مراسم بزرگداشت ارتحال فرزند امام جواد(ع)در قم برگزار شد
کد خبر: 1766198
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۸

مراسم بزرگداشت ارتحال فرزند امام جواد(ع)در قم برگزار شد

گروه فرهنگ و هنر: مراسم بزرگداشت ارتحال امامزاده موسی مبرقع، فرزند بلافصل امام جواد(ع) شب گذشته، 28 فروردين ماه به همت اداره كل اوقاف و امور خيريه استان قم در جوار آستان مقدس اين امامزاده برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، در اين مراسم كه جمعی از مسئولان، ذاكران، شاعران و ارادتمندان به اهل بيت عصمت و طهارت(ع) حضور داشتند، حجت الاسلام و المسلمين ناظمی، مدير كل اوقاف و امور خيريه استان قم طی سخنانی گفت: اين اداره كل می كوشد تا با گسترش مسائل فرهنگی در سطح استان، بقاع امامزادگان را به پايگاه‌های فرهنگی تبديل كند.
غلامرضا ناظمی ادامه داد: بايد از ظرفيت فرهنگی امامزادگان استفاده بهينه شود تا بتوان به وسيله آن با انحرافاتی كه دشمنان برای جوانان به وجود آورده مقابله كرد.
وی با بيان اينكه از ظرفيت بقاع امامزادگان می توان در مورد مسائل گردشگری نيز استفاده نمود تصريح كرد: برخی از بقاع امامزادگان در اماكن بسيار مناسب گردشگری واقع شده‌اند، كه با برنامه‌ريزی‌های صورت گرفته و همچنين رسيدگی به اين آستان‌ها ، اين بقاع به اماكن گردشگری مذهبی برای زائران و ارادتمندان به اهل بيت(ع) تبديل شده است.
حجت الاسلام ناظمی به توسعه آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع اشاره كرد و اظهار كرد: در يك برنامه جامع آستان مقدس اين امامزاده توسعه خواهد يافت و رواق‌ها و صحن‌های جديدی نيز احداث می شود.
وی افزود: اين اداره كل با تمام توان در توسعه آستان مقدس امامزادگان می كوشد كه مردم نيز بايد در اين مسير اداره كل را همراهی كنند.
در ادامه اين مراسم حجت الاسلام كاظم صديقی از فضلای حوزه علميه به ويژگی‌ها و مناقب امامزاده موسی مبرقع اشاره كرد و گفت: اين امامزاده در زمان حيات خود به جوانمرد و مهربان شهرت داشتند.
وی افزود: بايد ويژگی‌های معصومين و فرزندان آن ها مورد توجه مردم قرار گيرد تا بتوان فرهنگ اهل بيت(ع) را در جامعه گسترش داد.
حجت الاسلام صديقی بر احترام به امامزادگان تاكيد كرد و گفت: امامزادگان از نسل امامان ما هستند كه بايد بر آن‌ها احترام گذاشته و از فضائل آن‌ها استفاده نمود.
وی افزود: همچنين ساداتی كه هم‌اكنون نيز در جامعه زندگی می‌كنند از نسل امامان(ع) هستند كه احترام بر آن‌ها نيز واجب است.
يادآوری می شود، حضرت امامزاده ابواحمد موسی المبرقع ابن الامام محمد التقی الجواد(ع) سیّدی جليل القدر و از روات محدثين شيعه است. او مكنّی به ابواحمد و ملقب به مبرقع است. بدان جهت او را مبرقع می‌خواندند كه به خاطر زيبايی و درخشندگی صورت، برقع بر روی خود می‌افكند. از اين رو به موسی مبرقع ملقب شد. وی جد سادات برقعی، رضايی، ابن الرضايی، تقوی، نقوی و رضوی است.
ابواحمد موسی مبرقع، در سال 214 هـ . ق دو سال بعد از ميلاد علی بن محمد، امام هادی(ع) در مدينه متولد شد. پرهيزكاری، امانت و تقوای موسی مبرقع نزد پدر بزرگوارش، امری مسلّم بود تا به آنجا كه حضرت امام جواد(ع) او را بعد از برادرش امام هادی(ع) متولی موقوفات و صدقات خود نمود، بی آنكه ناظری بر وی بگمارد.
اكثر تاريخ نويسان و محدثان و علمای انساب اتفاق دارند بر اين كه موسی مبرقع از كوفه به قم هجرت نموده و در همين شهر رحلت كرده و در محلّی كه هم اكنون در خيابان آذر (طالقانی) محلّه چهل اختران معروف است به خاك سپرده شده است.
در تاريخ قم دربارة او چنين آمده است: «ديگر از سادات حسينیّه از سادات رضائيه از فرزندان امام رضا(ع)، موسی بن محمد بن علی بن موسی الرضا(ع) صاحب رضائیّه است.
ابوعلی الحسين بن محمد بن نصر بن سالم گويد: كه اول كسی كه از سادات رضوئيه به قم آمدند از كوفه، ابوجعفر موسی بن محمّد بن علی بن موسی بن جعفر(ع) بود. وی در سنة ست و خمسين و ماتين (256) از كوفه به قم آمد و به قم مقام كرد.»
محدث قمی(ره) با استفاده از تاريخ قم می‌نويسد: موسی مبرقع جدّ سادات رضويه است و رشته اولادش تا به حال ـ بحمدالله ـ منقطع نگشته است و بسياری از سادات، نسب ايشان به او منتهی می‌شود. و او اول كسی است كه از سادات رضویّه در سال 256 هـ . ق به قم وارد شده است. حضرت موسی مبرقع، در سن 42 سالگی وارد قم شد و چهل سال در اين شهر مقيم بود و به عنوان يكی از شخصیّت‌های برجسته از خاندان امامت و ولايت مورد تكريم علماء و بزرگان و اهالی قم قرار داشت. تا اين كه در شب چهارشنبه آخر دی ماه، هشت روز مانده به آخر ربيع الثانی سال 296 هـ . ق در سن 82 سالگی دارفانی را وداع و روح بلندش به ملكوت اعلی پيوست.
امير قم، عباس بن عمرو غنوی بر جنازه او نماز خواند و در سرای خودش موضعی كه امروزه به مشهد موسی مبرقع در محلّه چهل اختران معروف است به خاك سپرده شد. از همان روز تاكنون مزار وی مورد احترام مؤمنين و دوستداران اهل بيت(ع) است.
captcha