گزارش هیئت پایش منشور توسعه فرهنگ قرآنی بهمن‌ماه ارائه می‌شود
کد خبر: 1450418
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۵
انجم‌شعاع با حضور در سازمان دارالقرآن:

گزارش هیئت پایش منشور توسعه فرهنگ قرآنی بهمن‌ماه ارائه می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول کارگروه پایش دستگاه‌های قرآنی روز گذشته با حضور در سازمان دارالقرآن، اعلام نتایج ارزیابی عملکرد این سازمان را به بهمن‌ماه و پس از اتمام پایش دیگر دستگا‌ه‌های قرآنی موکول کرد.

محمد انجم‌شعاع، مسئول کارگروه پایش دستگاه‌های قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه روز گذشته، 24 شهریورماه در راستای پایش و نظارت بر دستگاه‌های قرآنی در قالب هیئتی متشکل از کارشناسان شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سازمان دارالقرآن بازدید داشته است، گفت: سازمان دارالقرآن پس از شبکه رادیویی قرآن، دومین دستگاهی است که کار نظارت و پایش آن را در دستور کار قرار دادیم.

معاون هماهنگی، ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه نتایج پایش سازمان دارالقرآن، پس از پایان کار پایش تمامی دستگاه‌های قرآنی در بهمن‌ماه اعلام خواهد شد، عنوان کرد: آنچه باید درباره پایش سازمان دارالقرآن الکریم عنوان کرد این است که این سازمان با توجه به ظرفیت بالا و قدمتی که در فعالیت‌های قرآنی کشور دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل نیز هیئت پایش با تمام ظرفیت خود در سازمان دارالقرآن حاضر شد؛ مسئولان سازمان دارالقرآن، معاونان و کارشناسان این سازمان نیز در روز پایش با تمام توان و ظرفیت خود حضور پیدا کردند که جای تشکر دارد.
معاون هماهنگی، ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: هرچند که نتایج نهایی پایش سازمان دارالقرآن الکریم طی ماه‌های آینده اعلام خواهد شد اما جمع‌بندی اولیه هیئت پایش درباره سازمان دارالقرآن الکریم این است که سازمان دارالقرآن از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.

لزوم تعاملات روشن بین سازمان دارالقرآن و دیگر دستگاه‌های قرآنی
وی یادآور شد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید در ارتباط با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سازمان دارالقرآن، تعاملات روشن و شفافی را بین این سازمان و دستگاه‌ها و نهادهای دیگر برقرار کند.
انجم‌شعاع در ادامه این بخش از سخنان خود گفت: به طور مثال بخشی از اقدامات سازمان دارالقرآن الکریم مانند مسابقات تفسیر «نورالهدی» نیازمند همراهی سایر دستگاه‌ها است و برای ما روشن شده است که سازمان دارالقرآن با توجه به این ظرفیت بزرگ ملی که در سطح شهرستان‌ها نیز توسعه داشته است باید در تعامل با سایر دستگاه‌های قرآنی این استعدادها و قابلیت‌های خود را بالقوه کند و به فعلیت برساند. تلاش می‌کنیم تا طرح‌هایی را برای ارتقای تعامل سازمان دارالقرآن با سایر مجموعه‌ها آماده کنیم.
وی ادامه داد: نکته دیگری که برای هیئت پایش بسیار اهمیت دارد بحث سرمایه‌های انسانی است که سازمان دارالقرآن الکریم از آن بهره‌مند است. کارآمدی سرمایه‌های انسانی و اقداماتی که سازمان دارالقرآن در جهت تربیت منابع انسانی انجام داده بسیار ارزشمند است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تربیت بیش از 105 هزار مربی قرآن توسط سازمان دارالقرآن
وی یادآور شد: سازمان دارالقرآن طی سه دهه فعالیت خود بیش از 105 هزار مربی قرآن را در کشور تربیت کرده است که اگر این معلمان در ساختارهای مختلف قرآنی به کار گرفته شوند و هر مربی در طول سال بخشی از تربیت قرآنی جامعه را عهده‌دار شود به طور قطع تحولی عظیم را در حوزه قرآن و سواد قرآنی شاهد خواهیم بود.
مسئول کارگروه پایش دستگاه‌های قرآنی عنوان کرد: تعامل جدی سازمان دارالقرآن با دستگاه‌های بزرگ عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن مانند؛ وزارت آموزش و پرورش باید از کارهای جدی شورای توسعه فرهنگ قرآنی باشد و کمیسیون آموزش عمومی قرآن نیز باید بتواند از ظرفیت طرفین استفاده کند.
وی با بیان اینکه سازمان دارالقرآن هم در بحث تدوین دوره‌های مختلف آموزشی و هم تدوین طرح‌های تفسیری و برگزاری دوره‌های تخصصی و عمومی قدمت دیرینه دارد، افزود: سازمان از نظر نیروی انسانی نیز وضعیت خوبی دارد که البته در کنار این ظرفیت،  زیرساخت‌های خوبی هم به عنوان امکانات سخت‌افزاری در مجموعه وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها وجود دارد که این ظرفیت‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند یک جهش خوبی در بحث‌های قرآنی ایجاد کند.

