انتشار جلد ۲۲ دایرةالمعارف بزرگ اسلامی در سال آینده
کد خبر: 1450564
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
سجادی خبر داد:

انتشار جلد ۲۲ دایرةالمعارف بزرگ اسلامی در سال آینده

گروه ادب: دبیر شورای عالی علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی از انتشار جلد ۲۲ این دایرةالمعارف در سال آینده خبر داد.

سیدصادق سجادی، دبیر شورای عالی علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره انتشار این دایرةالمعارف گفت: تاکنون 21 جلد از این دایرةالمعارف به چاپ رسیده و حدود 400 مدخل را دربرگرفته و شامل مقالاتی با موضوعات گوناگون است و حرف «ح» و بخشی از حرف «خ» را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه کار نگارش این دایرةالمعارف از سال 1362 آغاز شده است، افزود: نسخه فارسی این دایرةالمعارف با سرویراستاری سیدکاظم موسوی‌بجنوردی انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این کتاب مرجع در 50 جلد نگارش و منتشر شود. در حال حاضر نگارش مقالات جلد بیست و دوم انجام می‌شود و در سال آینده منتشر خواهد شد.

انتشار چهار جلد دایرةالمعارف اسلامی به زبان انگلیسی

سجادی درباره محتوای دایرةالمعارف بزرگ اسلامی گفت: این اثر مربوط به تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است و در حال حاضر ترجمه عربی و انگلیسی آن نیز انجام می‌شود که ترجمه انگلیسی در لیدن هلند توسط انتشارات بریل منتشر می‌شود و ترجمه عربی نیز در ایران چاپ می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون چهار جلد از این دایرةالمعارف به زبان انگلیسی منتشر شده است، گفت: بخش ترجمه این دایرةالمعارف به زبان انگلیسی از سال 82 آغاز به کار کرده است که پس از طی مراحل مقدماتی، این کار با سرویراستاری ویلفرد مادلونگ و فرهاد دفتری در لندن آغاز شد که این مجلدها با عنوان «Encyclopaedia Islamica» منتشر می‌شوند.

جلد 9 ترجمه عربی دایرةالمعارف اسلامی زیرچاپ است

وی در ادامه به ترجمه عربی این اثر اشاره و عنوان کرد: تاکنون هشت جلد این دایرةالمعارف به زبان عربی ترجمه شده است که ترجمه آن در ایران صورت می‌گیرد و توزیع آن در تمام کشورهای عربی انجام می‌شود و تا به حال وقفه‌ای در انتشار این دایرةالمعارف چه در نسخه‌های فارسی و چه نسخه‌های زبان‌های عربی و انگلیسی رخ نداده است؛ جلد نهم آن هم‌اکنون زیرچاپ است و در آینده نزدیک روانه بازار نشر می‌شود.

captcha