ورود به موضوعات بکر حوزه قرآن‌پژوهی و طب به منابع مالی احتیاج دارد
کد خبر: 1455466
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
حجت‌الاسلام واشیان:

ورود به موضوعات بکر حوزه قرآن‌پژوهی و طب به منابع مالی احتیاج دارد

گروه سلامت: معاون دانشکده طب و دین با تاکید بر اینکه موضوعات بکری در حوزه قرآن‌پژوهی و طب وجود دارد که باید از منظر علوم انسانی خارج و وارد آزمایشگاه‌ها و نظام سلامت شود، گفت: متاسفانه کمبود منابع مالی باعث شده این موضوعات دست نخورده باقی بماند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عباسعلی واشیان، معاون دانشکده طب و دین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به برخی از آسیب‌های استفاده از مشروبات الکی بر روی دستگاه‌های مختلف بدن اشاره کرد و گفت: طی تحقیقات مختلف به خوبی تاثیر مصرف چنین اقلامی بر روی بیمارهای قلبی، زوال عقل، آلزایمر زودرس، اختلال در حواس پنجگانه، توهمات، عوارض بر روی دستگاه‌ گوارش، ایجاد زخم و ورم معده و... به خوبی مشخص شده است.
حجت‌الاسلام واشیان به تبیین دیگر آسیب‌های استفاده از مشروبات الکلی پرداخت و گفت: مصرف چنین اقلامی باعث بزرگ شدن غدد کبد و اختلال در تولید آنزیم‌های می‌شود. معمولا این افراد با مصرف طولانی مدت شراب دچار سیروز کبدی می‌شوند و مجبور هستند یا پیوند کبد انجام بدهند و یا مشکلات کبدی پیدا می‌کنند.
معاون دانشکده طب و دین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در کلیه نیز مصرف شراب باعث پرکاری بیش از اندازه آن شده و در این بین برخی از کلیه‌ها که توان این پرکاری را ندارند دچار نارسایی می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل حرارت بیش از اندازه‌ای که مصرف چنین اقلامی در متابولیسم بدن ایجاد می‌کند منجر به برفروختگی بیش از اندازه بدن و آسیب رسانی به پوست می‌شود. از طرف دیگر آسیب به دستگاه بینایی و توهمات شنوایی نیز از دیگر عوارض مصرف مشروبات الکی است.
اختلال در بازده رشد مصرف کنندگان در سنین نوجوانی و جوانی
حجت‌الاسلام واشیان تصریح کرد: بازده رشد افرادی که در سنین نوجوانی و جوانی اقدام به مصرف مشروبات الکی کنند غیرطبیعی شده که در این بین یا بیش از اندازه باعث تحریک هورمون رشد فرد و یا بالعکس منجر به کاهش رشد می‌شود.
اختلال در فعالیت‌های جنسی
معاون دانشکده طب و دین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: برخی تصور می‌کنند مصرف شراب باعث توسعه فعالیت‌های جنسی آن‌‌ها می‌شود ولی به دلیل اینکه تاثیرات آن زودگذر است، در دراز مدت باعث اختلال در فعالیت‌های جنسی فرد و در برخی موارد حتی منجر به عقیمی می‌شود.
مشروبات الکی موجود در بازار سنتتیک است
وی خاطرنشان کرد: در این بین باید به این نکته نیز توجه کنیم که مشروبات الکی موجود در بازار سنتتیک است و از مواد شیمیایی تهیه می‌شود بنابراین همین سوخت و ساز مواد شیمیایی باعث می‌شود آسیب‌های بیشتری به دستگاه‌های بدن وارد شود.
حجت‌الاسلام واشیان با بیان اینکه در آیات و روایات مباحث متعددی وجود دارد که می‌توان آن را به نظام سلامت وارد کرد، ادامه داد: در آموزه‌های ما حرمت شراب و اشکال در 40 روز نماز فرد مورد تاکید قرار گرفته است. چنین مسائلی موضوعات بکری است که تاکنون از منظر علوم انسانی و برگرفته از آیات و روایات به آن نگاه کرده‌ایم ولی مناسب است چنین موضوعاتی را وارد آزمایشگاه‌ها و نظام سلامت کرده و پژوهشگران به بررسی دستگاه‌های بدن در طی این مدت بپردازند تا ببیند چه نتایجی حاصل می‌شود.
وی تصریح کرد: موضوعات بکری در این حوزه وجود دارد ولی سوال اینجاست که آیا بودجه‌های پژوهشی ما می‌تواند پاسخگوی چنین آزمایشات دقیقی باشد. به هر حال کار پژوهش هزینه‌بر است و اگر بودجه‌های پژوهشی در این موضوع و در مناطقی همچون شهر قم که هم پتانسیل دینی آن قوی و هم از مراکز علوم پزشکی مناسبی برخوردار است به طبع می‌تواند دانشجویان خود را به این موضوعات ترغیب کنند تا فرد چنین مسائلی را به عنوان موضوعات پایان‌ نامه و یا طرح‌های پژوهشی خود انتخاب کند.
کمبود منابع باعث شده موضوعات قرآن‌پژوهی و طب دست نخورده باقی بماند
معاون دانشکده طب و دین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه در صورت تحقق چنین اتفاقی شاهد خروجی‌های بسیار مثمرثمری خواهیم بود، عنوان کرد: در این صورت خروجی آن نه تنها به سلامت جامعه بازمی‌گردد بلکه می‌تواند در پویایی نسل آینده و پیشگیری از بسیاری جرم‌ها موثر باشد. اگر منابع موجود باشد ما آمادگی داریم تمامی تحقیقات مرتبط با این مقوله را انجام دهیم بحمدالله پژوهشگر اعم از استاد و دانشجو به میزان کافی وجود دارد ولی کمبود منابع باعث شده این موضوعات دست نخورده باقی بماند.
حجت‌الاسلام واشیان در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی در پی مراکز قرآن‌پژوهی و طب هستند و در تلاشند قرآن و عترت را وارد سلامت کنند ولی بودجه به میزان کافی در اختیار ندارند که بتوانند اقدام به تامین نیرو، امکانات و فضای مورد نیاز چنین مراکزی کنند.

captcha