40 اثر قرآنی خود را در نمايشگاهی 15 روزه در تونس به نمايش می‌گذارم
کد خبر: 1685984
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۸
انتقال پيام قرآن به فراسوی مرزها با هنر قرآنی / 1

40 اثر قرآنی خود را در نمايشگاهی 15 روزه در تونس به نمايش می‌گذارم

گروه هنر: «محمد طريقتی» نگارگر و دارنده عنوان خادم‌القرآن، آثار قرآنی خود و تعدادی از آثار استاد محمد احصايی و استاد غلامحسين اميرخانی را كه توسط وی تذهيب شده، برای نمايش به تونس می‌برد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، جمعی از هنرمندان خادم‌القرآن در ماه رمضان به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به خارج از كشور اعزام می‌شوند كه در اين ميان «محمد طريقتی» نگارگر و هنرمند خادم‌القرآن نيز از جمله هنرمندانی است كه برای برپايی نمايشگاه آثار قرآنی خود به كشور تونس اعزام می‌شود. گفت‌وگويی با او در اين زمينه انجام داده‌ايم كه از نظر می‌گذرانيد.
«محمد طريقتی» نگارگر و خوشنويس خادم‌القرآن در گفت‌وگويی با خبرنگار هنرهای تجسمی ايكنا درباره نمايشگاه خود در تونس گفت: اين نمايشگاه حاصل 22 نمايشگاه انفرادی و در حدود 40 اثر با مضامين قرآنی در شاخه‌های تذهيب، تشعير و آرايش قرآن است.
وی كه در حدود 25 سال است كه به هنر نگارگری مشغول است، افزود: اين نمايشگاه از روز سه‌شنبه 26 شهريورماه به مدت 15 روز و با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رايزنی فرهنگی تونس برپا می‌شود.
طريقتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره مكان دقيق نمايشگاه بيان كرد: هنوز مكان دقيق نمايشگاه و نام گالری كه قرار است آثار در آن نمايش داده شود، مشخص نشده است.
مدرس انجمن خوشنويسان ايران كه از سرپنجه اساتيدی چون استاد احمری، مهرگان، فرشچيان و در دوره قدما اساتيدی چون رضا عباسی، بهزاد و آقا ميرك خوشه‌چينی كرده است، ادامه داد: الهه خاتمی كه از خوشنويسان كشور است و او نيز دارنده رتبه خادم‌القرآن است در اين نمايشگاه همراه من است.
طريقتی كه در حدود دو دهه فعاليت هنری خود 168 جلد كتاب هنری، ادبی، عرفانی را در كارنامه هنری خود دارد، تاكيد كرد: سعی من بر اين بوده كه تمام كتاب‌های مذهبی و قرآنی كه در طول 30 سال كار كرده‌ام در غرفه خود در تونس ارائه كنم.
اين خادم‌القرآن در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر چگونگی انتخاب وی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای اعزام به خارج، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معمولاً همه ساله نمايشگاهی برای هنرمندانی كه به عنوان خادم‌القرآن انتخاب می‌شوند، در خارج از كشور ترتيب می‌دهد و فهرست تمامی هنرمندان خادم‌القرآن را در ليست خود دارد.
وی كه تذهيب و تشعير بسياری از قطعات خوشنويسی اساتيد را اجرا كرده، افزود: من نيز در پنجمين نمايشگاه قرآن كريم با 22 اثر هنری به عنوان خادم‌القرآن (تذهيب قرآن) در مقام اول به دريافت لوح افتخار و تقدير از رياست محترم جمهوری اسلامی ايران آقای خاتمی شدم.
طريقتی درباره معرفی نمونه‌هايی از آثار هنری خود كه قرار است در تونس به نمايش گذاشته شوند، گفت: تذهيب تمام صفحات قرآن مرحوم احمد نجفی زنجانی كه از قرآن‌های نفيس جمهوری اسلامی است را به قطع رحلی آماده كردم. قرآن مرحوم سيف‌اله يزدانی به خط نستعليق و با قطع سلطانی كه در مدت 7 ماه زمان برد تا آرايش و تذهيب آن به انجام برسد نيز از ديگر كارهايم در اين نمايشگاه است.
