سنگفرش‌های حافظیه میزبان خبرنگاران شد/ حضور معلمان ادبیات در بزرگداشت حافظ
کد خبر: 1459636
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸

سنگفرش‌های حافظیه میزبان خبرنگاران شد/ حضور معلمان ادبیات در بزرگداشت حافظ

گروه اجتماعی:‌ هجدهمین مراسم یادروز حافظ در حالی بر سر آرامگاه خواجه شیراز برگزار شد که با حاشیه‌هایی همراه بود، از جمله این حاشیه‌ها می‌توان به برگزار نشدن نشست خبری و درنظر نگرفتن محلی برای استقرار خبرنگاران اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در تقویم رسمی کشور 20 مهر را به نام یادروز بزرگداشت لسان‌الغیب شیرازی، حافظ شیرین سخن نامگذاری کرده‌اند، در این راستا اکنون 18 سال است که مراسم بزرگداشتی در شب و روز 20 مهر در آرامگاه حافظ برپا می‌شود.
اما هجدهمین مراسم یادروز حافظ با حاشیه‌هایی مواجه شد که ما را بر آن داشت تا برخلاف هر سال، حاشیه‌نگاری‌هایی را در این رابطه انجام دهیم، امید که با عنایت مسئولان امر در سال آینده این مراسم بدون حاشیه‌هایی اینچنینی برگزار شود.
معمولاً همه‌ساله به‌مناسبت فرارسیدن ایام بزرگداشت حافظ، ستادی به نام ستاد بزرگداشت حافظ در استان فارس متشکل از نهادهای مختلفی چون اداره‌کل میراث فرهنگی، اداره‌کل ارشاد، بنیاد فارس‌شناسی، استانداری، شهرداری و غیره راه‌اندازی می‌شد و در چند روز مانده به این مراسم یک نشست خبری با حضور مدیران کل میراث فرهنگی، ارشاد و بنیاد فارس‌شناسی برگزار می‌شد.
در این راستا مدیرکل میراث فرهنگی به تشریح برنامه‌های یادروز حافظ، ارشاد تشریح برنامه‌های فرهنگی این ایام و بنیاد فارس‌شناسی به تشریح برنامه‌های نشست علمی که متصدی آن است می‌پرداخت اما متأسفانه امسال مشاهده کردیم که با وجود تشکیل چنین ستادی در استانداری فارس، این نشست خبری برگزار نشد و اخبار مربوط به ایام یادروز حافظ به‌صورت جداگانه از سوی سازمان‌ها اعلام شد. 
در این میان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تنها سازمانی بود که نشست خبری برای مراسم یادروز حافظ برگزار نکرد و به اخبار ارسال شده بر روی پایگاه اینترنتی آن و ارسال آن به رسانه‌های مختلف اکتفا کرد‌ به طوری که مصیب‌ امیری، مدیرکل میراث فرهنگی فارس به خبرنگار ایکنا گفت: ما اخبار مربوط به یادروز حافظ را بر روی پایگاه اینترنتی این سازمان قرار دادیم و اطلاع‌رسانی از این طریق صورت گرفته است.
هجدهمین یادروز حافظ مصادف با سفر اسحاق جانگهیری، معاون اول رئیس جمهور بود که برای افتتاح قطار شهری شیراز به این شهر سفر کرده بود و در نتیجه خبرنگاران استان فارس از صبح روز 19 مهر همراه با هیئت همراه به مکان‌های مختلفی جهت افتتاح پروژه‌های عمرانی و بازدیدهای معاون اول رئیس جمهور رفته بودند.
برای حضور خبرنگاران در مراسم یادروز حافظ، همه‌ساله کارت‌های ورودی به خبرنگاران اختصاص می‌یافت که امسال نیز این کار صورت گرفت اما نکته جالب توجه این بود که برای تنها رسانه قرآنی شیراز جهت ورود به مراسم یادروز حافظ قرآن، هیچ مجوزی صادر نشد.
