نشست ايكنا با عوامل فيلم «زينب» برگزار شد
کد خبر: 1743530
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۸

نشست ايكنا با عوامل فيلم «زينب» برگزار شد

گروه هنر: نشست تخصصی بررسی تله‌فيلم «زينب»، برنده سيمرغ بلورين بهترين فيلم بخش ويدئو سينما در بيست‌وهفتمين جشنواره فيلم فجر، روز گذشته با حضور عليرضا توانا؛ كارگردان، پريسا شاهنده؛ طراح لباس و بازيگر و سعيد زين‌العابدينی؛ دستيار كارگردان در غرفه ايكنای نمايشگاه سيمرغ (دست‌آوردهای سی‌سال انقلاب اسلامی) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، علی‌رضا توانا؛ كارگردان و فيلمنامه نويس اثر، در اين نشست با بيان اين‌كه قرآن در زندگی شخصيت اصلی فيلم، يعنی زينب، جايگاهی بالاتر از يك كتاب مقدس را داراست گفت: زينب به واقع با قرآن زندگی را به دست می‌آورد و در طول داستان؛ تمام زندگی برای او به واسطه قرآن است كه معنی پيدا می‌كند. از نظر تماتيك زينب چند تم اصلی را دنبال می‌كند كه می‌توان از جست‌‌وجوی معنا در زندگی روزمره جدی گرفتن نشانه‌ها و گفت‌وگوی مدام با نمادها و پيام‌های قرآنی اشاره كرد.
وی افزود: اين فيلم در تمام مراحل ساخته شدنش به دنبال تأثيرپذيری از قرآن بوده است، چه از منظر داستا‌‌ن‌ها و قصص قرآن و چه از نظر روايت‌ها و مفاهيم غير داستانی و زينب نيز در تمام داستان به گونه‌ای به پاسخگويی پيرامون خود مشغول است كه با كمی دقت می‌توان دريافت كه او در واقع در حال بازگويی قرآن با زبان خويش است.
توانا در ادامه به بحث نشانه‌شناسی و تأثير شخصيت زينب در طول داستان از نشانه‌های قرآن اشاره كرد و گفت: در طول روايت داستانی فيلم، به دليل نوع نگاه زينب شاهديم كه بسياری از وقايع و عكس‌العمل‌های او در ارتباط با وقايع داستانی بر اساس نشانه‌ها و روايات قرآنی برای بيننده معنی می‌يابد كه اين اشاره‌ای است به ميزان درك او از نشانه‌های مطرح شده در قرآن برای يك انسان و پاسخ‌هايی كه شايسته انسان مؤمن در اين شرايط است.
پريسا شاهنده نيز كه علاوه بر بازيگری، طراحی لباس را در اين تله‌فيلم به عهده داشته است، گفت: اعتماد من به نويسنده و اين‌كه از منظر چه انديشه‌ای اين كار در حال شكل‌گيری بود به من كمك زيادی كرد. ما حساسيت زيادی در ايجاد باورپذيری در فرم كار برای مخاطب داشتيم تا اثر بتواند به خوبی نماينده معناهايی كه كارگردان به دنبال آن است، باشد و انتخاب چهار‌رنگ خاص قهوه‌ای، سبز، آبی و فيروزه‌ای در طراحی لباس‌ها در صحنه نيز، به همين دليل است.
ياد‌آوری می‌شود داستان اين فيلم درباره دختری است به نام زينب كه دانشجوی دكترای اديان و عرفان است كه همزمان با نگارش پايان نامه‌اش، به دليل بيماری در آستانه مرگ قرار گرفته است. او به اصرار دوستانش عليرغم ميل باطنی، در بيمارستان بستری می‌شود، ولی طی حوادثی پيش از عمل جراحی تصميم می‌گيرد از بيمارستان بگريزد و مسير تازه‌ای را برای درمان بيماری‌اش برگزيند، مسير ديگری كه برای او آسان نيست ...
اين تله‌فيلم با تهيه‌كنندگی، نويسندگی و كارگردانی علی‌رضا توانا و با بازی روناك يونسی، پژمان بازغی، كيكاووس ياكيده و پريسا شاهنده برای گروه اجتماعی شبكه اول سيما ساخته شده و در بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر به عنوان برترين فيلم بلند ويدئويی انتخاب شد.
مشروح اين نشست به زودی منتشر خواهد شد.
captcha