انتخاب آیاتی مرتبط با معجزات علمی قرآن در رقابت‌های دانشجویان مسلمان
کد خبر: 1476549
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
موسوی‌بلده پیشنهاد کرد:

انتخاب آیاتی مرتبط با معجزات علمی قرآن در رقابت‌های دانشجویان مسلمان

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه باید در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به بُعد علمی توجه ویژه‌ای شود، گفت: آیات انتخابی برای رقابت‌های رشته حفظ کل و قرائت تحقیق، مرتبط با نکات و معجزات علمی قرآن باشد.

سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت و مدرس قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه نفس برگزاری مسابقات قرآن به تنهایی کار خوب و اثرگذاری است، گفت: برگزاری مسابقات قرآن همان «فااستبقوا بالخیرات» و یقیناً کار خیری است که می‌تواند در گرایش به سمت قرآن و معارف ناب آن اثرگذار باشد.
این داور بین‌المللی افزود: برگزاری مسابقات قرآن در بین دانشجویان حرکت بسیار خوبی برای تعمیق و نفوذ دادن هر چه بیشتر قرآن و معارف قرآنی در قلب دانشجویان است. بُعد بین‌المللی این مسابقات می‌تواند این نفوذ و تعمیق بیشتر قرآن را به سطح بین‌المللی ببرد، برگزاری این مسابقات صدور قرآن از جانب ایران به دیگر کشورها است.
موسوی‌‌بلده تصریح کرد: برگزاری این مسابقات و به طور کلی هر حرکتی که موجب گسترش توجه مردم و خصوصاً دانشجویان به قرآن شود مبارک است و جای قدردانی دارد. این باعث می‌شود تا این قشر در بحث تمایل به قرآن کریم تشویق شوند.

تلاوت قرآن؛ راهی برای رسیدن به فرهنگ قرآنی
این استاد علم قرائت قرآن اظهار کرد: تلاوت قرآن کریم دست قاری قرآن را می‌گیرد و او را به سوی عمق قرآن کریم رهنمون می‌سازد و چه راهی بهتر از تلاوت قرآن برای رسیدن به فرهنگ قرآن کریم وجود دارد؟ درب ورودی خانه فرهنگ قرآن کریم تلاوت آن است، پس به این ترتیب برگزاری مسابقات توجه به قرآن در بین دانشجویان را گسترده‌تر از قبل می‌کند.
وی در ادامه به بی‌سابقه بودن مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در جهان اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: همین که در کشور ما مسابقاتی برگزار می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است نشان‌دهنده اهتمام کشور ایران به گسترش و نشر فرهنگ قرآن در بین نسل تحصیل‌کرده است، فرهیختگان آینده از طریق این مسابقات برای ورود به عرصه قرآن و گرایش به آن تشویق خواهند شد.
موسوی‌بلده بیان کرد: اینکه مطرح شود ایران اسلامی اولین و تنهاترین کشوری است که مسابقات بین‌المللی قرآن در دنیا را ویژه دانشجویان برگزار می‌کند از نظر جایگاه می‌تواند کمک بسیار زیادی به جمهوری اسلامی ایران و ارتقاء این جایگاه در قلب‌های مسلمین داشته باشد، این نشان می‌دهد که ما در این رابطه هم اهتمام ویژه داریم و جامعه تحصیل کرده و علمی جهان اسلام از این طریق با فعالیت‌های ما آشنا خواهد شد.
این استاد علم قرائت قرآن کریم با بیان اینکه در برگزاری این گونه مسابقات می‌توان ابتکاراتی را در نظر گرفت، گفت: با توجه به اینکه مخاطب این مسابقات گروهی فرهیخته و تحصیل‌کرده است این انتظار وجود دارد که تنوع در برگزاری مسابقات وجود داشته باشد.

پررنگ‌تر شدن جنبه علمی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان
وی افزود: می‌توانیم رویکرد این مسابقات را که در بین اقشار فرهیخته برگزار می‌شود، به سمت علمی شدن پیش ببریم و این جنبه را در برنامه‌ریزی‌ها بیشتر مد نظر قرار دهیم. به عنوان مثال آیاتی که برای مسابقات انتخاب می‌شوند به سمتی که در آن مباحث علمی بیان شده است ببریم. یعنی آیاتی را برای رشته حفظ و قرائت در نظر بگیریم که به نوعی معجزات علمی قرآن را بیان کرده باشند.
موسوی‌بلده یادآور شد: هر چند قرآن برای بحث مطالب علمی تخصصی نازل نشده است بلکه به این موارد اشاره‌ای گذرا دارد، اما ما می‌توانیم در این مورد خاص رویکرد علمی داشته باشیم و مبنا را بر این موضوع قرار دهیم.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان افزود: اگر آیات با مباحث علمی قرآن کریم را با ترجمه ساده و روان گردآوری کنیم و معجزات علمی مربوط به همان آیات را نیز به صورت اختصار توضیح داده باشیم و آنها را در اختیار دانشجویان قرار دهیم به نوعی بُعد علمی قرآن را در متن قرار داده‌ایم.
وی تصریح کرد: می‌توان از هر شرکت‌کننده‌ای یک سؤال در رابطه با نکات علمی قرآن کریم پرسیده و امتیازی جزئی برای آن در نظر گرفته شود، این امر باعث خواهد شد تا هم دانشجویان را به امر قرآن دعوت کرده باشیم و هم اینکه آنها را نسبت به محتوای علمی آیات آگاه کرده باشیم، علاوه بر این به آنها خط داده خواهد شد که باید یک قاری مفاهیم قرآن را نیز مدنظر قرار دهد.
این مدرس تجوید پیشرفته قرآن در پایان اضافه کرد: بخشی با عنوان پایان‌نامه‌های قرآنی به این مسابقات اضافه شده است که کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است. برگزاری مسابقات در بحث پایا‌ن‌نامه‌های قرآنی گامی در راستای علمی کردن این مسابقات است که باید به خوبی برداشته شود.

captcha