فقه مترقی شیعه بیشترین همراهی را با موضوع پیوند اعضا دارد
کد خبر: 1445533
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
ولایتی:

فقه مترقی شیعه بیشترین همراهی را با موضوع پیوند اعضا دارد

گروه سلامت: رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور کارت اهدای عضو دارند، گفت: کشور ایران و فقه مترقی شیعه بیشترین همراهی را دراین مقوله دارد، هیچ کشور اسلامی را نمی‌شناسم که در آن چنین قوانینی تصویب شده باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علی‌اکبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در نشست خبری تشریح برنامه‌های جنش نفس (تقدیر از خانواده‌های اهدا کننده عضو) طی سخنانی به پیشینه  پیوند عضو در این بیمارستان اشاره کرد و گفت: سازمان دهی امر اهدای عضو و پیوند از سال 79 در بیمارستان مسیح دانشوری آغاز شده است.
ولایتی با بیان اینکه از هر فرد مرگ مغزی شده، 6 نفر احیا می‌شوند، اظهار کرد: هر چند که در ابتدا مشکلاتی در رابطه با فرهنگ سازی اهدای عضو از مرگ مغزی در کشور وجود داشت ولی در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار نفر کارت اهدای عضو دارند و ایران به لحاظ اخذ رضایت از خانواده فرد مبتلا به مرگ مغزی جهت اهدای عضو رتبه نخست را در دنیا به خود اختصاص داده است.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از 140 پیوند قلب و 80 مورد عمل پیوند ریه در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است، ادامه داد: هم اکنون این مجموعه به لحاظ پیوند ریه حرف نخست را در منطقه می‌زند و به دیگر مراکز کشور نیز همچون مرکز پیوند کبد شیراز و مرکز پیوند کلیه بیمارستان لبافی‌نژاد کمک می‌کند.
ولایتی همچنین در خصوص مشکلات کمبود فضای بخش فراهم آوری پیوند اعضای بیمارستان مسیح دانشوری، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده است تا بر روی ساختمان دو طبقه بخش جراحی بیمارستان، طبقه سومی به مساحت سه هزار متر مربع را آماده و بخش فراهم آوری اعضا را به این مجموعه منتقل کنیم. تاکنون نیز 60 درصد این پروژه به اتمام رسیده که امیدواریم 6 اتاق عمل جدید نیز در این طبقه راه‌اندازی شود.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری به داروهای گران قیمت بعد انجام عمل پیوند نیز اشاره کرد و افزود: هم کانون خیریه‌ای در مسجد اکباتان تشکیل شده و بخش از هزینه‌های این مورد را بر عهده دارند ولی باید بدانید که هزینه پیوند ریه در کشور 60 میلیون است که وزارت بهداشت تنها 25 میلیون آن را پرداخت می‌کند و سایر مبالغ از خیرین گرفته می‌‌شود و یا عمل پیوند قلب با هزینه 50 میلیون در کشور انجام می‌شود اما بحمدالله تاکنون حتی یک مورد هم نبوده که هزینه پیوند از اطرافیان بیمار دریافت شود.
وی همچنین درباره قوانین موجود در زمینه پیوند اعضا در کشور، گفت: کشور ایران و فقه مترقی شیعه بیشترین همراهی را این مقوله دارد و هیچ کشور اسلامی را نمی‌شناسم که در آن چنین قوانینی تصویب شده باشد البته این مقوله دارای پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارد.

گزارس تصویری/ نشست خبری جشن نفس

captcha