نماينده رئيس‌جمهور سريلانكا از فعاليت‌های دينی و قرآنی ايران قدردانی كرد
کد خبر: 1804175
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۹

نماينده رئيس‌جمهور سريلانكا از فعاليت‌های دينی و قرآنی ايران قدردانی كرد

گروه فرهنگ و هنر: «الحاج نياس مولوی» رئيس كميته صلح، مشاور و نماينده رئيس جمهور سريلانكا طی نامه‌ای به سفارت جمهوری اسلامی ايران از فعاليت‌های دينی و قرآنی رايزنی فرهنگی ايران در «كلمبو» تشكر و قدردانی كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در بخشی از اين نامه خطاب به سفارت جمهوری اسلامی ايران آمده است: رايزنی فرهنگی شما در طول يك سال گذشته با همكاری ما برنامه‌های متعددی را در سراسر كشور در زمينه آموزش قرآن و اذان‌گويی در حوزه‌های علميه و مساجد سراسر سريلانكا به اجرا درآورده است.
همچنين سال گذشته ما برنامه‌های تبليغی راديويی تحت عنوان «وحدت و اهل بيت(ع)» را در ماه رمضان به اجرا درآورديم كه سال قبل بسيار موفق و تأثيرگذار واقع شد.
در اين نامه آمده است: ما برای برگزاری برنامه‌های متنوعی از جمله: «رجب تا رجب»، استفاده از هنر خوشنويسی ايران در حوزه‌های علميه و مساجد سراسر سريلانكا توسط يك استاد ايرانی و راه‌اندازی گروه تواشيح در مدح خدا، پيغمبر و اهل بيت(ع) در سراسر سريلانكا به توافق رسيده‌ايم.
در پايان اين نامه همچنين ابراز اميدواری شده‌ است كه اين برنامه‌ها در راستای منافع مردم دو كشور دوست در آينده نيز توسعه و ادامه يابد.
گفتنی است رئيس كميته صلح، مشاور و نماينده رئيس جمهور سريلانكا و نيز رئيس حوزه علميه اهل سنت و جماعت و مسجد احسانيه شهر كلمبو، شخصيتی برجسته، محبوب و با نفوذ در ميان مسلمانان، هندوها، بودائيان و مسيحيان سريلانكا است. محبوبيت نياس مولوی به‌حدی است كه با حضور در بين عامه مردم، حتی غير مسلمانان با صميميت خاصی از ايشان استقبال می‌كنند.
در سفر دكتر محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران به سريلانكا و در گردهم‌آيی رهبران مذهبی سريلانكا، مولوی نياس كه در كنار احمدی نژاد نشسته بود با تكبير و مرگ بر آمريكا سخنان رئيس جمهور را تائيد می‌كرد. تأثير سخنان احمدی نژاد و فضای حاكم شور و هيجان و خرسندی جمعيت متأثر از تائيدات رئيس كميته صلح تا بدانجا مؤثر افتاد كه رهبران بودايی كه بر پايه باورهای دينی خود برای هيچ‌كس بر نمی‌خيزند و مصافحه نمی‌كنند، به احترام احمدی‌نژاد به‌پاخاسته و با ايشان مصافحه كردند.
همچنين در سال جاری، نياس در رأس هيئت رهبران مذهبی و به دعوت رئيس جمهور اسلامی ايران سفری به ايران داشت كه اين سفر پربار منشاء خدمات ارزشمندی از طرف وی و ساير اعضای هيئت همراه شد.
همچنين پس از انتخابات رياست جمهوری و پيروزی دكتر محمود احمدی نژاد از سوی نياس مولوی مراسم جشن رسمی با حضور سفير، رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران، وزير، فرماندار و مشاورين رئيس‌جمهور سريلانكا، علماء و شخصيت‌های برجسته آن هم برای اولين بار در مسجد اهل سنت برگزار شد.
رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران نيز روابط بسيار تنگاتنگی با علماء فرق مختلف، كميته صلح مذكور، مسلمانان و شخصيت‌های مملكتی، علمی و مذهبی برقرار كرده است و در راستای ترويج اتحاد بين مسلمين و مذهب، قدم‌های مؤثری را برداشته است كه از جمله آن می‌توان به مواردی چون چاپ و توزيع خطبه‌های نماز جمعه با همكاری وزارت امور مذهبی دولت سريلانكا، استفاده از هنر خوشنويسی ايران برای خوشنويسی آيات قرآنی و شعائر اسلامی در مساجد و حوزه‌های علميه سراسر سريلانكا توسط استاد خوشنويس ايرانی با همكاری وزارت امور مذهبی دولت سريلانكا، توافق پخش برنامه راديويی از راديو دولتی سراسری سريلانكا تحت عنوان «قرآن و اهل بيت(ع)» با رئيس كميته صلح، مشاور و نماينده رئيس‌جمهور سريلانكا و رئيس حوزه علميه و مسجد احسانيه شهر كلمبو كه در پی پخش برنامه‌های راديويی مشترك تحت عنوان «وحدت و اهل بيت(ع)» در سال گذشته و از راديو دولتی سراسری سريلانكا صورت پذيرفت، راه‌اندازی گروه‌های تواشيح در سريلانكا توسط اساتيد ايرانی كه در پی آموزش اساتيد قرآنی و مؤذنان مساجد و حوزه‌های علميه سراسر سريلانكا سال گذشته صورت پذيرفت، اشاره كرد.
captcha