سوژه قرآنی
کد خبر: 1840207
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۴

سوژه قرآنی

سوژه قرآنی

باسمه‌تعالی

فرم سوژه‌پردازی ـ الف

A) شناسنامه سوژه:

سرويس: فعاليت های قرآنی موضوع: بررسی فعاليت های قرآنی بانوان با تأكيد بر بخش داوری مسابقات
نوع سوژه: رويدادی خبرنگار اصلی: صديقه صادقين
خبرنگاران همكار: عطيه سروش، سيد جاسم موسوی و فاطمه بختياری خواه


تاريخ مراحل انجام كار:
تاريخ شروع پردازش توسط خبرنگار:12/12/87 تاريخ تحويل به سرويس‌: 26/1/88
تاريخ تحويل به مشاور تخصصی: تاريخ تحويل به مشاور قرآنی 1: 7/2/88
تاريخ تحويل به مشاور قرآنی 2: 15/2/88 تاريخ تحويل به دبير ارشد:16/2/88
تاريخ تحويل به معاون تحريريه: 30/1/88 تاريخ تحويل به معاون خبرگزاری:23/2/88
تاريخ عودت و ابلاغ به سرويس:




• مشاورين (تخصصی / قرآنی) مورد استفاده در فرايند پردازش سوژه:
رديف نام و نام‌خانوادگی مدرك حيطه تخصصی نوع مشاوره ميزان مشاوره (ساعت)
1 حجت الاسلام والمسلمين ميرابوالفتح دعوتی تحصيلات حوزوی كارشناس علوم قرآنی حضوری 30 دقيقه
2 نسرين معينی داوروحافظ كل قرآن كارشناس علوم قرآنی حضوری 1ساعت
3 شيما چنگی كارشناس قاری قرآن حضوری 1 ساعت
4 سميه حاجعلی كارشناس الهيات قاری قرآن حضوری 1 ساعت



• نشست‌های تخصصی برگزار شده در مرحله پردازش سوژه:
رديف حاضران در نشست (با عنوان) زمان مكان مدت (ساعت)
1 شيما چنگی و سميه حاجعلی 14/12/87 ايكنا 2
2 پروين امير آبادی وپروين يوسفی 15/12/87 انجمن قرآنی بانوان 1:30

• مراكز همكار در مرحله پردازش سوژه:
رديف عنوان مركز نوع همكاری (معرفی منابع خبری، معرفی منابع و مبانی نظری، ارائه يادداشت و كتاب و ...)
1 سازمان اوقاف و امور خيريه معرفی افراد پيشكسوت و شاخص در امر داوری مسابقات بانوان
2 انجمن قرآنی بانوان مبانی نظری و معرفی بانوان فعال در عرصه مسابقات قرآن كريم



• منابع موجود و مورد استفاده در فرايند پردازش سوژه (كتاب، مقاله، مجله، نرم‌افزار و ....)
رديف عنوان نوع منبع سال انتشار ناشر نويسنده محل نشر
1 برگزيده تفسير نمونه كتاب چاپ چهارم1387 دارالكتب الاسلاميه آيت الله
مكارم شيرازی تهران
2 فعاليت‌های قرآنی بانوان ، موانع و راهكارها كتاب 1383 موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) معصومه
عسگری گرجی قم
3 كارنامه قرآنی جمهوری اسلامی ايران مروری بر عملكرد فعاليت‌های قرآنی ب‍ی‍س‍ت‌ و پ‍ن‍ج‌ س‍ال‍ه‌ ك‍ش‍ور كتاب 1382 ك‍ت‍اب‌ م‍ب‍ی‍ن ت‍ه‍ی‍ه‌ و ت‍ن‍ظی‍م‌ م‍رك‍ز ت‍وس‍ع‍ه‌ و ت‍روی‍ج‌ ف‍ع‍ال‍ی‍ت‌ه‍ای‌ ق‍رآن‍ی‌ تهران
4 مسابقات بين‌المللی قرآن زنان، سال آينده در ايران مقاله 26 آبان 1384 روزنامه رسالت اعظم بهرامی‌تتماج تهران
5 10 راه‌كار برای نوآوری و شكوفايی در فعاليت‌های قرآنی آموزش و پرورش مقاله 14 ارديبهشت 1387 روزنامه كيهان رضا نباتی تهران