وی كه همزمان با نمايشگاه‌های خوشنويسی انجمن خوشنويسان ايران در كشورهای فرانسه، آلمان، آذربايجان، لبنان، سوريه، انگليس، پاكستان و تركيه نمايشگاه داشته است، در ادامه افزود: علاوه بر اين‌ها، در حدود 15 اثر از آثاری كه به قلم استاد محمد احصايی و استاد غلامحسين اميرخانی است را تذهيب كردم و به همراه آثار ديگرم به تونس خواهم برد و به نمايش خواهم گذاشت.
طريقتی در پايان گفت‌وگوی خود استقبال از نمايشگاه‌های سال‌های گذشته را چنين تصوير كرد: در سال‌های گذشته بسياری از آثار توسط بازديدكنندگان خريداری شد و پيش‌بينی می‌كنم امسال نيز نمايشگاه با استقبال خوبی مواجه شود.
لازم به توضيح است اخبار مربوط به نمايشگاه اين هنرمند خادم‌القرآن در طی برگزاری 15 روزه نمايشگاه در تونس در سايت ايكنا منعكس خواهد شد.
«محمد طريقی» نگارگر معاصر در سال 1327 در شهرستان رودسر از شهرهای استان گيلان متولد شد و مدت 25 سال است كه به هنر نگارگری (تذهيب ـ تشعير ـ گل و مرغ ـ نقاشی ايران) فعاليت دارد و در اين دو دهه 168 جلد كتاب هنری، ادبی، عرفانی (حافظ ـ خيام ـ خواجوی ـ كرمانی ـ نظامی گنجوی ـ شاهنامه ـ فردوسی ـ مولوی و ...) انجمن خوشنويسان ايران (كتاب آرايی) را تذهيب و 26 جلد آلبوم (مرقع ـ فولدر) را تذهيب و تشعير كرده به مناسبت‌های برگزاری كنگره‌ها و سمينارها (كنگره فردوسی ـ حافظ ـ خيابان ـ خواجوی كرمانی ـ نظامی گنجوی و ... نيز تذهيب و تشعير بسياری از قطعت خوشنويسی اساتيد، را در اين زمينه اجرا كرد و بالغ بر 1680 قطعه خوشنويسی و پوستر نيز حاصل تلاش و فعاليت او در اين مدت است.
وی در ابتدای دوران نوجوانی به نقاشی رنگ روغن گرايش پيدا كرد و پس از كسب تجربياتی در اين زمينه، احساس كرد تصويرگری سنتی و توجه به هنرهای غنی گذشته نيازهای درونی او را بيشتر غنا می‌بخشد. از اين رو برای كسب تحصيل به تهران آمد. دوران متوسطه را به اتمام رسانيد و در ضمن كار به مطالعه آثار قدما و گذشتگان پرداخت و از سرپنجه استادان بزرگواری چون استاد احمری، استاد مهرگان، استاد فرشچيان و در دوره قدما (رضا عباسی ـ بهزاد ـ آقا ميرك) خوشه‌چينی كرد.
همزمان به عنوان مسئول نمايشگاه‌های انجمن خوشنويسان ايران مشغول به كار شد در اين گذار توفيق فراوان يافت كه آثار بزرگان و پيشكسوتان خط خوشنويسی معاصر (كه از ديرباز ارتباط تنگاتنگی با هنر خوشنويسی داشته) را تذهيب كرده و مقدماتی در اين زمينه به انجام رساند.
همچنان تا آنجا كه توان و بضاعت او اجازه می‌داد به مدت 25 سال را به هنر نگارگری پرداخت كه هم اكنون نيز با هنرجويان زيادی در اين زمينه ارتباط دارد و از طريق كلاسهای حضوری و مكاتبه در انجمن خوشنويسان ايران تدريس كلاسهای كارگری در شاخه‌های تذهيب و تشعير و گل و مرغ و نقاشی ايران (مينياتور) عهده‌دار است.
