داعش، نتیجه دین بدون امامت است/ بیداری وجدان؛ از ویژگی‌های مکتب تشیع
کد خبر: 1453999
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
امام جمعه موقت تهران:

داعش، نتیجه دین بدون امامت است/ بیداری وجدان؛ از ویژگی‌های مکتب تشیع

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام صدیقی جنایات گروه‌های تروریستی چون داعش را نتیجه دین بدون امامت دانست و گفت: اگر اینها در مکتب عصمت و طهارت اهل بیت(ع) بودند هم عقلشان شکوفا می‌شد و هم وجدانشان بیدار بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران شب گذشته، سوم مهر در مراسم سوگواری شهادت امام جواد(ع) که در حرم شاهچراغ(ع) شیراز برگزار شد، گفت: یکی از صفات خداوند متعال هدایت است و در قرآن کریم فرمود که هدایت را به عهده گرفته است.
وی با بیان اینکه خداوند همه چیز را زیبا آفریده است،‌ افزود: هر چیزی که به قلم صنع الهی آفریده شده زیبا است و این جمال الهی اقتضا می‌کند که خودش زیبایی را حفظ کند.

راهنمایان الهی دارای ولایت تکوینی و تشریعی هستند
حجت‌الاسلام صدیقی عنوان کرد: خداوند هیچ موجودی را به حال خود رها نمی‌کند اما برای بشر چون خواسته هدایت الهی از مجرای خودش ساری و جاری شود، برای او راهنمایان و پیشوایانی قرار داده است که این راهنمایان هم ولایت تشریعی و هم تکوینی دارند.
مشاور عالی قوه قضائیه با اشاره به موارد ولایت تکوینی و تشریعی ابراز کرد: ولی فقیه ولایت تشریعی خداوند را دارد و اطاعت از او مانند اطاعت از امام زمان(عج) است که هم ولایت تشریعی و هم ولایت تکوینی دارد.
وی خاطرنشان کرد: اینکه خداوند در شرع خود برای انسان‌ها پیشوا و مرجع قرار داده و اطاعتش را بر ما واجب فرموده در واقع به بشر احترام گذاشته است وگرنه گیاهان و حیوانات که نیاز به پیامبر ندارند اما بشر، معلم لازم دارد و خداوند نیز معلم خاص برای هدایت او فرستاده است.
حجت‌الاسلام صدیقی ابراز کرد: نخستین انسانی که خداوند بر روی زمین قرار داد و به همه کائنات فرمود که نماینده خداست و نمایندگی همه‌جانبه از سوی او دارد، حضرت آدم است، و این یکی از ابعاد هدایت است و مجرای هدایت خدا آن نماینده است که از جانب خدا مجهز به تجهیزات هدایت بود.
امام جمعه موقت تهران به آیه 124 سوره بقره «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ؛ و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود و وى آن همه را به انجام رسانید [خدا به او] فرمود من تو را پیشواى مردم قرار دادم [ابراهیم] پرسید از دودمانم [چطور] فرمود پیمان من به بیدادگران نمى‌‏رسد» اشاره کرد و گفت: امامتی که خداوند در این آیه برای حضرت ابراهیم(ع) برمی‌شمارد همان امامتی است که برای حضرت علی(ع) و فرزندانش برشمرده  است.
وی به وقایع اخیر منطقه اشاره کرد و گفت: امروز داعش، القاعده، طالبان، النصره و غیره درست شده‌اند و هر روز نیز این گروه‌های تکفیری مانند قارچ سر بر می‌آورند و تمام اینها دست‌ساز کفر و شیطان هستند و این گروه‌های جنایتکار بدبخت‌ها را خسرالدنیا و الاخره می‌کنند و به جوانان سربریدن و انواع جنایات را آموزش می‌دهند.
حجت‌الاسلام صدیقی ادامه داد: این گروه‌های تروریستی جنایت‌های بیشماری را مرتکب می‌شوند و اسم خود را مسلمان و مجاهد گذاشته‌اند و به حساب خو قربة الی‌الله کار می‌کنند و این وضعیت نتیجه جداشدن از امامت است و اگر اینها در مکتب عصمت و طهارت اهل بیت(ع) بودند هم عقلشان شکوفا می‌شد و هم وجدانشان بیدار بود.