• استنادهای قرآنی مرتبط با سوژه:
رديف متن آيه شريفه ترجمه سوره آيه
1 إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمً مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ايمان و مردان و زنان عبادت‏پيشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شكيبا و مردان وزنان فروتن و مردان و زنان صدقه‏دهنده و مردان و زنان روزه‏دارو مردان و زنان پاكدامن و مردان و زنانی كه خدا را فراوان ياد مى‏كنند خدا براى [همه] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است احزاب 35
2 یَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ یَسْعَى نُورُهُم بَیْنَ أَیْدِيهِمْ وَبِأَیْمَانِهِم بُشْرَاكُمُ الْیَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ آن روز كه مردان و ز نان مومن را مى‏بينى كه نورشان پيشاپيش شان و به جانب راستشان دوان است [به آنان گويند] امروز شما را مژده باد به باغهایى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است در آنها جاودانيد اين است همان كاميابى بزرگ حديد 12
3 بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ زيرا آنان را با دلايل آشكار و نوشته‏ها [فرستاديم] و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى و اميد كه آنان بينديشند نحل 44
4 وَإِذَا سَمِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْیُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُواْ مِنَ الْحَقِّ یَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ و چون آنچه را به سوى اين پيامبر نازل شده بشنوند مى‏بينى بر اثر آن حقيقتى كه شناخته‏اند اشك از چشمهايشان سرازير مى‏شود مى‏گويند پروردگارا ما ايمان آورده‏ايم پس ما را در زمره گواهان بنويس مائده 83
5 وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا قرآن را شمرده شمرده بخوان مزمل 4
6 فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ هر چه از قرآن ميسر مى‏شود بخوانيد مزمل 20
7 وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ و چون قرآن خوانده شود گوش بدان فرا داريد و خاموش مانيد اميد كه بر شما رحمت آيد اعراف 204






استنادهای حديثی مرتبط با سوژه:
رديف حديث منبع
1 حضرت باقر عليه السلام فرمود: رسول خدا (ص ) فرمود: من نخستين كسى هستم كه روز قيامت بر خداى عزيز جبار وارد شوم و با كتابش و اهل بيتم ، سپس امتم (وارد شوند) پس از ايشان بپرسم چه كرديد با كتاب خدا و اهل بيت من ؟. اصول كافى جلد چهارم صفحه : 400
2 خاتم الانبياء(ص) فرمود : قرآنيان بالاترين مقام انسانی بعد از پيامبران و فرستادگان الهی را دارند، پس حقوق آنان را كم ندانيد، زيرا در پيشگاه الهی دارای منزلتی هستند. بحارالانوار جلد 92 صفحه 180
3 رسول خدا (ص) فرمود: ای مردم آنچه از من برای شما نقل می شود چنانچه هماهنگ با قرآن بود بدانيد گفتار من است و اگر مخالف با محتوای قرآن بود گفتهً من نيست. جامع الاخبار جلد 1 صفحه 395
4 پيامبر اسلام (ص) فرمود: ای جامعه قرآن خوانان! در مورد آنچه از قرآن خداوند بر دوش شما نهاده تقوای الهی را پيشه كنيد. زيرا من وشما مسئوليم، من مسئول ابلاغ رسالتم و از شما دربارۀ آنچه از كتاب خدا و سنت من داريد سؤال خواهد شد. جامع الاخبار جلد 1 صفحه 379
5 امام صادق (ع) به نقل از پدرانش فرمود: دو گروه اند كه اگر اصلاح بشوند امت من اصلاح خواهند شد و چنانچه فاسد شوند امت را فاسد خواهند كرد: حاكمان و قاريان قرآن بحارالانوار جلد 92 صفحه 178
6 امام صادق (ع) فرمود: اگر كسی از قرآن يك حرف بياموزد، خداوند برای او ده حسنه می نويسد وده گناه از او می بخشد وده درجه او را به بالا می برد، فرمود: نمی گويم درمقابل هر آيه، بلكه در مقابل هر حرفی مانند ((باء)) يا ((تا)) يا همانند آنها. جامع الاخبار جلد 1 صفحه 213

