تولید علم متناسب با نیاز جامعه معیار سواد کشورهاست
کد خبر: 1459601
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
مدیرکل ارشاد لرستان:

تولید علم متناسب با نیاز جامعه معیار سواد کشورهاست

گروه اندیشه: امروزه معیار سوادآموزی تولید علم متناسب با نیاز است و هر کشوری که بتواند به این شاخص برسد یک کشور با سواد و صاحب علم و قلم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان، مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی لرستان امروز، 20 مهر در مراسم افتتاحیه انجمن قلم شعبه لرستان، ضمن تبریک عید غدیر و بزرگداشت حافظ، اظهار کرد: قلم یک موضوع مقدس و از دیدگاه اسلام تقویت و ارتقای قلم مورد تأکید است و محدود کردن و مسدود کردن قلم هم از دیدگاه اسلام مطرود و مردود است.

وی با اشاره به این‌‎که سه چیز در تقویت قلم تأثیرگذار است، افزود: این سه شامل اندیشه، تعقل و بیان است یعنی در هر سه مورد زمینه باید فراهم باشد و هرسه مکمل هم هستند؛ چراکه اگر یکی باشد و بقیه نباشد همان مسدود کردن قلم است.

حجت‌الاسلام حنان با بیان اینکه تأکید مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در مجامع علمی و فرهنگی است، عنوان کرد: آن‌چه باعث تقویت اندیشه و تعقل و بیان است آزاد اندیشی است و این آزاداندیشی است که اندیشه را تقویت می‌کند و تعقل را محقق می‌کند و بیان را رسا و پُرمحتوا می‌کند و تحقق این کرسی‌ها به‌وسیله اهل قلم است و جایی غیر از اصحاب اهل قلم نداریم؛ چراکه در کرسی‌های آزاد اندیشی فکر، تعقل، بیان و هم خلاقیت هست؛ لذا باید در این کرسی‌ها به نظریه‌پردازی برسیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به نظریه‌پردازی راهی نداریم جز این‌که کرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات مختلف برگزار کنیم و نظریه‌پردازی چشم‌انداز اهل قلم است و اهل قلم اگر چشم‌اندازشان نظریه‌پردازی نباشد به رسالت خود عمل نکرده است.

مدیرکل ارشاد لرستان در رابطه با ضعف نظریه‌پردازی عنوان کرد: متأسفانه از سه سال پیش آماری که در رابطه با نظریه‌پردازی را نیز در طول یک سال ارائه دادند شش نظریه در قالب نظریه‌پردازی بود که آمار بسیار پایینی بود و این شش نظریه در حیطه نظریه‌پردازی نبودند و شبه نظریه بودند و ما تا به این چشم‌انداز نرسیم نمی‌توانیم به تولید علم برسیم و تولید علم متوقف بر تولید فکر است ما تا به نظریه‌پردازی در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نرسیم هرگز نمی‌توانیم به تولید علم متناسب با نیازمان برسیم.

حجت‌الاسلام حنان تولید علم را متناسب با نیازمان دانست و گفت: در زمان‌های گذشته معیار سوادآموزی، خواندن و نوشتن بود هر کس در همین قدر می‌دانست باسواد محسوب می‌شد و جزو شاخص‌های پیشرفت علمی در دنیا می‌رفت و بعد از آن نوشتن مقاله‌ها معیار شد ولی الان این‌ها هم معیار نیست، امروزه معیار سوادآموزی تولید علم متناسب با نیاز است و هر کشوری که بتواند به این شاخص برسد یک کشور با سواد است و صاحب علم و قلم است.

captcha