هفته‌ای که به وداع شاگردان با اکبرالقراء ایران گذشت/ اعلام برگزیدگان ۱۴۴۸ و آزمون ارشاد
کد خبر: 1463165
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸
فعالیت‌های قرآنی در این هفته/

هفته‌ای که به وداع شاگردان با اکبرالقراء ایران گذشت/ اعلام برگزیدگان ۱۴۴۸ و آزمون ارشاد

گروه فعالیت‌های قرآنی: در هفته جاری شاگردان استاد مولایی و جامعه قرآنی که داغدار از دست دادن مرحوم استاد مولایی بودند با شرکت در مراسم‌های یادبود استاد با اکبرالقراء ایران وداع کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) هفته‌ای که گذشت با غم و اندوه از دست دادن مرحوم استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) آغاز شد؛ شاگردان اکبرالقراء ایران که هفته گذشته با تشییع پیکر مرحوم استاد مولایی برای همیشه با استاد قرآن خود وداع کرده بودند طی هفته جاری در مراسم‌های یادبودی که برای استاد برگزار شد، شرکت کردند. مقام معظم رهبری نیز در پی درگذشت اکبرالقراء ایران پیامی منتشر کردند.

مراسم یادبود استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی)
مراسم یادبود مرحوم استاد مولایی به مناسبت سومین روز درگذشت ایشان، یکشنبه، 27 مهر در مسجد حضرت حجت‌ابن‌الحسن عسکری(عج) با حضور شاگردان استاد مولایی و مدیران دستگاه‌های قرآنی برگزار شد و مراسم یادبود مرحوم استاد ابراهیم پورفرزیب نیز سه‌شنبه، 29 مهر به همت شورای عالی قرآن در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد که در این مراسم سعید پورفرزیب پسر ارشد استاد مولایی کتابخانه استاد مولایی را به شورای عالی قرآن هدیه کرد.
مراسم یادبود استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) به مناسبت هفتمین روز درگذشت استاد نیز چهارشنبه، 30 مهر در مسجد حضرت حجت‌ابن‌الحسن عسکری(عج) برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی وقف قرآنی برگزار شد
همچنین، طی هفته جاری نخستین نشست هم‌اندیشی وقف قرآنی با حضور حجج‌اسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف، همچنین حسن گروسی، مدیر شبکه قرآن سیما، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، علی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و جمع دیگری از مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد.

تشریح برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در ماه محرم
نشست خبری شبکه قرآن و معارف سیما از دیگر رویدادهای قرآنی هفته جاری بود که حسن گروسی مدیر شبکه قرآن سیما و دبیر شورای معارف سیما با بیان اینکه گفتمان اصلی قالب بر برنامه‌های شبکه‌های سیما در ماه محرم «گفتمان حسینی(ع) ـ بصیرت دینی» خواهد بود، گفت: در شبکه قرآن و معارف سیما علاوه بر اینکه این گفتمان دنبال می‌شود، رویکرد اصلی شبکه نیز «تبیین سبک زندگی اسلامی در سایه‌سار قیام عاشورا با الهام از قرآن و روایات» خواهد بود.

اسامی برندگان طرح قرآنی 1448
اعلام اسامی برندگان طرح قرآنی 1448 از جمله رویدادهای قرآنی هفته جاری بود که اسامی برندگان از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما اعلام شد. پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما اسامی برندگان حضوری استودیو تهران و مراکز استان‌ها، مسابقه پیامکی، مسابقه کتبی، حفظ تلفنی، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه، اتحادیه تشکل‌های قرآنی مردم‌نهاد، اتحادیه موسسات قرآنی مردمی و دارالقرآن خانه کارگر را اعلام کرد.
براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما، برندگان طرح قرآنی 1448 تا پایان آبان‌ماه فرصت دارند مدارک شناسایی خود را شامل کپی شناسنامه، کپی کارت ملی و کپی صفحه اول دفترچه حساب بانک تجارت(به نام برنده) را به شبکه قرآن و معارف سیما یا پایگاه اطلاع‌رسانی این شبکه ارسال کنند.

تجلیل از 33 حافظ کل قرآن
برگزاری مراسم تجلیل از 33 حافظ کل قرآن مرکز آموزش آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) از دیگر رویدادهای قرآنی هفته جاری بود که این مراسم با حضور آیت‌الله محمدی ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس عبدالعظیم الحسنی(ع) و برخی از قاریان و حافظان قرآن کریم در تالار شیخ صدوق آستان برگزار شد.
عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان عبدالعظیم(ع) در مراسم تجلیل از ۳۳ حافظ کل مرکز قرآنی این آستا‌ن گفت: اهمیت مسئله تعلیم و تربیت قرآنی اقتضاء می‌کند که همه مسئولان و قرآنیان در یک بسیج همگانی بحث آموزش قرآن را نه در قرائت که در تدبر و انتقال مفاهیم قرآنی نهادینه کنند و به منویات مقام معظم رهبری به ویژه در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اهتمام داشته باشند. مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم(ع) به یک موسسه مستقل قرآنی تبدیل خواهد شد تا افزایش ۳۰۰ برابری قرآن‌آموزان را شاهد باشیم.
همچنین آیت‌الله محمدی ‌ری‌شهری در این مراسم اظهار کرد: اولین برکت حفظ قرآن که در روایات نیز آمده است، جوان ماندن نیروی حافظه و عقل است؛ کسی که حافظ قرآن باشد دچار بیماری‌های که ممکن است انسان در کهنسالی دچار آن شود و حافظه خود را از دست بدهد نمی‌شود. حفظ قرآن کار مشکلی نیست و اگر کسی حافظه متوسطی هم داشته باشد، می‌تواند قرآن را حفظ کند.

برگزاری مسابقات سراسری قرآن کارکنان وظیفه نیروی دریایی ارتش
برگزاری مسابقات سراسری قرآن کارکنان وظیفه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیگر رویدادهای قرآنی هفته جاری بود که این مسابقات در مرکز آموزش وظیفه شهدای شهرستان سیرجان استان کرمان برگزار شد.
شرکت‌کنندگان در مسابقات سراسری قرآن کارکنان وظیفه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در رشته‌های اذان، قرائت تحقیق و ترتیل، تفسیر جزء 17، حفظ در اجزاء 5، 10، 15، 20 و حفظ کل با هم رقابت کردند.

تعیین سرپرست حوزه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد

در هفته جاری طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی به عنوان سرپرست حوزه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد. حجت‌الاسلام کریمی پیش از این و در سال 1392 از سوی معاون سابق قرآن و عترت وزارت ارشاد به عنوان سرپرست معاونت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت انتخاب شده بود.

مسابقات قرآن کارکنان راه آهن

مراسم اختتامیه مرحله نهایی هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه کارکنان راه‌آهن و خانواده‌های آنها با حضور برگزیدگان مرحله نهایی از ستاد و نواحی راه آهن برگزار شد. این دوره از مسابقات که از 28 مهرماه آغاز شده بود و 95 شرکت‌کننده که نفرات برتر نواحی مختلف اداره راه‌آهن استان‌های خود بودند حضور داشته و با هم به رقابت پرداختند.

اعلام نتایج دوازدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت ارشاد

نتایج دوازدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت از 30 مهر از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این معاونت قابل مشاهده و دریافت شد. داوطلبانی که امتیاز قبولی دوازدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت را کسب کرده‌اند از چهارم تا 9 آبان فرصت دارند تا در محدوده‌ای که سامانه به آن‌ها مجوز می‌دهد، نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند.

captcha