همزمان با نمايشگاه‌های خوشنويسی انجمن خوشنوسان ايران در كشورهای فرانسه، آلمان، باكو، لبنان، سوريه، انگليس، آنكارا و استانبول و در نمايشگاه‌های داخلی شركت و در پنجمين نمايشگاه قرآن كريم به عنوان خادم قرآن كريم(تذهيب قرآن كريم) در مقام اول به دريافت لوح افتخار و تقدير از رياست جمهوری اسلامی ايران حجت‌الاسلام خاتمی نايل شده است.
نمايشگاه انفرادی وی در سوريه، لبنان، باكو، انجمن فرهنگی ايران ايتاليا، جده، لندن، منچستر، ليورپول، استامبول، آنكارا، لندن، منچستر، گريت يارموس و كانادا بوده است.
محمد طريقتی
كتابهای ارائه شده وی به طور اختصار:
-قرآن مرحوم استاد احمد نجفی زنجانی(قطع چينی ـ وزيری ـ رحلی تذهيب: استاد محمد طريقتی)
-قرآن مرحوم استاد سيف‌الله يزدانی (نستعليق قطع رحلی تذهيب: استاد محمدطريقتی)
-قرآن مرحوم استاد تبريزی (نسخ قطع سلطان، رحلی، وزيری، تذهيب: استاد محمد طريقتی)
-قرآن كاظم صادق نجفی (قطع رحلی، رقعی، وزيری، سلطانی تذهيب، استاد محمد طريقتی)
- هزار فراز (شاهنامه فردوسی) به خط اساتيد و مدرسين انجمن خوشنويسان ايران، تذهيب استاد محمد طريقتی
- خواجوی كرمانی (اشعار) به خط استاد غلامحسين اميرخانی تذهيب استاد مجيد مهرگان و استاد محمد طريقتی
- صحيفه هستی به خط استاد اميرخانی، تذهيب: استاد محمد طريقتی
- كليات سعدی به خط فتحعلی حجاب به قطع سلطانی تذهيب: استاد محمد طريقتی
- كليات مثنوی به خط سيد علی سجادی به قطع سلطانی تذهيب: استاد محمود طريقتی
- آلبوم صبح اميد به خط استاد امير فلسفی به قطع وزيری تذهيب: استاد محمد طريقتی
- آلبوم سحر شب به خط استاد جواد بختياری تذهيب: استاد محمد طريقتی
- شاهنامه فردوسی (داستان زال و رودابه) به خط استاد فرادی تذهب: استاد محمد طريقتی
- شاهنامه فردوسی (دفتر دانايی) به خط استاد شيرازی تذهيب: استاد محمد طريقتی
- تضمين گلچين سعدی به خط استاد اميرخانی تذهيب: استاد محمد طريقتی
- گلشن راز به خط اسماعيل نيكبخت تذهيب: استاد محمد طريقتی مقدمه دكتر حسين الهی قمشه‌ای
- زندگی زيباست به خط استاد جواد بختياری (تذهيب استاد محمد طريقتی)
- آلبوم استاد شهريار به خط اسرافيل شيرچی (تذهيب: استاد محمد طريقتی)
- آلبوم رباعيات باباطاهر به خط استاد كابلی (تذهيب: استاد محمد طريقتی)
و ...
نمايشگاه گروهی همراه با اساتيد انجمن خوشنويسان ايران:
1364- كنگره بزرگداشت حافظ
1366- كنگره انجمن خوشنويسان ايران
1366- موزه لاهور
1368- كنگره انجمن خوشنويسان ايران
1364 – انجمن فرهنگی ايران ايتاليا
1368- كنگره بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسی
1370- كنگره بزرگداشت حكيم نظامی گنجوی
1371- سمينار انجمن خوشنويسان ايارن
1372- نمايشگاه دوسالانه نگارگری
1375- نمايشگاه قرآن كريم (بخش هنری)
1376- نمايشگاه قرآن كريم (بخش هنری)
1377- نمايشگاه قرآن كريم (بخش هنری)
1376- نمايشگاه خوشنويسی جهان اسلام، موزه هنرهای معاصر
1379- مجمع نمايندگان انجمن خوشنويسان ايران
1379- نمايشگاه قرآن كريم
captcha