قرآن طلای ریزنگار در یونسکو ثبت جهانی می‌شود
کد خبر: 1444810
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
خانزاده:

قرآن طلای ریزنگار در یونسکو ثبت جهانی می‌شود

گروه ادب: کاتب ریزنگار قرآن کریم با اشاره به برپایی نمایشگاهی از آثارش در موزه ملی قرآن، از ثبت جهانی قرآن مطلای خود در یونسکو خبر داد.

رائین اکبرخانزاده، کاتب ریزنگار قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به آثار جدید خود گفت: در دیداری که چند هفته قبل با رئیس سازمان میراث فرهنگی داشتم، درباره کارهایی که انجام داده‌ام، توضیح دادم که وی استقبال خوبی کرد و از سوی وی پیشنهاد شد که یکسری از آثارم در موزه ملی قرآن به صورت دائمی به نمایش گذاشته شود و من نیز قبول کردم.

وی افزود: در این راستا باید آیاتی از قرآن را بر روی چندین تار مو بنویسم و آثاری از این دست را حکاکی کرده و برای نمایش در موزه قرآن، به این موزه اهدا کنم.

خانزاده ادامه داد: همچنین پیشنهاد شد، آثار قرآنی نوشته شده و ریزنگاری‌های قرآنی، ثبت معنوی شوند و این موضوع تا یک ماه آینده انجام می‌شود و یکی از آثارم که قرآن طلا بود و در نمایشگاه قرآن امسال نیز به نمایش گذاشته شد، برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

وی با اشاره به زمان ارسال این قرآن به یونسکو گفت: قرار است تمام مدارک، روزنامه‌ها و عکس‌هایی که در رابطه با این قرآن وجود دارد، را جمع‌آوری کرده و به سازمان میراث فرهنگی ارائه کنم تا در ابتدا ثبت ملی و معنوی شود و سپس مدارک به یونسکو ارسال شود.

خانزاده با بیان اینکه کار دیگری را نیز در دست انجام دارم و پیش‌بینی می‌کنم تا نمایشگاه قرآن سال آینده آن را آماده کنم، بیان کرد: کار این اثر را از نمایشگاه قرآن امسال آغاز کردم و فکر می‌کنم قرآن دیگری را هم همزمان با این اثر آغاز کنم که این قرآن را برای خودم می‌نویسم و به موزه نمی‌دهم؛ چرا که تصمیم گرفتم این قرآن را به دخترم هدیه دهم و تمام هنرم را در آن پیاده کنم.

وی درباره این قرآن گفت: کل قرآن را می‌خواهم در یک ورق 16 در 12 سانتی‌متر بنویسم که در قسمت میانی آن «صلوات» حکاکی می‌شود و پیرامون آن آیات قرآن خواهد بود. طلایی که برای این قرآن استفاده خواهم کرد، طلای 21 عیار است و جلد آن تمام برلیان خواهد بود.

خانزاده در ادامه تصریح کرد: علاوه براین، یک قرآن به سفارش امارات می‌سازم که آن را در نمایشگاه قرآن سال آینده به نمایش می‌گذارم و سپس به سفارش‌دهنده اماراتی تحویل می‌دهم.

این ریزنگار قرآنی بیان کرد: این قرآن هم از طلای 18 عیار است و تغییراتی در طراحی آن وجود دارد به این معنی که در وسط یکی از ورق‌ها «الله» و در دیگری «محمد(ص)» نوشته می‌شود و جلد آن از قلم‌زنی بوده و از جواهرت رنگی برای طرح جلد آن استفاده خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه این طرح‌ها برعهده سفارش‌دهنده است، یا خودتان پیشنهاد می‌کنید، اظهار کرد: این کارها به سلیقه خودم است و با توجه به اینکه این طرح را پیشنهاد می‌دهم، سفارش‌دهنده نیز می‌پذیرد.

خانزاده درباره فلسفه کار خود گفت: وقتی یکی از کارهای من به موزه می‌رود، احساسم این است که من برای همیشه زنده‌ام و هر چند از دنیا بروم، اما یاد و خاطرات و اثرم هست و با ساختن این قرآن نام خودم را زنده نگه می‌دارم و قرآنی که 1400 سال مانده، اثرم نیز که با قرآن آمیخته شده، برای همیشه جاودان خواهد ماند.

این کاتب قرآن افزود: اگر من شعر می‌نوشتم ارزشی نداشت، اگر نقاشی می‌کشیدم این اندازه به آن توجه نمی‌شد؛ در حالی که وقتی هنرم با قرآن درآمیخت، در تمام دنیا و اعصار زنده خواهد ماند و این جاودانگی به دلیل کلام خداوند است.

captcha