید و منجر شد تا مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاهها بر خود وظیفه بدانند که در یک حرکت جهادی براساس وحدت رویهای که به شکل سازمانی به آن دست یافته بودند منشأ تغییر و تحولاتی در فضای آموزش عالی کشور شوند که خوشبختانه این سیر همچنان به شکلی پویا و زنده در حال وقوع است.
جهاد دانشگاهی همواره در مسیر پویایی و به روز شدن گام برداشته است
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی در ادامه گفت: بازنگری اساسنامه جهاد دانشگاهی در سال 65، افزودن الحاقاتی بر این اساسنامه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 69 نشان از این دارد که این نهاد فرهنگی و انقلابی همواره در مسیر پویایی و به روز شدن گام برمیدارد که این سیر همچنان در بسیاری از بندهای آئیننامهای بخشهای گوناگون جهاد دانشگاهی وجود دارد و این مطلب را به وضوح به اثبات میرساند که جهاد دانشگاهی متناسب با نیازهای جامعه فرهیخته دانشگاهی و پژوهشی خود را به روز نگاه داشته است که این درست مقارن با رشد و پیشرفت شتابگیرنده علم و دانش در دنیاست.
خبری گفت: امروز رسالت ذاتی جهاد دانشگاهی در انجام وظایف گوناگونی همچون گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها، توسعه امور فرهنگی و تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی، برنامهریزی برای نسل جوان و ایجاد امکانات جهت انجام تحقیقات کاربردی و توسعهبخش، حمایت از دانشمندان جوان، ایجاد فرصت شغلی برای فارغالتحصیلان و مواردی از این دست خلاصه میشود که بحمدالله تاکنون بخشهای گوناگون جهاد دانشگاهی توانستهاند از این مهم به خوبی برآیند.
رئیس پیشین پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی ادامه داد: همانگونه که اشاره شد اهداف والای مورد تعقیب جهاد دانشگاهی در دورههای متفاوت با توجه به نیازی که مملکت داشته و دارد در حوزه پژوهش و گسترش مبانی علمی و پژوهشی در مسیر تحول قرار داشته و این تحولات در شرایط کنونی و با مطرح شدن مقولاتی همچون امور دانشبنیان سیر شتابندهای به خود گرفته است.
جهاد دانشگاهی در امور فرهنگی و هنری پیشقدم بوده است
خبری تأکید کرد: حال که صحبت از امور فرهنگی و هنری به میان آمده است باید به این نکته اذعان کنم که جهاد دانشگاهی در امور فرهنگی و هنری نیز همواره پیشقدم بوده و با کشف استعدادهای هنری در این مقولات، زمینهساز فعالیت و آموزش بیشتر آنها را فراهم آورده است تا جایی که منجر به نخبهپروری در حوزههای هنری شده است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: نگاه تخصصی به امور فرهنگی از جمله اهداف والای جهاد دانشگاهی بوده است؛ تأسیس پژوهشکدههای فرهنگی و هنری همانند پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری که اینجانب مدتهاست خدمتگزار آن بودهام و یا تأسیس سازمانهایی همچون فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور و راهاندازی خبرگزاری ایکنا، نشان از نگاه کاملاً کارشناسی و تخصصی جهاد دانشگاهی به مقولات فرهنگی دارد.
وی گفت: اهمیت دادن جهاد دانشگاهی در بحث آموزش فرهنگ و هنر تا به آن سطح رسیده است که اکنون پس از گذشت چند سال از دایر شدن مدرسه عالی که زیر نظر جهاد دانشگاهی به امر آموزش مشغول بود، این مدرسه با گسترش فضای علمی و تحت پوشش قرار دادن مقولات و رشتههای گوناگون تبدیل به دانشگاه علم و فرهنگ شود که در همه حوزهها از مقطع کارشناسی تا دکترا به تربیت دانشجو مبادرت میورزد.
مولد بودن، ویژگی باز جهاد دانشگاهی است
خبری ادامه داد: یکی از ویژگیهای بارز جهاد دانشگاهی مولد بودن آن است؛ در حوزه مدیریت فرهنگی و هنری هیچ گاه دیده نشده که مدیری از بیرون از چارت سازمانی جهاد دانشگاهی به بدنه این مجموعه الصاق شود بلکه این جهاد دانشگاهی بوده است که با تربیت کارآمد مدیران فرهنگی و هنری به صدور مدیران در بخشهای گوناگون پرداخته و تجربه نشان داده است که هر جا که یک مدیر جهادی تربیت شده در جهاد دانشگاهی منصوب شده است، عملکرد مجموعه زیردست او، موفقتر بوده است.
وی به ویژگی دیگر جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در مدتی که خدمتگزار جهاد دانشگاهی بودم، متوجه این ویژگی منحصر به فرد شدهام که نگرش این سازمان به کارکنان خود کارمندی نیست، در جهاد دانشگاهی رئیس و مرئوس معنا ندارد و همه عضو جهاد دانشگاهی هستند و تنها ارجحیت فردی به فرد دیگر مرتبه علمی و دانشگاهی اوست.
خبری ادامه داد: این خصوصیت موجب آن شده است که در این سالها جهاد دانشگاهی پیشقراول در عرصه مدیریت جهادی باشد و مدیران و مسئولان آن با کمترین چشمداشت مالی هر آنچه در توان و چنته دارند در طبق اخلاص قرار داده و در حوزههای گوناگون علمی و پژوهشی موجب رشد و پیشرفت شوند.
وی در پایان ادامه داد: چنین ویژگی است که با توجه به جهادی بودن ماهیت جهاد دانشگاهی و فعالیتهای صورت گرفته در آن، این نهاد انقلابی را از شکل اداری آن خارج کرده و به جای اینکه به کارکنان خود به دید روزمزدی نگاه کند به آنها هویت کارمزدی داده است یعنی حجم کاری که در یک روز و در ساعتی مشخص به انجام میرسد، مهم نیست، بلکه توجه به این مسئله که قابلیت و کاربرد آنچه که تولید و عرضه میشود چیست و چه مقدار از نیازهای جاری مملکت را تأمین میکند، ملاک و معیار ارزیابی و در نتیجه پرداخت حق و حقوق اعضا و کارکنان آن است.