با پیگیری‌های خبرنگار ایکنا مشخص شد که روابط عمومی استانداری فارس به تمام رسانه‌ها به جز ایکنا، نامه‌ای مبنی بر معرفی خبرنگار و عکاس آن رسانه جهت حضور در مراسم مزبور ارسال کرده است و از سوی دیگر نیز اسامی خبرنگاران حوزه‌های مربوط را از سازمان‌های میراث فرهنگی و ارشاد فارس اخذ کرده است و در نهایت به گفته روابط عمومی استانداری فارس گزینش نهایی به عهده هیئت همراه معاون اول ریاست جمهوری بوده است.
خبرنگار و عکاس ایکنا در نهایت با همکاری روابط عمومی ارشاد فارس موفق به حضور در مراسم شدند اما چیزی که مشاهده شد این بود که برخی از خبرنگاران حوزه فرهنگ نیز مانند خبرنگار ایکنا فاقد کارت خبرنگاران صادر شده از سوی ستاد برگزاری بزرگداشت حافظ بودند و در این میان خبرنگاران با همکاری یکدیگر و رد و بدل کردن کارت‌های خود مجوز ورود به مراسم را پیدا کردند!
اما باز هم حاشیه‌های این مراسم به اینجا ختم نشد و مشاهده کردیم مانند بزرگداشت یادروز سعدی در سال 92 جایگاهی برای خبرنگاران اختصاص نیافته است که البته در آن سال خبرنگاران با نشستن برروی چمن‌ها اعتراض خود را اعلام کردند و در نهایت مسئولان میراث فرهنگی صندلی‌هایی را برای خبرنگاران قرار دادند ولی متأسفانه شب گذشته در مراسم یادروز حافظ حتی راه‌های چمن نیز به روی خبرنگاران بسته بود و عاقبت سنگ‌فرش‌های حافظیه میزبان خبرنگاران شد!
مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی فارس در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: برنامه دیشب دست ما نبود که بخواهیم جایگاهی برای خبرنگاران درنظر بگیریم و روابط‌ عمومی‌های دیگر این مسئله را برعهده داشتند.
بنا بر این گزارش، در ادامه این برنامه‌ها، همه‌ساله صبح روز 20 مهر از ساعت 7 تا 8 صبح مراسم گلباران آرامگاه حافظ صورت می‌گرفت که امسال نیز عکاسان رسانه‌های استان فارس طبق روال هر سال از ساعت 7 صبح امروز بر سر آرامگاه حافظ حضور یافتند که این انتظار به‌مدت دو ساعت طول کشید و در نهایت تنها چیزی که مشاهده کردند دسته گلی بود که برای مراسم دیشب بر روی مقبره حافظ قرار گرفته بود و البته حضور گروه‌های مختلف از اقشار مردم بر سر آرامگاه خواجه شیراز.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چرا آرامگاه حافظ گلباران نشد و این دسته‌گل‌ها بر روی آرامگاه حافظ متعلق به شب گذشته است، گفت: آرامگاه حافظ گلباران شده است و من نیز به دلیل داشتن مشغله زیاد و پذیرایی از میهمانان هنوز اطلاع نیافته‌ام که از صبح هم این کار صورت گرفته است یا خیر اما معمولاً گلباران حافظ همه‌ساله از سوی انجمن دوستداران حافظ انجام می‌شود.
این گزارش می‌افزاید، تلاش خبرنگار ایکنا برای تماس با رئیس انجمن دوستداران حافظ بی‌نتیجه ماند اما امید است که مراسم ویژه یادروز حافظ مطابق روال هر سال انجام شده باشد.
نشست‌های علمی یادروز حافظ امسال به‌صورت تخصصی‌تری دنبال شد و نکته جالب توجه این مراسم، حضور دبیران و معلمان ادبیات آموزش و پرورش در این مراسم بود.
کلام آخر اینکه هدف تمام حاشیه‌‌نگاری‌ها انجام نقد منصفانه بود به این امید که در سال‌های آتی و مناسبت‌های مختلفی که به نوعی پیشانی و معرف فرهنگ و ادب شهر عرفان، ادب و هنر و خاستگاه اهل بیت(ع) است، این نواقص و مشکلات برطرف شود.

captcha