تصویب چشم‌انداز از کارهای خوب سازمان دارالقرآن
انجم‌شعاع در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: یکی از کارهایی که سازمان دارالقرآن، طی سال‌های گذشته انجام داده و از این جهت می‌تواند برای سایر دستگاه‌های قرآنی الگو باشد، تصویب چشم‌انداز در مجموعه سازمان و تدوین بیانیه مأموریت و دورنمای برنامه‌های سازمان تا سال 1404 است.
وی افزود: همچنین ظرفیت بزرگ بررسی و نظارت بر چاپ و نشر قرآن برعهده سازمان دارالقرآن است که با توجه به قدمت این سازمان، در مواردی نیازمند تدوین اسنادی است تا بخشی از اسناد این حوزه که ممکن است شفاف نباشد به صورت شفاف مشخص شود. نظارت بر ترجمه‌های قرآن کریم از جمله مواردی است که باید با شفافیت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

ایجاد شبکه بزرگ مردم‌نهاد از دستاوردهای سازمان دارالقرآن
انجم‌شعاع در ادامه عنوان کرد: در بحث ساختارسازی نیز یکی از کارهای خوبی که در گزارش روز گذشته سازمان دارالقرآن الکریم مشهود بود ایجاد شبکه بزرگ مردم‌نهاد در مجموعه‌های قرآنی بود که با توجه به گزارش ارائه شده که نشان‌دهنده توسعه کمی و کیفی بود به نظر می‌رسد در این حوزه نیز کار ارزشمندی انجام شده است. اگر در مجموعه‌های مختلف که ایجاد ساختار مردمی می‌کنند حدود 60 هزار ساختار و تشکل مردمی ایجاد شود وضعیت مطلوب ما را رقم می‌زند.
وی با عنوان این مطلب که سازمان دارالقرآن اقدامات موثری را در حوزه IT انجام داده است، گفت: علاوه بر تنظیم پیشنویس سند راهبردی فضای مجازی که هم‌اکنون در کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حال مذاکره و گفت‌و‌گو است سازمان دارالقرآن هم در ساختار خود برای آینده معاونتی را پیش‌بینی کرده است که از طریق این معاونت به سمت مکانیزه کردن سیستم‌ها و بهره‌گیری از فضاهای مجازی کشور پیش برود.
معاون هماهنگی، ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: در بخش وظایف و ماموریت‌های سازمان دارالقرآن به طور طبیعی نقاط ضعفی وجود دارد همانطور که در همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها هم این مشکلات وجود دارد. ما در جمع‌بندی کارگروه پایش این نکات ضعف را در جلساتی که با عنوان جمع‌بندی برگزار می‌شود، مطرح می‌کنیم تا بتوانیم به سمت بهبود روش‌ها و تعاملات برویم.

اعلام زمان‌بندی بررسی و پایش راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی

captcha