چاپ قرآن توسط دارالقرآن برای مقابله با سودجویی ناشران است
کد خبر: 1462218
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
پاسخ حاجی‌شریف به انتقادات یک ناشر قرآنی:

چاپ قرآن توسط دارالقرآن برای مقابله با سودجویی ناشران است

گروه ادب: معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم به انتقادات یک ناشر قرآنی پاسخ گفت.

احمد حاجی‌شریف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به انتقادات یکی از ناشران قرآنی با اشاره به موضوع چاپ قرآن توسط این سازمان گفت: با توجه به اینکه هزینه تمام شده برای یک جلد قرآن حدود 6 هزار تومان است، اما در بازار عرضه هدیه پشت جلد آن 25 هزار تومان است و تنها دلیل چاپ قرآن توسط سازمان دارالقرآن نیز این موضوع است و اگر نظارت خوبی بر هدیه قرآن‌ها وجود داشت، ما قرآن چاپ نمی‌کردیم.

دارالقرآن مجبور به چاپ قرآن است

وی افزود: ما مجبور هستیم، قرآن را چاپ کنیم تا به مساجد و جلسات قرآنی اهدا کنیم. چرا که ناشران نباید در چاپ قرآن به دنبال سود باشند، بلکه باید با سود بسیار کم باشد که سبب برکت کسبشان شود. درست است که می‌گویند با تخفیف 30 درصد به مصرف‌کننده عرضه می‌کنیم، اما با احتساب این تخفیف هم هدیه آن 15 هزار تومان می‌شود که در هر جلد 9 هزار تومان سود می‌برد.

بعید نیست برخی ناشران قرآن را بدون مجوز چاپ کنند

حاجی‌شریف در پاسخ به انتقادی درباره اینکه برخی ناشران اقدام به چاپ قرآن بدون مجوز سازمان دارالقرآن می‌کنند و از این رو کمبودی در تعداد قرآن‌ها نداریم، اظهار کرد: باید این موارد مشخص شود و بعید نیست که چنین اقدامی انجام شود. هر چند چاپ قرآن نیز کاهش یافته است و امسال در ماه رمضان یکی از سازمان‌های نیمه‌دولتی به سازمان دارالقرآن اعلام کرد که نیاز به 15 هزار جلد قرآن دارد که با چند ناشر در تهران و قم تماس گرفتم که برای این سازمان 15 هزار جلد قرآن و نه 150 هزار جلد بدهیم، ولی موجود نبود.

وی ادامه داد: یک ناشر هم که تیراژهای خوبی از قرآن چاپ می‌کند نیز گفت؛ در حال حاضر 3 هزار و 500 جلد قرآن دارد و بیشتر از آن را نداشت.

ناشران برای چاپ قرآن بیش از یک ماه معطل نمی‌مانند

حاجی‌شریف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ناشر چه مدت زمانی را از زمان مراجعه تا دریافت مجوز چاپ و نشر قرآن خود معطل می‌ماند، گفت: مرحله قبل از چاپ که اصولا قرآن‌ها غلط دارند، حدود 20 روز طول می‌کشد، سقف آن یک ماه است و اگر کسی بیشتر از این زمان را سراغ دارد، اعلام کند. وقتی قرآن چاپ می‌شود، باید سازمان دارالقرآن آن را خوانده و غلط‌گیری کند و سعی‌مان این است که 10 روزه جواب دهیم و حداکثر 15 روز طول می‌کشد؛ چون 30 جزء قرآن بین سه تا پنج دور خوانده شود و این هم باید با چشم خوانده شود و کنترل شود و کوچکترین خطایی نداشته باشد و این موضوع زمان‌بر است.

وی در ادامه بیان کرد: حدود 60 مصحح، قرآن‌ها را تصحیح می‌کنند و نظام جمهوری اسلامی نیز در این باره هزینه می‌کند، در حالی که یک ریال هم هزینه از ناشران نمی‌گیرد و در هر مرحله تصحیح چند میلیون تومان هزینه برای هر قرآن صرف می‌شود، برای اینکه یک نقطه از قرآن حذف شود، حرفی به حرف دیگر می‌شود و در این صورت است که می‌توانند به ما اتهام تحریف قرآن بزنند و برای اینکه این اتفاق نیفتد، نظام جمهوری اسلامی خودش هزینه می‌کند و این توقع را از ناشران دارد که چون حق‌ تألیف و بررسی نمی‌دهند، قرآن‌ها را با قیمت ارزانتری به دست مخاطبان برسانند. 

