توصیه به قاریان جوان برای خروج از قرائت‌های کلیشه‌ای
کد خبر: 1473947
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۶
عباس امام‌جمعه بیان کرد:

توصیه به قاریان جوان برای خروج از قرائت‌های کلیشه‌ای

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی با بیان اینکه قرائت‌ها در مسابقات قرآن کلیشه‌ای شده است از لزوم فوری تغییر این شرایط سخن گفت و افزود: برای خروج از این وضعیت، قاریان جوان به سبک‌های قراء قدیمی بازگشت داشته باشند.

عباس امام‌جمعه، یکی از داوران بیست‌ونهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در رشته تجوید، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه اکثر داوران، با سابقه تلاوت قاریان حاضر در این دوره از مسابقات آشنایی دارند، گفت: در این دوره از مسابقات، توقع من در بخش تجوید، برآورده نشد و انتظار بسیار بیشتری از دانشجویان شرکت‌کننده داشتم.

انتظار تلاوت‌هایی بهتر
وی افزود: با توجه به شناختی که از برخی شرکت‌کنندگان در این دوره دارم تلاوت‌های بسیار بهتری از آنها نیز شنیده شده است، به نظر من شاید بتوان اندکی از مشکلات را مربوط به هوای سرد و خشک زمستان و نیز تغییرات هوا ربط داد. البته بحث استرس و اضطراب را نیز نباید نادیده گرفت که دلیل این اضطراب نیز معلوم نیست.

قرائت‌ها در مسابقات، کلیشه‌ای شده است
این قاری بین‌المللی در ادامه در پاسخ به این سؤال که بیشترین ضعف قاریان در این دوره چه مواردی بوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه فن قرائت، مجموعه‌ای از رشته‌هایی چون صوت و لحن، وقف و ابتدا، تجوید و ... است، بیشتر ضعف قاریان در بخش ادای حروف و فصاحت بود که همین امر، لحن را هم تشکیل می‌دهد. قرائت‌ها در مسابقات، کلیشه‌ای شده است و همه قاریان یک سری ردیف‌های خاص را دنبال می‌کنند که باید هرچه زودتر از این وضعیت خارج شد.

باید از رکود تلاوت در مسابقات خارج شویم
امام‌جمعه با بیان اینکه باید هر چه زودتر از یک مدلی بودن و رکود در مسابقات قرآن خارج شویم، اظهار کرد: قاریان حاضر در مسابقات باید سعی کنند تا در زمان قرائت‌ها بدعت‌هایی را نیز به وجود بیاورند و به قاریان قدیمی‌تر مراجعه و تلاوت‌های آنها را بیشتر گوش کنند و به نوعی بازگشت به قاریان قدیمی داشته باشند نه اینکه تنها به مقامات توجه کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این مشکل از توصیه‌های اساتید آنها برای کسب رتبه در مسابقات ناشی نمی‌شود؟ خاطرنشان کرد: بخشی از مسئله می‌تواند به این قضیه برگردد. البته اساتید به شاگردان به این صورت خط‌کشی شده، توصیه نمی‌کنند که در چه مقامی تلاوت داشته باشید.

اکثر قاریان جوان پیشینه تلاوت قوی ندارند
این داور مسابقات قرآن در ادامه با اشاره به اینکه همیشه سعی کرده است تا نقاط ضعف قاریان جوان را به آنها گوشزد کند، گفت: به اعتقاد من اکثر این دوستان پیشینه تلاوت قوی ندارند، به این دلیل که کار خود را از تقلید صرف و محض از قاریان برجسته شروع نکرده‌اند و از اول به آنها گفته شده است که ترکیبی و تنغیمی تلاوت کنید و همین شده است که ضعیف تربیت شده‌اند.

موفقیت قاری در تقلید قوی اوست
این قاری بین‌المللی با تأکید بر اینکه قاری‌ای موفق خواهد بود که در ابتدای راه، مقلدی قوی باشد، افزود: بارها این مطلب را به قاریان جوان گوش‌زد کرده‌ام که یک قاری جوان باید به حدی در تقلید به استادی رسیده باشد که هر چیزی را از او بخوهند، بتواند تلاوت کند، اما متأسفانه این گونه نیست.
امام‌جمعه در پایان با تأکید مجدد بر اینکه سطح کیفی جشنواره ملی قرآن دانشجویان مطلوب بوده است، گفت: مسابقات به گونه‌ای است که از قاری یک تلاوت خط کشی شده‌ای را می‌طلبد و متسابقان نیز ناگزیر از چنین اجراهایی هستند.

captcha