نفس‌های به شماره افتاده مؤسسات نرم‌افزاری دینی/ زنده خواهند ماند؟
کد خبر: 1463272
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نفس‌های به شماره افتاده مؤسسات نرم‌افزاری دینی/ زنده خواهند ماند؟

گروه فضای مجازی: کم شدن نفوذ و کارایی، کاهش میزان تولید و فروش مؤسسات نرم‌افزاری دینی و قرآنی از عواملی است که نفس‌های به شماره افتاده این مؤسسات را آشکار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هر روز که بر کارنامه فعالیت مؤسسات نرم‌افزاری به ویژه مؤسسات دینی و قرآنی مروری می‌کنیم متوجه می‌شویم که روز به روز از تعداد تولیدشان کاسته شده یا هیچ تولیدی نداشته‌اند. همچنین تعدادی دیگر از مؤسسات هم در آستانه تعطیلی و برخی دیگر هم بطور کامل تعطیل شده‌اند.

عوامل بسیاری بر این موضوع دخیل است که می‌توان بر عدم حمایت‌های دولتی، ارتقای تکنولوژی و به روز شدن مؤسسات با تکنولوژی‌های روز و استفاده از خلاقیت‌های روز اشاره کرد. خبرگزاری ایکنا پس از پیگیری‌های لازم گفت‌وگویی با چند تن از مدیران مؤسسات نرم‌افزاری داشته‌ که این روزها با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. مشکلاتی که اگر چاره‌ای برای آن نیندیشند، قطعا باید میدان را خالی کنند.

محمد خراسانی‌زاده، مدیر مؤسسه نرم‌افزاری هنر ناب اسلامی از جمله مدیرانی است که به دنبال شیوه‌ها و قالب‌های جدید ارائه است. وی در این باره توضیح می‌دهد: قالب‌های جدید قطعا جایگزین قالب‌‌های قدیمی نخواهد بود یعنی اینترنت و کتاب‌های ‌الکترونیکی قطعا جایگزین کتاب‌های حقیقی نشده است، چرا که کارکردهای هر یک از این دو متفاوت از یکدیگر است.
وی ادامه داد: برای مثال نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای رسالتش متفاوت از نرم‌افزارهای موبایلی است؛ در نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای می‌توان مطلبی با حجم بالا را آپلود کرد اما در نرم‌افزارهای موبایلی این امکان نیست، بنابراین نمی‌توان گفت که نرم‌افزارهای موبایلی جایگزین نرم‌افزارهای چند رسانه‌‌ای شده‌اند. هر قالبی در ابتدای ورود، کاربران بسیاری را جذب می‌کنند، اما پس از مدتی برای کاربران عادی شده و به سراغ ابزار و اراده جدیدی می‌روند.
مدیر مؤسسه نرم‌افزاری هنر ناب اسلامی تصریح کرد: اگر امروزه کاربران بیشتربه سراغ نرم‌افزارهای موبایل می‌روند، ما هم باید به این نقطه برسیم که چه نوع محتوایی و چگونه آن را در قالب نرم‌افزار موبایلی ارائه دهیم. گاهی کاربر به دنبال متون در تلفن همراه نیست بنابراین باید بیندیشم که محتوا را با چه جذابیتی برای کاربران تهیه کنیم تا مورد استفاده قرار بگیرد.

