كم كاری و ناكارآمدی در شناساندن مفاخر فرهنگی ايران به جهانيان جای تأمل و نگرانی دارد
کد خبر: 1696192
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۸

كم كاری و ناكارآمدی در شناساندن مفاخر فرهنگی ايران به جهانيان جای تأمل و نگرانی دارد

گروه فرهنگ و هنر: تأثير حافظ و ارتباط او با روح و روان مردمان اين سرزمين همه ما را بر آن می‌دارد تا در محضرش حاضر شويم و با دقتی وافر و ارادتی قرين سعادت، برای جستجويش سعی كنيم.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه فارس، سيد «احمدرضا دستغيب»، نماينده مردم شيراز در مجلس شورای اسلامی، در آئين افتتاح كنگره بزرگداشت حافظ شيرازی كه شب گذشته 19 مهرماه در آرامگاه اين غزلسرای نامی برگزار شد گفت: بی‌تابی حافظ برای درك حقيقت و به تصوير كشيدن انسان حقيقت‌جو و متعالی تنها برای ادای و ظيفه شاعرانه‌اش نيست، بلكه بی‌ترديد شعر و انديشه حافظ در تقابل اين جهان سست نهاد و اين عجوزه هزار داماد به اندك قانع نيست، كه او خوب می‌داند آدمی در عالم خاكی نمی‌آيد به دست، به همين دليل با همتی والا می‌كوشد تا عالمی ديگر بسازد.
وی با اشاره به تعبير مقام معظم رهبری از حافظ به عنوان «درخشان‌ترين چهره فرهنگی ما» گفت: جای تأسف دارد اگر امروز فرهنگ ملل ديگر بخواهد جانشين فرهنگ اين مرز و بوم شود و بزرگانی چون حافظ و سعدی در هجوم بی‌توجهی و نامهربانی نسل آينده كنار بروند.
به عقيده وی تدبير مديران فرهنگی توأم با تلاش فرهيختگان حوزوی و دانشگاهی می‌تواند غبار از چهره حافظ بزدايد، تا راه بهره‌مندی از شعر دلنشين كه سرچشمه در زلال وحی دارد همواره شود.
وی تأكيد كرد: لازم است كه شعر حافظ را دستورالعملی برای زيستی متعالی بدانيم، اگرچه تكرار شعر حافظ و بيان ظريف عرفانی‌اش قند مكرر است اما بر ما است كه جلوه های بديع و مرزهای ناگشوده شعری او را بر مبنای نياز امروز جامعه عرضه كنيم.
نماينده مردم شيراز در مجلس هشتم اظهار كرد: واجب است كه روح و روان انديشه حافظ را كه وامدار كلام خداوند است در تمام شئونات زندگی مردم خصوصاً نسل جوان جاری سازيم.
دستغيب با انتقاد از ضعف مديران فرهنگی در شناساندن مفاخر فرهنگی گفت: كم كاری و ناكارآمدی ما در شناساندن مفاخر فرهنگی خود به جهانيان جای تأمل و نگرانی دارد در حالی كه حافظ 6 قرن پيش می‌دانسته كه تربت پاكش زيارتگه رندان جهان خواهد شد، اما گويا ما بر اين باور نيستيم كه حافظ و ساير بزرگان اين آب و خاك می‌توانند جلوه‌های بديع فرهنگی و هنری خود را آن گونه كه شايسته است به جهانيان و علاقمندان ايران زمين ارائه كنند.
نماينده مردم شيراز در خانه ملت در ادامه گفت: معرفی شخصيت‌های فرهنگی و هنری می‌تواند زمينه‌ساز توسعه صنعت گردشگری و تقويت زيرساخت‌های كشور عزيزمان ايران باشد.
وی متذكر شد: نگاه تقليد گرايانه به وجود حافظ اين گنج گرانبها نبايد باعث شود كه رويكرد تفننی و صرفاً ادبی مانع از بهره‌مندی فارس‌شناسان و صاحبنظران علوم ديگر شود.
وی با اشاره به حضور جمعی از هنرمندان در آئين بزرگداشت حافظ شيرازی از وجود نگاه‌های سياسی در برپايی اين مراسم انتقاد كرد و گفت: بدون ترديد و در محضر حافظ با شرب بسيط اين عارف دلسوخته شايسته بود فارغ از نگاه‌های تنگ‌نظرانه اسير سياست، شاهد ايجاد زمينه‌‌های لازم برای حضور ديگر عالمان طراز اول و انديشمندان صاحب نظر اين ديار باشيم.
وی حفظ هويت فرهنگ سرزمين فارسی را در گرو وحدت گروه‌ها و جريانات مختلف دانست و گفت: شايسته نيست زمانی را كه بايد مصروف تدابير فرهنگی گردد، در تداخل و منازعه بر نامگذاری يك خيابان بگذرانيم كه شخصيت عالمان و بزرگان اين ديار فراتر از آن است كه اسير چارچوب‌های عمرانی شود، بلكه نشر مشی و منش و خلق و خوی ايشان بايد در دستور كار قرار گيرد.
وی با انتقاد از نبود مديريت واحد فرهنگی در استان گفت: چه بسيار تشكل‌ها و سازمان‌های غيردولتی كه فارغ از سامانه‌های دست و پا گير اداری و حذف بودجه‌های كلان تنها با تدابير جوانان و به صورت خودجوش و مؤثر، كارهای بزرگی را به سرانجام می‌رسانند و شاهد اين تأثير نيز كينه و عداوت دشمنان قرآن و ولايت و وصال 14 شهيد گلگون كفن در مراسم مناجات با حق تعالی است.
captcha