کوچک‌ترین بداخلاقی از قرآنیان پذیرفته نیست
کد خبر: 1444312
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
موسوی‌بلده:

کوچک‌ترین بداخلاقی از قرآنیان پذیرفته نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: هرچند که قرآنیان بیشتر از سایر اقشار عامل به قرآن هستند اما به هر حال اگر کوچکترین بداخلاقی هم از قرآنیان دیده شود باز برای ما زیاد است.

سیدمحسن موسوی‌بلد، استاد و پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری با محوریت عمل به قرآن از سوی قاریان و حافظان قرآن که در جمع قرآنیان عنوان فرموده بودند، گفت: در هر منطق و مکتبی بدیهی‌ترین و کمترین خواسته مردم و مخاطبان این است کسی که دم از یک مکتب و راه می‌زند خودش هم به آن مکتب عمل کند؛ این اصل در تمام دنیا به همین شکل است و تنها مربوط به مکاتب معنوی و مذهبی نیست بلکه مکاتب مادی را نیز شامل می‌شود.
وی افزود: زمانی که یک حزب سیاسی هم تشکیل می‌شود از اعضای آن حزب انتظار می‌رود که مرام‌نامه و اعتقادات حزب را در عمل نیز نشان دهند. اگر مخاطبان ببینند که اعضای یک حزب درباره مکتب خودشان حرف می‌زنند اما خلاف گفته‌های خود عمل می‌کنند بدیهی است که مخاطبان نسبت به آن تشکیلات بدبین می‌شوند.
مردم از مسئولان مکتب اسلام انتظارات بیشتری دارند

موسوی‌بده ادامه داد: زمانی که حرف از مکتبی به نام مکتب اسلام که بزرگ‌ترین و عالی‌ترین دین و مرام تاریخ بشر است به میان می‌آید این نکته باید به طور قطع مورد توجه بیشتری قرار گیرد که اگر شخصی خود را از مکتب اسلام و پیرو راه اسلام می‌داند این را در عمل و رفتار خود نیز نشان دهد زیرا مردم از کسی که در مکتب اسلام مسئولیتی را می‌پذیرد انتظارات بیشتری دارند.
وی در ادامه عنوان کرد: کتاب ما مسلمانان قرآن است که البته خداوند در سوره صف نیز فرموده است؛ چرا چیزی را می‌گویید که به آن عمل نمی‌کنید، این در نزد خدا خیلی سنگین است و خدا را به خشم می‌آورد.

انتظار نمود مفاهیم و معانی آیات قرآن در رفتار قاریان و حافظان
این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه قاریان و حافظان قرآن کریم آیات قرآن را به زیبایی برای مردم می‌خوانند، گفت: زمانی که مردم قاریان و حافظان را در حال تلاوت آیات قرآن می‌بینند و به تلاوت آنها گوش می‌کنند این توقع را نیز دارند که مفاهیم و معانی آیات قرآن در رفتار و کردار قاریان و حافظان نیز نمود داشته باشد و آنها بیشتر از سایر افراد به آیات قرآن عمل کنند.

موسوی‌بلده تأکید کرد: از قرآنیان توقع بیشتری وجود دارد که اگر کوچکترین بداخلاقی‌ از قرآنیان دیده شود باز برای ما زیاد است. ما که در حوزه فعالیت‌های قرآنی و آموزش قرآن کار می‌کنیم باید سعی کنیم قاریان و حافظان جوان را با معارف قرآن به ویژه معارف اخلاقی قرآن آشنا کنیم.
وی ادامه داد: کسانی که در لباس دین به فعالیت‌هایی در حوزه قرائت قرآن، حفظ، ترجمه، تفسیر یا دیگر علوم قرآنی اسلامی می‌پردازند به طور طبیعی نسبت به مردم دیگر باید مقیدتر باشند و این مقید بودن به دین و قرآن باید در رفتارشان نیز دیده شود؛ از قاریان و حافظان قرآن توقع می‌رود که بیشترین آشنایی و نزدیکی به قرآن را در رفتار و عمل خود داشته باشند.

قاریان و حافظان ما در مقایسه با سایر اقشار رفتار منحصربه فردی دارند
موسوی‌بلده در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: البته در سایه تماس و انس با قرآن کریم، قاریان و حافظان ما که با قرآن انس دائمی دارند در مقایسه با سایر اقشار رفتارها و ویژگی‌های منحصربه فردی دارند که این ویژگی‌های خوب در رفتار آنها به دلیل همان انس با قرآن است و انس با قرآن به خوبی در رفتار قرآنیان ما دیده می‌شود.
وی یادآور شد: به عنوان یک معلم قرآن که 50 سال از عمر خود را به آموزش پرداخته‌ام، می‌بینم که قاریان و حافظان ما نسبت به سایر اقشار و هم سن و سالان خود از نقاط خوب مثبتی برخوردار هستند و ادعا دارم مسائل اخلاقی زشت، بزهکاری، خلاف‌کاری و... در بین جامعه و قشر قرآنی نسبت به سایر اقشار کمتر دیده می‌شود.
رفتار قرآنی قاریان و حافظان از تأثیر کلام خدا است

موسوی‌بلده عنوان کرد: اینکه در رفتار و کردار قاریان و حافظان قرآن ما نقاط مثبت زیادی وجود دارد تعریف از این افراد نیست زیرا این امر به خاطر خود قرآن و انس آنها با قرآن است؛ قرآن این است و حتی اگر کسی تنها از طریق قرائت با قرآن انس داشته باشد تأثیر کلام خدا را در رفتار خود می‌بیند.
وی اضافه کرد: نوعا تعداد قاریان و حافظان قرآن که در حوزه فعالیت‌های قرآنی هستند پرونده‌های کمی را در دادگستری به خود اختصاص داده‌اند؛ بروید، ببینید که چند نفر قاری قرآن بین محکومین وجود دارد و تعداد پرونده‌های قضایی که قرآنیان در آنها محکوم شده باشند کم است که این امر نشان‌دهنده اثرات قرآن است.
استاد و پیشکسوت قرآنی ادامه داد: قاریان و حافظان ما در سایه انس با قرآن بیمه شده‌اند و احساس می‌کنم نسبت به سایر اقشار بیشتر به قرآن عمل می‌کنند اما نکته اینجاست به نسبت آن مقداری که از قاریان و حافظان قرآن توقع داریم هنوز فاصله است و هنوز جا دارد که قرآنیان توجه بیشتری به عمل به مفاهیم و معانی آیات قرآن داشته باشند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهدی خانی / علاقه‌مند به اخبار قرانی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ - ۱۴:۰۷
0
0
البته جامعه قرآنی عمدا خطایی نمی‌کند اما باید تلاش کند تا سهوأ هم دچار لغزش نشوند/ البته این استاد بزرگ بسیار صریح و واضح در این رابطه توضیحاتی را دادند که جامعه قرآنی شایسته‌ است این نصایح را با جان و دل پذیرا باشند/ از ایکنایی ها هم ممنون که این موصوعات را به خوبی پیگیری می‌کنند.
دلسوز قرآنی:
|
-
|
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۱۰:۲۳
0
0
متاسفانه برخی از قاریان جوان دچار لغزشها و گاها غرور و بداخلاقی می‌شوند که برای شأنیت جامعه قرآنی خوب نیست.
captcha