مسلمانان هند؛ خسته از تاريخی سراسر تبعيض
کد خبر: 1490112
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۲

مسلمانان هند؛ خسته از تاريخی سراسر تبعيض

گروه بين‌الملل: مسلمانان هند با تاريخی مملو از تبعيض‌های اجتماعی به دنبال كسب اعتبار هستند و اين درحالی است كه مقامات و كارشناسان هشدار می‌دهند كه جوانان كم‌تجربه در صورت عدم توجه، ممكن است در دام گروه‌های افراطی گرفتار شوند.

به گزارش خبرگزاری قرانی ايران (ايكنا) خبرگزاری رويترز در گزارشی وضعيت مسلمانان هند را مورد بررسی قرار داده است.
ظفرالاسلام خان، سردبير روزنامه انگليسی‌زبان Milli Gazette، كه مسائل مسلمانان را انعكاس می‌دهد در مصاحبه‌ای با رويترز با بيان اين مطلب می‌افزايد: «بايد پذيرفت كه تعصبات تند و تبعيض‌های آشكار برضد مسلمانان آنها را از ترقی در جامعه و گرفتن شغل‌های مناسب بازداشته است».
يك افسر پليس كه خواست نامش ذكر نشود، می‌گويد: «فقر، بی‌سوادی، تبعيض و بی‌عدالتی برضد مسلمانان هند، همه‌وهمه دست به دست هم داده‌اند تا در ايمان آنها خلل ايجاد كند تا با تبری از دين خود از بند اين ظلم‌ها رهايی يابند».
هرچند كه برترين تنيس‌باز زن هند، ثروتمندترين مرد اين كشور، رييس‌جهمور سرزمين هفتاد و دو ملت، برخی از ستارگان بالی‌وود، سينمای هند، و شماری از وزرای كابينه از ميان جامعه مسلمانان كه 4/13٪ درصد جمعيت 03/1 ميلياردی اين كشور را تشكيل می‌دهند، برخاسته‌اند، اما چنين ارقامی تنها بر وضيعت اسف‌بار مسلمانان نقاب كشيده است.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد شمار مسلمانانی كه در دانشگاه تحصيل كرده‌اند بسيار پايين‌تر از هندوها و نرخ بيكاری در ميان مسلمانان به‌مراتب بالاتر از هندوها و ديگر اقليت‌های دينی است.
مسلمانان كمتر از 7٪ كارمندان خدمات عمومی، تنها 5٪ از كارگران راه‌آهن، حدود 4٪ از كارمندان بانك‌ها را تشكيل می‌دهند و علاوه‌براين سهم مسلمانان از ارتش يك ميليون سيصد هزار نفری، 29 هزار نفراست و اين كشور پهناور هند پس از اندونزی و پاكستان بيشتر مسلمان را در خود جای داده است.
شيخ محمد سعيد خان، امام جماعت مسجد صلاالله شهر مامبای هند، با گله‌مندی از اوضاع بد مسلمانان هند می‌گويد: «شرايط برای مسلمانان بسيار بد شده است. علاوه بر تبعيض‌های اجتماعی, ترس از بازداشت به اتهام تروريست بودن نيز بر مشكلات مسلمانان هند افزوده است».
طی دو نا‌آرامی در سال 2002 در ايالت گجرات حدود 2500 مسلمان مورد حمله هندوها قرار گرفته و به آتش كشيده شدند.
محمد وجيه‌الدين، از فعالان مسلمان، فرمانداری ايالت را در حادثه مقصر می داند و می‌افزايد: «مسلمانانی كه در آن حوادث دچار خسارت مالی و جانی شدند اكنون می‌بينند كه دولت نيز در كشتار مسلمانان نقش فعال دارد».
كارشناسان همواره هشدار داده‌اند در صورت ادامه تبعيض برضد مسلمانان هند و انفعال دولت در رفع مشكلات جامعه مسلمانان، زمينه فعاليت گروه‌های تندور برای جذب جوانان مسلمان فراهم می‌شود.
captcha