پیامک‌هایی که باید پاک شود/ فضای مجازی ایران بیمار است
کد خبر: 1441173
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
شریفی‌ صادقی:

پیامک‌هایی که باید پاک شود/ فضای مجازی ایران بیمار است

گروه فضای مجازی: مدیر مؤسسه علمی ـ فرهنگی تمدن علوی گفت: هیچ یک از پیام‌هایی که این روزها کاربران برای گرفتن حاجاتشان به یکدیگر ارسال می‌کنند، سند علمی ندارد؛ هیچ زمانی مردم نباید به آنها اعتماد کنند و به مجرد اینکه پیام‌ها برای‌شان ارسال شد، باید آن را پاک کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد شریفی‌ صادقی، مدیر مؤسسه علمی ـ فرهنگی تمدن علوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: هیچ یک از پیام‌هایی که این روزها کاربران برای گرفتن حاجات‌شان به یکدیگر ارسال می‌کنند، سند علمی در قرآن، روایات و قول حکما و دانشمندان ندارد. هیچ زمانی مردم نباید به آنها اعتماد کنند و به مجرد اینکه پیام‌ها برای‌شان آمد، باید پاک کنند و دیگر برای کسی ارسال نکنند.

وی ادامه داد: هیچ یک از این پیام‌ها، ریشه علمی ندارد و نباید کاربران منتظر نتیجه ارسال این پیامک‌ها باشند چرا که هیچ پیامدی برایشان ندارد.

متولیان فرهنگی پای کار بیایند

عضو جامعه خطبای برتر کشور در ادامه به پیام‌هایی مبنی بر تخریب چهره‌ها و شخصیت‌های علمی و قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: عده‌ای باید پای کار بیایند تا مسئولیت این پیام‌ها را برعهده بگیرند. باید چنین مسائلی توسط متخصصان، تجزیه و تحلیل و راهکارهای آن کاملا فنی و متخصصانه اتخاذ شود و پیام‌های مناسبی جایگزین چنین خرافاتی شود. متولیان فرهنگی باید ترویج دهنده پیام‌های فرهنگی مناسبی باشند.

حجت‌الاسلام شریفی‌صادقی اظهار کرد: ابتدا باید کسانی که نان فرهنگ را می‌خورند، وارد میدان شوند و در برابر پیام‌های شبهناک و موارد منفی فضای مجازی راهکارهایی را اتخاذ کنند سپس دیگر نهادها همچون حوزه‌های علمیه، مؤسسات علمی و فرهنگی در این زمینه گام بردارند.

وی بیان کرد: وزارت ارتباطات نقش بسیاری در زمینه مقابله با پیام‌های شبهناک و منفی دارد و در این زمینه باید افرادی فاضل و دانشمند را انتخاب کند و پیام‌های مناسبی را برای کاربران ارسال کنند.

حرمت‌شکنی با تمسخر چهره‌های دینی در فضای مجازی

مدیر مؤسسه علمی ـ فرهنگی تمدن علوی تصریح کرد: ارسال جوک‌های نامناسب و تمسخر چهره‌های دینی و قرآنی در فضای مجازی و از طریق تلفن همراه حرمت شکنی است و اینها حریم‌هایی است که نباید شکسته شود. البته حرمت‌شکنی به ائمه اطهارامر جدید نوظهور نیست، یعنی اولین حرمت شکن را شخص ابلیس بود که در برابر خدا ایستاد.

وی ادامه داد: حضرت لقمان یکی از شخصیت‌هایی است که خداوند یک سوره از قرآن را به این شخصیت حکیم اختصاص داده است. توهین و تمسخر ائمه اطهار از گذشته پابرجا بوده و در آن زمان هم معاویه توهین‌های مکرری را به حضرت امیرالمؤمنین(ع) داشته‌اند.

حجت‌الاسلام شریفی‌ صادقی تصریح کرد: کاربران باید بدانند که با ارسال پیام‌های حرمت شکنی، کاری از پیش نخواهند بود و در وهله اول دامنگیر خودشان می‌شود و خودشان لطمه این کار را خواهند خورد.

وی بیان کرد: امروزه سبک و سیاق حرمت‌شکنی‌ها با تغییر تکنولوژی شکل جدیدی به خود گرفته است؛ امروزه از طریق شبکه‌های اجتماعی عده‌ای سعی دارند به عادی‌سازی بی‌حجابی و حیازدایی بپردازند و از همین ابزارها به راحتی تبلیغات منفی انجام می‌دهند.

عضو جامعه خطبای برتر کشور تصریح کرد: باید مراقب باشیم تا به دنبال تبلیغات دیگران نرویم. البته جوانانی که در گروه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی موبایلی به ارسال چنین پیام‌هایی می‌پردازند، هدف‌شان تنها گذراندن وقت و خندیدن است که البته این خنده تلخ‌تر از گریه است.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که بسیاری از جوانان درگیر این شبکه‌های اجتماعی موبایلی شده‌اند، بیکاری آنهاست. اگر جوان امروزی سرش به ازدواج، زندگی و کار گرم باشند، قطعا به این شبکه‌های اجتماعی پناه نمی‌برد البته عده‌ محدودی هم استفاده‌های مناسبی از این شبکه‌ها دارند و در پی پژوهش‌های علمی از این شبکه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: فضای مجازی ایران بیمار است و متولیان فرهنگی کشور باید در این زمینه اقدامی انجام دهند. همچنین خانواده مهم‌ترین عنصری است که باید از همان ابتدا کودکان را با این فضا آشنا کنند و آگاهی‌های لازم را ارائه کنند چرا که جوان 25 ساله دیگر خانواده برایش تأثیرگذار نخواهد بود و این جوان تأثیرات بیرون را در پی دارد.

captcha