شش دهه‌ پیرغلامی و نوای ماندگار «زینب، زینب» استاد سلیم + صوت
کد خبر: 1464931
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
صدای ماندگار مداحان دیروز/

شش دهه‌ پیرغلامی و نوای ماندگار «زینب، زینب» استاد سلیم + صوت

کانون خبرنگاران نبأ: صدای ماندگار سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی با نوحه «زینب زینب» در گوش جان‌ها تثبیت شده است؛ پیرغلامی از مکتب اهل‌ بیت(ع) که بیش از شش دهه از صدای ماندگار او می‌گذرد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، نوای سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی با نوحه «زینب زینب»، در یاد‌ها ماندگار شده است؛ چه قدیمی‌تر‌ها و چه امروزی‌ها با این صدا و این نوحه‌های پر سوز، آشنایی قریبی دارند.

سلیم مؤذن‌زاده، فرزند عبدالکریم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی(نخستین مؤذن رادیوی ایران) است و برادرش رحیم مؤذن‌زاده نیز از مؤذنان به نام ایران بوده است. وی در سال 1315 هجری شمسی در شهر اردبیل چشم به جهان گشود و امروزه با وجود کهولت سن، همچنان با صدای ماندگار و نوحه‌سرایی‌های پر سوز خود، عاشقان بسیاری را به فیض می‌رساند.

بیش از شش دهه از مدیحه‌سرایی صاحب این صدای ماندگار می‌گذرد؛ بیش از شش دهه مدیحه‌سرایی برای حاج سلیم که در خاندانی خوش‌صوت پرورش یافته، لطفی است از جانب اهل‌ بیت(ع) که بر جلای حنجره او افزوده است.

توانایی این مداح بزرگ در اجرای برنامه‌های گوناگون مداحی، نوحه‌خوانی، مولودی‌خوانی، اذان و قرائت قرآن مجید از دوران نوجوانی وی را در ردیف یکی از مطرح‌ترین افراد جهان در این رشته‌ها قرار داده است.

از زمان حاکمیت دین اسلام افراد زیادی از اردبیل تاکنون به حرفه موذنی و مداحی پرداختند که تا قبل ازیک و نیم قرن اخیر اطلاعات کافی ازآنان دردست نیست. اما به طور مسلم صدای گیرا و دلنشین در خانواده موذن‌زاده اردبیلی موروثی بوده و همه فرزندان و نوادگان مرحوم شیخ فرج این موهبت الهی را از او به یادگار بردند.

شیخ فرج، پدربزرگ سلیم موذن‌زاده اردبیلی، قدیمی‌ترین موذن کشور است که اطلاعات مختصری از وی موجود است. به گفتهٔ سالخوردگان، صدای اذان وی را ساکنان روستاهای واقع درحاشیه سه فرسنگی شهر اردبیل سحرگاهان از بام مسجد زینال در مرکز شهر می‌شنیده‌اند. شیخ عبدالکریم، فرزند شیخ فرج هم نخستین موذن در ایران است که نوای اذان دلنشین او شهرت جهانی دارد. وی در سال ۱۲۷۳ شمسی در محلهٔ «تازه شهر» اردبیل متولد شد و تا سال ۱۳۲۱ شمسی نوای توحیدی‌اش از منارهٔ مسجد میرزا علی‌اکبر این شهر به گوش می‌رسید.

حال حاج سلیم که بازمانده‌ای از خاندان مؤذن‌زاده اردبیلی است هنوز با آن سوز ماندگار و نوای به یادماندنی خود، افتخار پیرغلامی در مکتب سیدالشهدا(ع) را دارد؛ گرچه نوای «زینب، زینب» و «ابوالفضل(ع)» او در گوش جان‌ها به ثبت رسیده است، اما به مدد و لطف بزرگ اربابی که حاج سلیم عمری در رثای او مدیحه‌سرایی کرده و ساعت‌ها با سوز جان نوحه‌خوانی کرده است، هنوز از هنجره پر برکت این پیرغلام حسینی، نواهای ماندگار به گوش می‌رسد.

مداحی حاج سلیم موذن زاده اردبیلی


.....................................

در اینجا انتسابم با حسین(ع) است/ یادی از مداح امام خمینی(ره) + صوت

غلامعلی رجبی مداحی که تنها آرزویش غلامی حسین(ع) بود

حسین فخری؛ مداحی از دیار خون و غیرت خرمشهر

چشم دل باز کن که جان بینی/ مداحی که ارادت را با روشنای دل درک کرد + صوت

شش دهه‌ پیرغلامی و نوای ماندگار «زینب، زینب» استاد سلیم + صوت

captcha