شکل‌گیری جریانی افراطی برای محدود کردن روابط قاریان مصری و ایرانی
کد خبر: 1441023
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
یاراحمدی بیان کرد:

شکل‌گیری جریانی افراطی برای محدود کردن روابط قاریان مصری و ایرانی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به حضور قاریان مصری در محافل و مسابقات قرآن ایران و دقت این مرکز در انتخاب برترین قراء، گفت: جریان افراطی برای محدود کردن و قطع رفت و آمد قاریان مصری به ایران شکل گرفته است.

ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه نسل فعلی قاریان مصری در مقابل نسل اساتید بزرگ مصری که طی دهه‌های گذشته تلاوت‌های بسیار ارزشمند و ماندگاری داشته‌اند، دچار افت شدیدی شده‌اند، گفت: به همین دلیل عملاً برای انتخاب قاریان مصری به منظور حضور در ایران و تلاوت در محافل انس با قرآن کریم با مشکل مواجه هستیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره انتخاب قاریان مصری برای حضور در ایران و شرکت در محافل انس با قرآن که همه‌ساله انجام می‌شود، گفت: همه‌ساله تلاش ما بر این است که با استفاده از نظرات اساتید قرآنی، ارتباط با رایزنی فرهنگی ایران در کشور مصر، استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و برنامه‌های شبکه تلویزیونی مصر، تلاوت قاریان نوظهور مصری را رصد کرده تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت اساتید و کمیته دعوت قاریان تعدادی از این اساتید را انتخاب کنیم.
وی افزود: قاریان مصری که برای تلاوت در محافل انس با قرآن کریم به ایران دعوت می‌شوند باید بتوانند جوابگوی شور و اشتیاق مردم برای شنیدن تلاوت قاریان مصری در ماه مبارک رمضان و محافل قرآنی باشند و ما نیز در انتخاب این قاریان دقت زیادی داریم.
قاریان مصری در پی ارزیابی‌‌های دقیق برای اجرا در ماه رمضان دعوت شدند

یاراحمدی ادامه داد: قبل از ماه مبارک رمضان بالغ بر 100 تلاوت را به شکل‌های مختلف از قاریان مصری جمع کردیم و در روند ارزیابی قرار دادیم که در نهایت تعدادی از قاریان برای حضور در ایران انتخاب شدند.
وی در ادامه گفت: واقعیت این است که بضاعت مصر در حال حاضر همین است و ما نیز علاوه بر اینکه مایلیم محافل قرآنی جمهوری اسلامی ایران با حضور قاریان مصری رونق پیدا کند و مردم نیز انگیزه بیشتری برای حضور در این محافل و مراسم پیدا کنند به دنبال تقویت این تعاملات قرآنی و حضور اساتید مصری در ایران هستیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: قاریان مصری که همزمان با ماه مبارک رمضان در ایران حضور پیدا کردند برنامه‌های فشرده‌ای داشتند و روزی سه یا چهار بار تلاوت داشتند؛ گاهی با یک یا دو تلاوت این قاریان نمی‌توان قضاوت خوبی از نحوه تلاوت آنها داشت اما در مجموع قاریانی که تلاوت خیلی ممتازی نداشته باشند در دوره‌های بعدی دعوت نمی‌شوند.

وی یادآور شد: البته جریان افراطی و غلطی نیز در زمان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، قبل و بعد از آن برای محدود کردن و قطع کردن رفت و آمد قاریان مصری به ایران تلاش زیادی را به عمل آورد که در رسانه‌های مصر نیز به طور جدی منعکس شد.
یاراحمدی عنوان کرد: البته مسئولان اوقاف و برخی از اساتید مصری مواضعی داشتند که به نوعی وحدت و ارتباط بین جامعه قرآنی ایران و مصر را دچار خلل می‌کرد و تلاش ما این بود تا با دعوت‌های بیشتر از قاریان مصری برای حضور در ایران بتوانیم این تفکر غلط را بشکنیم.
وی با اشاره به حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی مصر در سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: در این دوره از مسابقات برای نخستین بار سه نفر از اساتید بزرگ مصر از جمله؛ استاد بسیونی، استاد طنطاوی و استاد نعینع را به عنوان عضو هیئت داوران داشتیم که البته دعوت از این اساتید تلاش بسیار زیادی برای دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات قرآن به همراه داشت.
نبود قاریان مصری در هیئت داوران به مسابقات قرآن ایران لطمه می‌زند

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تا چند روز قبل از برگزاری مسابقات قرآن حتی ممکن بود که یک داور هم از کشور مصر نداشته باشیم، گفت: نبود اساتید مصری در هیئت داوران مسابقات قرآن علاوه بر اینکه به سطح فنی هیئت داوران مسابقات قرآن ما ضربه می‌زد و نشان دهنده موفقیت این تفکر غلط بود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: اما به هر حال تلاش‌هایی که صورت گرفت موجب شد تا ترکیب داوران مسابقات قرآن با حضور سه استاد و پیشکسوت مصری در هیئت داوران و هیئت نظارت شکل بگیرد.
وی افزود: حضور اساتید مصری در هیئت داوری مسابقات قرآن ایران عملا نشان داد که تعاملات قرآنی جامعه ایران و مصر به قدری قوی است که این تفکرات غلط تفرقه‌آمیز نمی‌تواند بین آنها فاصله ایجاد کند.
یاراحمدی با بیان اینکه پس از حضور اساتید مصری در مسابقات قرآن ایران مسئولان مصر حتی اعلام کرده‌ بودند که این اساتید قرآنی را محاکمه می‌کنند، گفت: اما در نهایت هیچ اقدامی از سوی مسئولان مصر مبنی بر محاکمه اساتید مصری صورت نگرفت و مشکلی برای اساتید پیش نیامد.