وی بیان کرد: کاربران بیشتر به دنبال نرم افزارهای کاربردی هستند نه نرم‌افزارهای محتوایی. برای مثال اگر نرم‌افزار باد صبا با کارکرد ارائه اوقات شرعی در میان کاربران از استقبال بسیاری برخوردار بود به دلیل نیاز مردم به این نرم‌افزار و کارکردهای آن است. اگر مؤسسات تنها بخواهند زندگی‌نامه اهل بیت(ع) را تبدیل به نرم‌افزار موبایلی کنند، قطعا جواب نخواهد داد. باید به دنبال این باشیم که چنین محتوایی را بر اساس نیاز روز به مخاطب ارائه دهیم.
خراسانی‌زاده خودکفا شدن هزینه‌های تولید از طریق فروش محصولات را یکی از راه‌های نجات مؤسسات از چنین وضعیتی دانست و گفت: مؤسسات خصوصی به راحتی نمی‌توانند نرم‌افزارهای رایگان به کاربران ارائه کنند بلکه باید آن را به فروش برسانند.
وی یادآور شد: ارائه محتوای دینی و قرآنی در قالب نرم‌افزارهای موبایلی نیازمند ابتکار و فکر و اندیشه جذاب است تا بتواند حداقل برخی از مؤسسات دینی و قرآنی را از چنین وضعیت راکدی نجات دهد.
مدیر مؤسسه نرم‌افزاری هنر ناب اسلامی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مؤسسات نرم‌افزاری گفت: بعید می‌دانم تا کنون کلاس‌هایی برای مؤسسات برگزارشده باشد اما کلاس‌هایی برای ارتقا بحث فنی برنامه‌نویسان را شاهد بودم.
ضرورت برگزاری کلاس‌هایی برای رسیدن به ایده‌های مشترک
وی ادامه داد: برای آنکه مؤسسات فرهنگی در عرصه موبایل ورود کنند، نیاز به کلاس و هم اندیشی دارند. لازم است که مدیران مؤسسات به همراه کارشناسان در فضایی دورهم جمع بشوند تا هم به لحاظ آموزشی ارتقاء یابند و هم آنکه به ایده‌های مشترکی برسند.
خراسانی‌زاده اظهار کرد: برای ارائه محتوا در قالب نرم‌افزارهای موبایلی باید به نوع ارائه اندیشید تا بتوان با خلاصه‌سازی محتوا، زاویه جدیدی را نگاه کرد. تنها به دنبال کپی متن نباشیم گاه یباید فکری در این زمینه انجام دهیم.
عدم تمایل خرید سازمان‌ها، ضربه بزرگی به مؤسسات آورده است
حامد کمال، مدیر مؤسسه فرهنگی فلق رایانه اصفهان از دیگر مؤسساتی است که این روزها با مشکلات بسیاری روبروست. وی یکی از دلایل مشکلات را رکود خرید سازمان‌ها و نهادهای سفارش‌دهنده دانست و اظهار کرد: زمانی خرید نرم‌افزارها توسط سازمان‌ها و نهادهای سفارش‌دهنده رونق بیشتری داشت اما متأسفانه این روزها به دلیل عدم تخصیص اعتبارات فرهنگی به سازمان‌ها، آنها چندان تمایلی به خرید ندارند. به هرحال خرید بخشی از مشکلات مؤسسات را مرتفع می‌کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا همسو نشدن مؤسسات مبنی بر تولید نرم‌افزارهای موبایلی با نیازهای کاربران، دلیل رکود بازاراست، گفت: شاید نیاز کاربران در شهرهای بزرگ نسبت به استفاده از لوح فشرده و نرم‌افزار اشباع شده باشد اما کاربران مردم بوشهر و بندرعباس همچنان خواهان چنین تولیداتی هستند. بنابراین باید در هر قالبی آنقدر توانمند باشیم تا بتوانیم کاربران را جذب محصولات کنیم.

حرکت به سوی فروش اینترنتی
کمال اظهار کرد: امروزه کاربران به دلیل آنکه به موبایل دسترسی دارند همه نیازهای‌شان را از شبکه بازار و دیگر سایت‌ها تأمین می‌کنند و نیازشان نسبت به لوح فشرده کمتر شده است. در واقع کاربران اکثریت خریدهایشان به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. اگر مؤسسات می‌خواهند از مشکلات‌شات نجات یابند باید به سمت چنین قالب‎هایی حرکت کنند.
وی یادآور شد: هم‌اکنون هزینه تولید بسیار و برای مؤسسات در حال تعطیلی سخت است، بنابراین فروش اینترنتی بهترین موقعیت برای آنهاست.
مدیر مؤسسه فلق رایانه‌ اصفهان تصریح کرد: تولید نرم‌افزارهای موبایلی هزینه‌بر است و هم‌اکنون به دلیل عدم بازگشت سرمایه، حامی برای تولید چنین محصولاتی وجود ندارد.

                    

وی بیان کرد: همیشه ما مدیران به دنبال مشتری هستیم که آنها به سراغ ما بیایند درحالی که عکس‌العملی برای فروش نشان نمی‌دهیم. ما باید به دنبال بازاریاب برای محصولات‌‌مان باشیم همانطور که امروزه در مترو برای محصولات کتاب، آدامس و بادکنک محقق می‌شود. بسیاری از محصولاتی که تولید می‌شود، کاربران از آن خبر ندارند باید این محصولات را معرفی کرد و به دست مخاطبش رساند.

