حافظ، حافظه فرهنگی ايران است
کد خبر: 1595778
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۹

حافظ، حافظه فرهنگی ايران است

گروه انديشه وعلم: استاد زبان و ادبيات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد درمراسم بزرگداشت حافظ كه در دانشكده علوم انسانی واجتماعی دانشگاه مازندران در بابلسر برگزار شدگفت: حافظ از هنر قرآن بهره‌مند است، بسياری از علمای ما با قرآن سرو كار دارند ولی از هنر قرآن بهره نبرده‌اند و آن هنر چيزی نيست جز هنر متافيزيك قرآنی و كاری الهی است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه مازندران، مراسم بزرگداشت حافظ با موضوع «حافظ و حافظه فرهنگی ايران» در روز شنبه پنجم آبان ماه با حضور اساتيد ، مسئولان و دانشجويان دانشكده علوم انسانی دانشگاه مازندران در سالن آمفی‌تئاتر اين دانشكده برگزار شد.
در اين مراسم ابتدا «زين‌العابدين خدامی» دانشجوی رشته ادبيات و زبان فارسی اين دانشگاه و حافظ كل قرآن و مفسر قرآن به تلاوت آياتی چند از كلام‌الله مجيد پرداخت و معانی آن‌را به فارسی و انگليسی قرائت كرد.
در ادامه دكتر « محمد‌جعفر ياحقی» استاد زبان و ادبيات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حافظ، حافظه فرهنگی ايران و حافظ قرآن است. حافظ چه عملی انجام داده است كه كلمه حافظ كه يك كلمه عام است به عنوان يك كلمه خاص به او اطلاق می‌شود ، هركس كه قران حفظ می كند به او حافظ می گويند اما چرا تا می‌گويند حافظ، در ذهن همه يك شخص خاصی بنام خواجه شمس الدين محمد حافظ شيرازی خطور می كند . و اين وجه تمايزی است كه حافظ را با بقيه حافظ های قرآنی جدا می سازد.
وی در ادامه با اشاره به شعرايی همانند فردوسی ،سعدی و مولوی و نظير حافظ كه آنها از ديگر شعراء جدا می كند افزود: شايد نظير اين شعراء چه در قبل و بعد آنها وجود داشته باشد اما چرا آنان زبانزد خاص و عام شده اند ، دليل خاص شدن آنها خصوصياتی است كه در ديگران ظهور نكرده و آنها را از ديگران متمايز كرده است و آن هم اعلم بالغلبه است.
«ياحقی » تصريح كرد: چرا حافظ ، حافظه فرهنگی شد ، يكی از دلايلش اين است كه او حافظ قرآن شده است و همه چيزش از قران است و قرآن حافظه فرهنگی ما ، به عنوان يك مسلمان است و همه آنهايی كه مسلمان هم نيستند و در ايران حضور دارند گرفته از ارامنه و اقليت های مذهبی با قران سرو كار دارند و حافظ به عنوان يك انسان ايرانی بطور عام و هم به عنوان يك شخص خاص نيز با قران سرو كار داشته است
استاد زبان وادبيات دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان ساخت: حافظ همانند يك زنبور عسل عمل كرده است ،يعنی اينكه با نشستن بر روی انواع گرده گلها و جمع آوری انواع شهد ها عسلی را تهيه كرده است كه حاصلش يعنی عسلی از انواع گياهان را به شما ارايه می دهد و شعر حافظ هم همانند آن عسلی است كه شما دريافت می كنيد يعنی اينكه شعر حافظ عصا ره مجموعه گلهای دلاويزی از گلستانی است.
وی اظهار داشت : يكی از دلايل ديگر كه حافظ را حافظ كرده است اين است كه حافظ از هنر قرآن بهره مند است و بسياری از علمای ما با قران سرو كار دارند اما از هنر قرآن بهره نبرده اند و آن هنر چيزی نيست جز هنر متافيزيكی قرانی كه يك كار الهی است .
در پايان اين همايش جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و دكتر ياحقی به سوالات دانشجويان حاضر در جلسه پاسخگو شدند و در خاتمه هديه ای به رسم ياد بود از سوی دانشكده علوم انسانی و اجتماعی تو سط دكتر فيروز رييس اين دانشكده به وی اهداء شد.


captcha