تهیه سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی
کد خبر: 1455632
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
بهبودی خبر داد:

تهیه سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر امور استان‌ها و موسسات سازمان دارالقرآن با تأکید بر لزوم توسعه فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی گفت: برای رسیدن به این هدف باید سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی تهیه شود.

حسین بهبودی، مدیر امور استان‌ها و موسسات سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای که به منظور ترویج فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی به امضا رسیده است، گفت: سازمان دارالقرآن، معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، شورای مرکزی هیئت‌های مذهبی و اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور، چهار طرف این تفاهم‌نامه هستند که تلاش‌های مشترکی را در جهت ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی انجام می‌دهند.
وی افزود: با توجه به امضای این تفاهم‌نامه چهارجانبه، یک کمیته اجرایی متشکل از نمایندگان چهار نهاد عضو، تشکیل شده که نخستین جلسه این کمیته اجرایی هفته گذشته برگزار شده است و برای ایجاد هماهنگی‌های بیشتر، دومین جلسه نیز شنبه، 12 مهر برگزار می‌شود.
بهبودی با اشاره به پتانسیل مردمی که در هیئت‌های مذهبی وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه رویکرد دینی در هیئت‌های مذهبی به خوبی دنبال می‌شود و این هیئت‌ها نزدیک‌ترین محیط برای پذیرش برنامه‌های قرآنی هستند به نظر می‌رسد که فعالیت‌های قرآنی این هیئت‌ها که پیش از این نیز وجود داشته است باید به شکل سازمان‌یافته‌تری اجرا شود.

بهره‌گیری از ظرفیت موسسات قرآنی  برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی
وی با بیان اینکه تلاش داریم از ظرفیت موسسات قرآنی ـ مردمی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی بهره بگیریم، گفت: موسسات قرآنی ـ مردمی می‌توانند همکاری خوبی با هیئت‌های مذهبی داشته باشند تا سازمان‌دهی فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی صورت گرفته و علاوه بر اجرای برنامه‌های دینی در این هیئت‌ها شاهد گسترش برنامه‌های قرآنی نیز باشیم.
مدیرکل امور استان‌ها و موسسات سازمان دارالقرآن عنوان کرد: هم‌اکنون 91 هزار هیئت مذهبی ثبت‌ شده با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی داریم که این هیئت‌ها به صورت مستقل و مردمی کار می‌کنند و این هیئت‌های مذهبی بیشتر وظیفه هدایتی، حمایتی، زمینه‌سازی و ریل‌گذاری دارند؛ ظرفیت هیئت‌های مذهبی پتانسیل عظیمی است که اگر فعالیت‌های قرآنی از این کانال‌ها ورود پیدا کند، می‌توانیم امیدوار باشیم یک جهش و رشد تساعدی در توسعه فعالیت‌های قرآنی ـ مردمی ایجاد شود.

ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و دینی کشور در یک ریل مشخص

وی با اشاره به اینکه انتظار از مسئولان نظام این است که تمامی فعالیت‌های فرهنگی و دینی کشور در یک ریل مشخص ساماندهی شوند، گفت: همچنین مردم نیز انتظار دارند که پایگاه‌های اجتماعی و دینی را با خطوط ارزشی نظام تطبیق دهیم که امیدواریم این اتفاق با توسعه فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی رخ دهد.
بهبودی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ورود مضامین قرآنی به اشعار و تکیه‌کلام‌های عزاداران حسینی، گفت: سال گذشته کارهایی برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در این زمینه صورت گرفت. حدود 80 هزار مداح در ارتباط و تعامل با سازمان تبلیغات اسلامی هستند که باید در اشعار و مداحی‌های خود به خطوط اصلی نظام توجه کنند.

تشکیل کمیته‌های متناظر استانی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی هیئت‌های مذهبی

وی با تأکید بر تهیه سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی گفت: تلاش داریم این سند چشم‌انداز ترسیم شود و علاوه بر این، کمیته‌های متناظر استانی نیز در هر یک از استان‌ها شکل بگیرد تا همین ترکیبی که متشکل از نمایندگان معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دارالقرآن الکریم، شورای مرکزی هیئت‌های مذهبی و اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی است به صورت استانی و با حضور مسئولان استان‌ها شکل بگیرد.
مدیر امور استان‌ها و موسسات سازمان دارالقرآن افزود: در صورت تشکیل کمیته‌های استانی، این کمیته‌ها می‌توانند فعالیت‌های استانی به منظور توسعه فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی را با همین محورهایی که ما مدنظر داریم دنبال کنند و در صورت مصوبات استانی، مصوبات و نتایج فعالیت‌های خود را به کمیته مرکزی ارسال کنند.
وی عنوان کرد: برنامه‌هایی که تاکنون در کمیته مرکزی فعالیت‌های قرآنی هیئت‌های مذهبی پیشنهاد شده بسیار متنوع هستند که برخی از این برنامه‌ها قابلیت اجرا در میان‌مدت را دارند و تعدادی از برنامه‌ها نیز برای ماه محرم امسال اجرایی می‌شود.
بهبودی در پایان گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی فعالیت‌های قرآنی هیئت‌های مذهبی از جمله برنامه‌های میان‌مدت ما است که این بانک اطلاعاتی باید با کمک هیئت‌های مذهبی تشکیل شود.

captcha