ابتكارات فردی، نماد قرائت قرآن «حمدی محمود زامل»
کد خبر: 1833839
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۳

ابتكارات فردی، نماد قرائت قرآن «حمدی محمود زامل»

گ http://avayeasemani.mihanblog.com/post/35

22 ارديبهشت‌ماه مصادف است با سالروز درگذشت استاد «حمدی محمود زامل» از قاريان ممتاز دوران طلايی قرائت قرآن جهان اسلام كه ابتكارات فردی وی در قرائت قرآن سرمشقی برای ساير قراء است؛ به همين بهانه نگاهی گذرا به زندگانی اين استاد در سايه‌سار قرآن می‌اندازيم.


به گزارش پايگاه قرآنی آوای آسمانی، استاد «حمدی محمود زامل» از قاريان برجسته مصری و از نسل دوره طلائی تلاوت قرآن كريم در يكم دی‌ماه 1308 هجری شمسی مطابق با 22 دسامبر 1929 ميلادی در روستای منية از توابع استان منصورة مصر به دنيا آمد.

اين قاری ممتاز جهان اسلام مانند ساير ستارگان آسمان تلاوت قرآن از دوران كودكی با كلام وحی انس گرفت و قبل از سن 10 سالگی به لطف پروردگار و با نظر و عنايت دايی خود مرحوم استاد «مصطفى إبراهيم» كل قرآن را حفظ كرد.

زامل نوجوان آن‌گاه در مكتب‌خانه استاد «عوف بحبح» به فراگيری قواعد و اصول تجويد پرداخت و از همان دوران نوجوانی نشانه‌های يك قاری بزرگ در او ظاهر شد تا جايی كه مردم روستا لقب استاد كوچك به او داده و هميشه با جان و دل به تلاوت‌هايش گوش می‌دادند.

وی پس از گذراندن تحصيلات ابتدايی وارد الازهر شد و در آن‌جا همه امكانات برای اين‌كه او تبديل به يكی از قاريان مشهور جهان اسلام شود مهيا شد، وی به حدی زيبا و فنی به تلاوت قرآن كريم می‌پرداخت كه استادش عوف بحبح نيز خطاب به پدرش گفت: پسرت اكنون در زمره بزرگان تلاوت است و من مطمئنم روزی به عنوان قاری بزرگ شناخته خواهد شد.

در سال 1966 آن‌ هنگام كه استاد حمدی زامل در مراسم ختم يكی از بزرگان در روستای «شها» در حال تلاوت قرآن كريم بود «مصطفی اسماعيل» نيز در آن مكان حضور يافت و در همان بدو ورود با استماع صدای حمدی زامل گفت اين چه كسی است كه به اين زيبايی قرآن می‌خواند؟ و اين آغاز آشنايی مصطفی اسماعيل با استاد حمدی محمود زامل بود.

پس از اين ماجرا بود كه استاد حمدی زامل و استاد مصطفی اسماعيل در سفرهای متعددی با همديگر هم‌سفر بودند و در محافل مختلفی به اتفاق به تلاوت قرآن كريم می‌پرداختند، مصطفی اسماعيل هم بارها از حمدی زامل به عنوان قاری بزرگ و آينده‌دار ياد می‌كرد.

نظر عبدالباسط درباره «حمدی زامل»

در عظمت حمدی زامل همين كافی است كه «عبدالباسط محمد عبدالصمد» درباره اين استاد می‌گويد: اگر در جايی قاريان بزرگ همه جمع بودند و استاد حمدی زامل نيز در آن جمع حضور داشت فقط او شايسته‌تر از همه است كه به تلاوت قرآن كريم بپردازد.

حمدی زامل از جمله معدود قاريانی بود كه توانست به طور هم‌زمان در راديو و تلويزيون مصر به تلاوت قرآن كريم بپردازد و اين يكی ديگر از موهبت‌هايی بود كه شامل حال اين قاری بزرگ جهان اسلام شد، تلاوت‌های استوديويی زيبايی از اين استاد به يادگار مانده كه دل و جان عاشقان تلاوت قرآن كريم را جلا می‌بخشد.

تلاوت‌های استاد حمدی زامل از روح و طراوتی خاص برخوردار است، از ممتازترين تلاوت‌‌هايش می‌توان به تلاوت سوره فرقان اين استاد اشاره كرد كه او را در زمره بزرگان قرائت جهان اسلام جای داد؛ وی در تلاوت قرآن از ابتكار فردی غافل نيست و اجرايش را با سليقه و پسند خويش می‌آميزد.

وفات استاد

استاد حمدی محمود ‌زامل سرانجام پس از 20 سال تحمل رنج و مشقت ناشی از بيماری قند در 12 می 1982 مطابق با 22 ارديبهشت‌ماه سال 1361 هجری شمسی دار فانی را وداع گفت و به ديدار معبود شتافت.

گزارش از سيد جاسم موسوی
منابع:
1. سايت قاريان قرآن كريم
2. سايت صدای قرآن

captcha