حضور 8 استاد و قاری مصری در مسابقات بین‌المللی قرآن
وی یادآور شد: در سی و یکمین دوره مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران علاوه بر سه داور مصری، دو شرکت‌کننده نیز از مصر داشتیم که شرکت‌کنندگان نیز خیلی خوب تلاوت کردند و جزو پنج نفر اول در رشته حفظ و قرائت بودند. همچنین استاد طه نعمانی هم از کشور مصر برای تلاوت آمد که در مجموع یک هیئت شش نفره از کشور مصر داشتیم، در حالی که طی سال‌های گذشته دو یا سه نفر از کشور مصر در مسابقات قرآن ما حضور داشتند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه عنوان کرد: اتفاقاَ تلاش‌های این تفکر غلط در کشور مصر در عمل باعث شد که ما حضور پررنگ تری از کشور مصر در مسابقات قرآن ایران داشته باشیم؛ این اتفاق در ماه مبارک رمضان نیز رخ داد و موجب شد 10 نفر از اساتید مصری را به ایران بیاوریم و در محافل قرآنی از آنها استفاده کنیم.
وی یادآور شد: استاد محمود شحات انور از قاریانی بود که در ماه رمضان به ایران آمد اما به دلیل کسالتی که برای او پیش آمد برادرش به جای او به ایران آمد و در خراسان رضوی به اجرای برنامه پرداخت؛ استاد متولی عبدالعال نیز به جهت توجه به پیشکسوتی و جایگاه استادی که دارد به ایران دعوت شد که البته تلاوت‌های خوبی هم داشت.
یاراحمدی گفت: بقیه قاریانی که در ایران حضور داشتند جوان‌تر بودند. اما حدود پنج نفر از این قاریان طی سال‌های گذشته نیز به ایران آمده بودند و جزء قاریان خوب بودند و ما نیز رضایت‌مندی قابل توجهی از این قاریان در گزارش‌های استان‌ها داشته‌ایم.
وی در ادامه این بخش از سخنان خود اظهار کرد: همچنین، چهار نفر از اساتید مصری دعوت شده به ایران در ماه رمضان نیز از طریق شنیدن تلاوت‌هایشان انتخاب شده بودند. در نهایت تلاوت‌های قاریان دعوت شده به ایران، اخلاق و رفتار آنها و ... را مورد توجه قرار می‌دهیم و با توجه به نتایجی که به دست می‌آید ممکن است برخی از این قاریان را در دوره‌های بعد نداشته باشیم اما برخی دیگر را مجددا برای سال‌های بعد دعوت کنیم.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
مهدی خانی / علاقه‌مند به اخبار قرانی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۶/۰۵ - ۱۳:۵۴
0
0
امیدوارم همانگونه که مسئولان بر مشکلات اشراف دارند برای حل مشکلات جامعه قرآنی تلاش داشته باشند/ از بچه‌های خبرگزاری هم که اینقدر موشکفانه مشکلات و امور قرآنی را بررسی می‌کنند تشکر و قدردانی می‌شود.
صمدی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۶/۰۵ - ۱۴:۰۴
0
0
قاری از دیگر کشورها نیز دعوت کیند فقط قوی باشند
محمدی گیلان
|
-
|
۱۳۹۳/۰۶/۰۵ - ۱۴:۴۹
0
0
واقعا استاد متولی عبدالعال زیبا می خوانند و از این که ماه رمضان در ایران حضور داشتند خیلی خوب بود امثال استاد متولی عبدالعال که صدای زیبایی دارند و در عین حال از شخصیتی معنوی برخوردارند دعوت شود
قاری اصفهانی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۶/۰۵ - ۱۴:۵۱
0
0
طی ماه رمضان می توان از قاریان نوجوان خوش صدا استفاده کرد به جای دعوت از قاری از دیگر کشور ها به این پیشنهاد هم فکر کنید
ناظری نیایش
|
-
|
۱۳۹۳/۰۶/۰۵ - ۱۵:۱۳
0
0
خوب این دعوت ها دو طرفه باشه بهتره وقتی که اونها دعوت نمی کنند
خادم قرآن:
|
-
|
۱۳۹۳/۰۶/۰۶ - ۱۷:۰۷
0
0
همان طور که دوست عزیزمان از اصفهان به قاریان نوجوان اشاره کردند به نظر من ما قاریان نوجوان زیادی داریم که بسیار خوش صدا و توانمند هستند و این توانایی خود را بارها در مسابقات قرآن و مسابقات تلویزیونی مانند اسرا و 1448 نشان داده‌اند پس چرا از این نوجوانان دعوت نکنیم که تشویقی هم برای آنها شود و بتوانند به صورت کشوری اجرای برنامه داشته باشند
captcha