تبدیل اندیشه به باورهای قلبی، از عوامل تحول فرهنگی محسوب می‌شود
کد خبر: 1455309
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
دبیر جشنواره ملی ملکوت:

تبدیل اندیشه به باورهای قلبی، از عوامل تحول فرهنگی محسوب می‌شود

گروه فعالیت‌های اجتماعی: امروزه همه دنیا به تحول فرهنگی روی آورده‌اند، اولین گام در تحول فرهنگی در سطح اندیشه است که این اندیشه به باورهای ایمانی و قلبی تبدیل شده و بعداز آن به رفتار تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، دبیر جشنواره ملی ملکوت دوشبه، هفتم مهر در نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی که در استانداری لرستان برگزار شد، ضمن تسلیت درگذشت عالم ربانی آیت‌الله آدینه‌وند به مردم لرستان، گفت: نبود او برای عالمان و حوزه‌های علمیه خلأ بزرگی است.
وی با اشاره به این‌که امروزه همه دنیا به تحول فرهنگی روی آورده‌اند، افزود: این امر مهمی است که در انتخاب مسیر آن، یا راه درست انتخاب می‌شود و یا راه نادرست که تأثیر آن را به‌طور مستقیم می‌توان در جامعه مشاهده کرد، البته این تأثیر فقط مربوط به یک جامعه و یا ملت خاص نیست بلکه روی تمام دنیا تأثیر دارد.
حجت‌الاسلام جعفرزاده با بیان این‌که تحول فرهنگی به‌صورت نرم‌افزاری انجام می‌شود، عنوان کرد: اولین گام در تحول فرهنگی در سطح اندیشه است که این اندیشه به باورهای ایمانی و قلبی تبدیل شده و بعداز آن به رفتار تبدیل می‌شود که همین رفتار تأثیر مستقیم در جامعه دارد.
دبیر جشنواره ملی ملکوت با اشاره به این‌که اولین گام در تغییرات اجتماعی، تغییر در نگرش است، ادامه داد: این در حالی است که تحول فرهنگی در ایران در ذیل اندیشه حوزویان و دانشگاهیان دارد اتفاق می‌افتد.
وی با بیان این‌که اگر به قرآن مراجعه کنیم، برای تمام دردها و مشکلات شخصی و اجتماعی راه‌حل پیدا می‌کنیم، عنوان کرد: اولین گام در بنیان‌گذاری فرهنگ قرآنی در جامعه مراجعه به آن است و ما در نظر داریم که فرهنگ قرآنی را در راستای تحول فرهنگی احیا کنیم که برای انجام این کار به سراغ بزرگان حوزه و دانشگاه رفتیم و از بین آن‌ها آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی را انتخاب کردیم.
حجت‌الاسلام جعفرزاده با اشاره به این‌که برای انجام این کار به چند چیز احتیاج داشتیم، افزود: اولین محور جامعیت بود، باید سراغ شخصی می‌رفتیم که از جامعیت کلام و علمی کامل برخوردار باشد؛ لذا آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی را انتخاب کردیم که خود ایشان می‌گفت شهید شهریاری از شهدای هسته‌ای کشور، هرچند وقت یک‌بار هرکاری را که داشت کنار می‌گذاشت و به ملاقات ایشان می‌آمد که از او الهام بگیرد البته نه از خود او بلکه از تجربیات و الهامات قرآنی که این عالم بزرگوار از آن‌ها بهره گرفته است، که همین مباحثات بود که شخصیت این شهید بزرگوار را تشکیل داده است.   
دبیر جشنواره ملی ملکوت با اشاره به این‌که آیت‌الله مصباح‌یزدی که خود از بزرگان دین است، آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی را بزرگ‌ترین فیلسوف جهان اسلام می‌داند و این سخن را از روی اعتقاد می‌گوید، افزود: هدف ما از برگزاری این جشنواره خدمت به اشاعه  فرهنگ قرآنی است، و شخصیت‌هایی که برای آن انتخاب می‌شود همه در زیر سایه قرآن فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: آیت‌الله‌العظمی آملی همیشه می‌گویند برای هر چند دهه یک دوره تفسیر‌المیزان لازم است که تفسیر تسنیم ما نیز برگرفته از تفسیرالمیزان است که این کتاب تاکنون در 33 جلد انتشار یافته است که تا 80 جلد هم می‌توانیم آن را انتشار دهیم.
حجت‌الاسلام جعفرزاده با بیان این‌که تاکنون 17 جلد تفسیر موضوعی منتشر شده است، افزود: این درحالی‌ است که به گفته علمای حوزه علمیه قم، این کتاب دایرة‌المعارف علوم اسلامی است.
دبیر جشنواره ملی ملکوت، با اشاره به این‌که به‌ شدت درحال بررسی حکمت و عقلانیت اسلامی هستیم، عنوان کرد: در نقل گروه داعش، اولین منشأ افراطی‌گری را می‌توان فقدان عقلانیت دانست؛ چراکه اگر عقلانیت به‌درستی در کسی متجلی شود، به خشونت‌های اینچنین دست نمی‌زند.
وی با بیان این‌که داعیه‌دار عرفان نظری برپایه اسلام، آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی است، ادامه داد: مخالفان این نظریه زمانی که نام او را می‌شنوند دیگر بحث نمی‌کنند؛ چراکه ایشان منطقی صحبت می‌کنند و همچنین در این راستا کتاب «فسوس‌الحکم» را در حداقل 10 تا 20 جلد دارند.
حجت‌الاسلام جعفرزاده در مورد جامعیت علمی گفت: اگر بنا باشد تحولی در علوم انسانی باشد، بحث‌های آن از دل قرآن بیرون می‌آید و این درحالی است که اگر مباحث ما ذیل حکمت اسلامی و عقلانی نباشد به جایی نمی‌رسد، به‌عنوان مثال اگر در روانشناسی، مبحث نفس‌شناسی جدی گرفته نشود، این بحث به جایی نمی‌رسد.
دبیر جشنواره ملی ملکوت با اشاره به این‌که برای محوریت جشنواره باید به سراغ فردی می‌رفتیم که به فراخور زمان و مکان سؤال پاسخ داشته باشد، ادامه داد: آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی از همان ابتدا که درس خواندن را نزد امام خمینی(ره) و سایر علمای بزرگ زمان خود آغاز کرد، مهم‌ترین دغدغه خود را شناخت نیازهای جامعه می‌دانست و همچنین اعتقاد داشت که خدا را باید با عقلانیت بشناسیم که با بادها و طوفان‌های منحرف دشمنان اعتقاد ما عوض نشود.
وی یکی از بنیان‌های مهم متون دینی را عقل دانست و گفت: آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در زمینه تحول علوم انسانی منظومه فکری علم دینی را مطرح کرد و همچنین تنها شخصیتی که برای تولید علم دینی به‌صورت نظام‌وار راه‌کار ارائه داده است، خود ایشان بوده است و همچنین مبحثی مانند، ولایت، فقاهت و امامت را مطرح می‌کند.

captcha