بازديد رئيس مجلس از نخستين فروشگاه بين‌المللی محصولات قرآنی
کد خبر: 1604128
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۱

بازديد رئيس مجلس از نخستين فروشگاه بين‌المللی محصولات قرآنی

گروه ادب: دكتر حدادعادل عصر ديروز از موسسه شهر كتاب و نخستين فروشگاه بين‌المللی محصولات قرآنی نيز ديدن كرد و در حاشيه اين بازديد، در نشست نقد بررسی كتاب فلسفه «لايب نيتس» نوشته «رابرت لتا» و ترجمه «فاطمه مينايی» حضور يافت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از روابط عمومی شهر كتاب، رييس مجلس شورای اسلامی ديروز، بيست و نهم آبان، در حاشيه بازديد از موسسه شهر كتاب و نخستين فروشگاه بين‌المللی محصولات قرآنی، در نشست بررسی كتاب فلسفه «لايب نيتس» حاضر شد و با ارج‌نهادن به فعاليت‌های فرهنگی شهر كتاب تصريح كرد: خوشحالم كه چنين فضای دلپذيری برای بحث‌های حكمت و فلسفه در كشورمان وجوددارد. ياد چهل سال پيش می‌افتم كه دانشجوی فلسفه بودم و اگر در زمان ما چنين جلساتی بود كه سيصد جلسه آن برگزار می‌شد شايد من در 250 جلسه شركت می‌كردم. من تشكر می‌كنم از آقای فيروزان و آقای محمدخانی و همه كسانی كه چراغ حكمت را روشن نگاه می‌دارند و انتشار اين كتاب را به خانم مينايی تبريك می‌گويم و از انتشارات هرمس هم برای چاپ اين اثر سپاسگزاری می‌كنم.
او با تشبيه اجزای فلسفه لايب نيتس به خاتم‌كاری و طرح‌های هنری، درباره كار بنيادی او اظهار كرد: يكی از خصوصيات لايب نيتس اين است كه توانسته ميان متافيزيك و علم جديد غربی پلی ايجاد كند كه كاری بزرگ و تمدن‌ساز به شمار می‌رود؛ اين كه فيلسوفی وارث كل تاريخ فلسفه غرب باشد و در لبه تحول علمی روزگار خودش قرار گرفته باشد و سوالات علمی را در حوزه فلسفه ببرد و برای آنها پاسخی بيابد و تحولات جديد علمی را بنيان‌گذاری كند، مهم است. لايب نيتس دو سهم دارد يكی در رياضيات و ديگری در فيزيك؛ در رياضيات اين نكته قابل توجه است كه مقارن با نيوتن به ابداع حساب مشتق و انتگرال دست يافته است. كسانی كه رياضيات خوانده‌اند می‌دانند كه اگر اين حساب در اروپا كشف نشده بود، علم جديد در اروپا پيشرفت نمی‌كرد؛ يعنی كليد پيشرفت و ايجاد تحول در رياضيات و پديدآوردن يك رياضی‌ای كه برای فيزيك غير ارسطويی كارآمد باشد، جز با ابداع حساب مشتق و انتگرال، ممكن نبوده است. تأثير گوناگون هم در فيزيك كه بحث جدی او درباره ماهيت زمان و مكان است و لايب نيتس موضعی مقابل نيوتن گرفته است و منظره بديعی از تفكر را در اين باب گشوده است.
حداد عادل در اهميت ورود به انديشه لايب نتيس يادآوری كرد: به نظرم برای هر كس كه بخواهد فكر آزمايی كند و قوت فكر بيايد، ورود در فلسفه لايب نيتس، خيلی مفيد و ضروری است. صحبت اين نيست كه ما بپذيريم يا نپذيريم، صحبت اين است كه يك فيلسوف درجه اولی، با قوت فكری بسيار است حوزه كار لايب نيتس خيلی وسيع است فلسفه، منطق، علوم طبيعی، رياضيات، تاريخ، حقوق و ادبيات و .... گويا هنوز تمام آثار لايب نيتس هم چاپ نشده و حتا می‌گويند در آشپزی هم كتاب دارد يعنی چنين ذهن فعالی داشته است و چند هزار صفحه از او به يادگار دارد.
سپس فاطمه مينايی به بررسی اهميت فلسفی لايب نيتس پرداخت و درباره اهميت لايب نيتس در تفكر اسلامی و ايرانی گفت: برای ايرانی‌ها و كسانی كه با فلسفه و تفكر اسلامی آشنايی دارند، شناخت لايب نيتس خالی از فايده نيست؛ می‌توان تحول فكر ارسطويی را از طرفی در ابن سينا و از سوی ديگر در لايب نيتس ديد. مقايسه تنوعی كه در ظهور و بسط فلسفه يونان در اين دو نظام وجود دارد می‌تواند كار جالبی باشد. همين‌طور جنبه‌های آشنايی را می‌شود در فكر لايب نيتس تشخيص داد. چه بسا همين جنبه‌های مانوس در فكر لايب نيتس باعث شده باشد او در شمار اولين فيلسوفان عصر جديد باشد كه در مواجهه ايرانيان با تفكر غربی اسمش ذكر می‌شود. كتاب رابرت لتا به نظرم بحث خوبی در مبادی فلسفه لايب نيتس به خصوص مونادولوژی اوست. اين كتاب را دكتر حدادعادل برای ترجمه معرفی كردند كه اولين شرح جامع و تفصيلی فلسفه لايب نيتس به زبان انگليسی است. يكی از ويژگی‌های اين كتاب روشنی و ظرافت بيان مولف است كه كتاب را به عنوان شرح و تمهيد مونادولوژی لايب نيتس قابل استفاده كرده است.
در ادامه جلسه دكتر كريم محتهدی، گفت: تدريس لايب نيتس بسيار مشكل است، لايب نيتس با وجود كثرت مشاغل و فعاليت‌هايی كه داشته، انگار هميشه يك نكته واحد را بيان می‌كند. او فرد خاصی است و مشكل بشود او را فهماند. انگار لايب نيتس حس كرد كه ذهن انسان‌ها خواهان وحدت است و نياز به وحدت و يك كلام صحبت كردن نياز انسان‌هاست. با جامعيت فوق‌العاده كه فلسفه لايب نيتس دارد و می‌خواهد متضمن همه چيز باشد، در عين حال می‌خواهد با يك كلام بگويد. او می‌خواهد حرف واحدش را در تمام موارد به كار برد.
captcha