برخی از ناشران توجهی به مجوز نشر ندارند

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن با بیان اینکه متأسفانه تعدادی از ناشران این موضوع را رعایت نمی‌کنند، عنوان کرد: پس از چاپ قرآن بار دیگر قرآن‌ها بررسی شده و مجوز نشر برای آنها صادر می‌شود و در حال حاضر نیز اغلب اشکالات در زمان چاپ به وجود می‌آید.

حاجی‌شریف ادامه داد: زمانی که بررسی قرآن یک ناشر به اتمام می‌رسد، ما به ناشر اعلام می‌کنیم و این زمان حداکثر یک ماه طول می‌کشد و اگر ناشری پس از چند ماه از اعلام سازمان، قرآن را تحویل می‌گیرد، ناشر مقصر است.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه هر قرآن توسط چند نفر تصحیح می‌شود، گفت: قبل از چاپ توسط پنج نفرو بعد از چاپ سه نفر قرآن را تصحیح می‌کنند و بسته به نوع قرآن، چاپخانه، نوع خط می‌تواند تعداد مصححان تغییر کند، یعنی قرآن چاپ اول و یا قرآن با خط جدیدی باشد، پس از چاپ بررسی آن توسط پنج نفر انجام می‌شود و یا برخی از ناشران در کار خود تخصص دارند و می‌دانند چه اقداماتی را قبل از چاپ انجام دهند تا اغلاط کمتری داشته باشند، در حالی که لیتوگرافی و چاپخانه‌های معمولی دارای اشکالات فراوانی هستند.

حتی اگر یک غلط جزئی داشته باشد توزیع نمی‌شود

حاجی‌شریف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با وجود همه این بررسی‌ها ممکن است غلطی در قرآن وجود داشته باشد، بیان کرد: الحمدلله در سال‌های اخیر چنین مواردی را ندیدیم، اگر همه مراحل به درستی انجام شود، مشکلی پیش نخواهد آمد، البته یک مورد قرآن سازمان دارالقرآن چاپ اول بود که یک غلط داشت که آن را توزیع نکردیم و تک تک این موارد را اصلاح کردیم و سپس در اختیار مردم قرار دادیم.

وی درباره چگونگی انجام این تصحیح‌ها بیان کرد: یک حرف که باید مکسور بود، مفتوح چاپ شده بود که با ابزاری این علامت را از روی کاغذ تراش دادند و اصلاح کردند. چنین مواردی برای ناشران دیگر نیز رخ داده است و نمونه‌هایی از آن را در سازمان داریم که به این شکل نبود و بیشتر در نقطه‌ها غلط‌هایی وجود دارد که مربوط به چاپ می‌شود.

حاجی‌شریف در پاسخ به اینکه این تصحیح در همه نسخه‌ها به صورت دستی انجام می‌شود، گفت: بله، اگر تعداد نسخه‌های قرآن 100 هزار نسخه هم باشد، باید همه آنها اصلاح شود و باید در چاپ آن دقت کنند تا هزینه اضافی بر آنها تحمیل نشود. به عنوان مثال یکی از اشتباهاتی که در چاپ قرآن رخ داده بود، این بود که دو صفحه جابه جا شده بود که ناشر تک تک آنها را اصلاح کرد و این کار خیلی هم وقت‌گیر است. 

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رضوی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۱۲:۲۹
0
0
دلیل قانع کننده ای نیست!!!! راه های دیگری برای مقابله با سودجویان وجود داره نه اینکه خود اون سازمان خیلی راحت دست به کار شود دست به چاپ بزنه
جهان
|
-
|
۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۱۳:۵۸
0
0
آقای رضوی جزء سودکنندگان هستند که می گویند قانع کننده نیست والا اگه از فعالان قرآنی بودند که برای ده هزار تومان هزینه خرید قرآن برای جلسه قرآنی مجبور باشند به ده نفر رو بندازند این شکلی نظر رائه نمی کردند.....
captcha