انسانی که امامت ندارد، تک قطبی است
مشاور عالی قوه قضائیه تأکید کرد: انسانی که امام ندارد یک انسان تک قطبی است که از خورشید امامت با آن جاذبه‌ای که موجب می‌شود تمام انسان‌ها به‌درستی در مدار خود حرکت کنند، دور می‌شود.
وی اضافه کرد: به همین دلیل در احادیث آمده است کسی که بمیرد و امام خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است زیرا انسانی که امام نداشته باشد از حیوانات هم پست‌تر است؛ حتی خاک هم امام دارد و با امامت حرکت می‌کند اما بشر آنجایی که امامت ندارد با مکر شیطان پیش می‌رود و شیطان به راحتی او را فریب می‌دهد در قالب عبادت، امام حسین(ع) را شهید می‌کند.
حجت‌الاسلام صدیقی عنوان کرد: امام حسین(ع) را بی‌امامان کشتند و اگر امامت داشتند که هیچگاه امام حسینی که در شأن او آیه مباهله و چند آیه دیگر نازل شده است را شهید نمی‌کردند، این نادانان در ظهر عاشورا نماز خواندند و با صدای تکبیر آن امام همام را به شهادت رساندند.
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه باید قدر امام زمان(عج) را دانست و نباید دست از دامان او برداشت، گفت: امام خصوصیاتی دارد که بخشی از آن در سوره بقره در مورد حضرت ابراهیم(ع) و آیه‌ای که ذکر شد، آمده است اما تنها کسی که هم نبی، هم رسول، هم خلیل و هم امام باشد پیامبر(ص) است و حضرت ابراهیم(ع) خلیل است اما حضرت محمد(ص) حبیب‌الله است و تمام این مقام‌ها را داراست.

امامت مقام کاغذی نیست
وی با بیان اینکه مقام امامت مقام کاغذی نیست که با یک تکه کاغذ شخصی رئیس جمهور، استاندار و غیره شود و بعد از آن بر روی کار آمدن اشخاص قبل از خود را نفی کند، گفت: انبیا، امامان و مراجع تقلید این‌گونه نبودند و هر کسی که می‌آید افراد قبل از خود را تأیید می‌کنند؛ لذا کسانی که قبل از خود را تکذیب می‌کنند راهشان راه انبیا نیست.
حجت‌الاسلام صدیقی خاطرنشان کرد: تمام ائمه(ع) آمده‌اند که راه را برای امام زمان(عج) هموار کنند و تمام آنها بلااستثنا بشارت ظهور آن حضرت را داده‌اند و هر امامی برای امام بعد از خود تابلویی ترسیم کرده است.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه جهل، تکوینی است یعنی خداوند روحی را که به امام داده است به دیگران عطا نفرموده و این مسئله اکتسابی است، گفت: وجود پیامبر(ص) نوری است که دیگران آن را ندارند و ائمه اطهار(ع) نیز معرفتی دارند که با نور خداست و روح‌القدس در وجود آن‌هاست که دیگران از آن محروم هستند.

امامت، عهدالله است
وی با تأکید بر اینکه امامت عهد انسان نیست تا مردم در آن دخالت کنند بلکه عهدالله است، گفت: دست ناپاکان به هر دلیلی حتی اگر به اندازه ذره‌ای ناپاک باشد، حق امامت ندارند زیرا طبق آیه 124 سوره انعام «...اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ...؛ خدا بهتر مى‌‏داند رسالتش را کجا قرار دهد ...» که این آیه نیز بیانگر مقام امامت است.
حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به آیه 124 سوره بقره «...لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ؛...پیمان من به بیدادگران نمى‌‏رسد» گفت: این آیه نیز آیه دیگری در بیان مقام امامت است که فرمود که امامت عهدالله است و ظالم حق تصدی آن را ندارد و این مقام عرشی است و عرضی نیست.
مشاور عالی قوه قضائیه آیه 24 سوره سجده «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ؛ و چون شکیبایى کردند و به آیات ما یقین داشتند برخى از آنان را پیشوایانى قرار دادیم که به فرمان ما [مردم را] هدایت مى‌‏کردند» را آیه دیگر امامت دانست و گفت: خداوند در این آیه نیز صفات امامت را بیان می‌کند که صفت خودش یعنی هدایت را برعهده گیرند.
وی بیان کرد: هدایت امامان، سلیقه‌ای نیست بلکه به امر خداست و امروز نیز غرب انواع و اقسام توطئه‌ها را انجام ‌دهد اما امام خلاف حق عمل نمی‌کند.
حجت‌الاسلام صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان حدیثی از امام جواد(ع) پرداخت و گفت: آن امام همام فرمودند که سه رکن در زندگی مؤمن لازم است که ایمانش قوی‌ باشد و نخستین آن توفیق الهی است که خداوند به هر کسی عطا نمی‌کند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: گناه توفیق را از انسان سلب می‌کند و بنده‌ای که گناه می‌کند خداوند توفیق اقامه نماز شب یا نماز اول وقت را از او می‌گیرد.
وی اضافه کرد: دومین رکن این است که تا زمانی که انسان خودش همت نداشته باشد، به جایی نمی‌رسد و انسان باید علاوه بر واعظ بیرونی، واعظ درونی نیز داشته باشد و سومین رکن نیز آن است که گوش شنوا داشته باشد.

captcha