مؤسسه‌داران از نگاه تجاری برای تولید بپرهیزند

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد پیکری، کارشناس فضای مجازی، با اشاره به استفاده از قالب‌های جدید و تکنولوژی روز مؤسسه‌داران اظهار کرد: در هر مقطع زمانی ابزارها و وسایل ارتباطی متفاوت است و مؤمن کسی است که با درایت بتواند از ابزارها بهترین استفاده را داشته باشد. ما نباید در مقابل ابزارها موضع بگیریم بلکه باید از ابزارها استفاده مفید را داشته باشیم.

وی افزود: فرهنگسازی عمومی برای استفاده از قالب‌های جدید در تولید محتوا مهم‌ترین مسئله به شمار می‌رود. همچنین برای آنکه این ابزارها در اختیار مجموعه‌های مولد فرهنگ سالم قرار بگیرد، نیازمند حمایت دولتی است.
این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: نوشتن برنامه نرم‌افزار موبایلی که امروزه مورد استقبال جامعه است، کمترین هزینه‌اش، هزینه زندگی چند جوان برنامه نویس به همراه عناصر فنی است و باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد چراکه به دلیل عدم بازگشت سرمایه کمتر کسی به آنها اعتماد می‌کند تا آنها بتوانند به تولید بپردازند.
وی بیان کرد: ما باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که جذابیت حق ذاتی است، یعنی حرف حق به هر طریقی گفته شود جذابیت خواهد داشت. گروه‌های مولد محصولات فرهنگی باید مهم‌ترین تکیه‌شان به محتوا باشد و بدانند که جامعه از نظر محتوایی به چه مباحثی نیازمندند و در نهایت آن مباحث را از قرآن و احادیث استخراج کنند و به شیوه‌های نو در اختیار کاربران قرار دهند.
حجت‌الاسلام پیکری اظهار کرد: مؤسسه‌داران نباید با نگاه تجاری به محصولات فرهنگی بیندیشند بلکه با نگاه محتوایی و دینی به تولید بپردازند. شاید یکی از دلایلی که مؤسسه‌داران با مشکلاتی روبرو هستند، همین نگاه تجاری‌شان بوده است.
حمایت‌های دولتی از موسسات بی اثر

  در ادامه حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر مؤسسه جمال، با اشاره به مشکل مؤسسات نرم‌افزاری اظهار کرد: اگر امروزه نرم‌افزارها و لوح فشرده به فروش نمی‌رسد باید این مشکل را ریشه‌ای حل کنیم. ریشه این موضوع به فروش کتاب مربوط می‌شود. تا زمانی که مشکل مطالعه در جامعه حل نشود، نمی‌توان انتظار فروش نرم‌افزار و لوح فشرده را داشت.
وی افزود: از دیگر مشکلات این عرصه، خطا در عرصه حمایت‌های دولتی است. گاهی اوقات شاهد حمایت‌های دولتی از مؤسسات نرم‌افزاری هستیم که تولیدات ارزشمندی ندارند.

تولید ارزشمند یا فروش؛ مسئله این است
حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب اظهار کرد: متأسفانه از دیگر مشکلات مؤسسه‌داران این است که همیشه به فکر فروش هستند درحالی که باید به تولید ارزشمند بیندیشند. زمانی که تولید ارزشمندی خلق شد، قطعا مخاطبان خود را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: اگر قرار باشد کلاس‌‌هایی برگزار شود باید این کلاس‌ها در راستای آموزش تولید بهتر و ارزشمند باشد. این نگاه باید درباره دولتمردان هم ایجاد شود که به فکر توزیع اثر نباشند بلکه در جهت تولید، مؤسسات را مورد حمایت قرار دهند.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اگر مؤسسات بتوانند نگاه‌شان را تغییر دهند، قطعا می‌توانند از وضعیت کنونی رکود نجات یابند. اگر تولید مناسبی خلق شود، قطعا مشتری خود را حتی بدون تبلیغ هم پیدا خواهد کرد.

              
ارائه راهکارهای مناسب، حمایت‌های دولتی، تأکید بر تولید ارزشمند از جمله مسائلی است که می‌تواند مؤسسات نرم‌افزاری دینی و قرآنی را از وضعیت فعلی نجات دهند. مؤسساتی که ایمان و اعتقادات‌شان را در دست گرفته‌اند تا بتوانند جرعه‌ای از مفاهیم اهل بیت(ع) را به کاربران تشنه بنوشانند. کاربرانی که تشنه چنین مفاهیمی هستند اما به دلیل عدم جذابیت محصولات، رغبتی به استفاده آن نمی‌کنند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اصلانی مریم
|
-
|
۱۳۹۳/۰۸/۱۱ - ۱۲:۰۱
0
0
زنده نمی مانند با این اوضاع
captcha