استنادهای «سخنان بزرگان» مرتبط با سوژه:
رديف متن سخن گوينده منبع
1 قرآن كريم انسان ساز است و بانوان نيز انسان ساز هستند بانوان مردان شجاع را در دامان خود بزرگ می كنند.وظيفه بانوان انسان سازی است اگر بانوان انسان ساز از ملت ها گرفته بشوند ملت ها شكست خواهند خورد و منحط می شوند. امام ‌خمينی
(رضوان الله تعالی عليه) جايگاه زن از ديدگاه امام خمينی(ره) موسسه تنظيم ونشر آثار امام خمينی(ره) - بياناتی در جمع بانوان قم به تاريخ 13/12/57
2 در تربيت فرزندان‌تان به آيه شريفه «اقرا باسم ربك » توجه داشته باشيد شماها كه مربی هستيد يا می‌خواهيد تربيت بكنيد فرزندان يا جامعه را، بايد توجه به اين آيه شريفه داشته باشيد كه «اقرا باسم ربك » می‌خواهيد آموزش بدهيد، آموزش پيدا كنيد، قرائت كنيد، با اسم رب باشد. با توجه به خدا باشد، با تربيت الهی باشد. اگر يك انسانی هم علت داشت و هم تربيت الهی داشت، اين مفيد خواهد شد برای مملكت خودش، و هرگز يك مملكتی از دست آن كه آموزش و پرورش صدمه نمی بيند صدمه‌هايی كه وارد می‌شود بر مملكت غالبا از اين متفكرين بی پرورش، آموزش های بی پرورش واقع می شود. علم را تحصيل می‌كنند لكن تقوا ندارند، لكن پرورش باطنی ندارند، از اين جهت عمال خارجی می‌شوند، از اين جهت نقشه ها را برای فنای مملكت خودشان می‌كشند.


امام ‌خمينی
(رضوان الله تعالی عليه) جايگاه زن از ديدگاه امام خمينی(ره) موسسه تنظيم ونشر آثار امام خمينی(ره)
3 ياد بگيريم كه جلساتى داشته باشيم، فقط براى شنيدن كلام‏اللَّه. جلسه زياد هست، ليكن احتياج هست در ميان مردم ما كه قلباً علاقه‏مند به قرآنند جلساتى باشد فقط براى شنيدن.غير از جلسه‏اى كه در آن، جوان و نوآموز ما، روخوانى قرآن را فرا می‌گيرد... خواننده‏ى قرآن، تالى قرآن بيايد بنشيند و همين‏طور كه ما پاى يك منبر جمع می‌شويم، پاى يك مداحى جمع می‌شويم و به آن گوش می‌دهيم، پاى تلاوت قرآن جمع بشويم و به آن گوش بدهيم و از آن بهره ببريم.

مقام معظم رهبری
(دامت بركاته)
پايگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

12/6/87 ديدار قاريان
قرآن در ماه مبارك رمضان



• مبانی‌نظری مرتبط با سوژه:
با وجود تنوع وتعدد فعاليت‌های قرآنی جامعه و شرايط مناسبی كه در حال حاضر برای شكل‌دهی و انسجام اين فعاليت‌هاايجاد شده است، هنوز تصور دقيقی از ميزان فعاليت‌های قرآنی بانوان وجود ندارد، اما درآماری بيش از 75 درصد قرآن آموزان كه تحت مديريت مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی هستند را بانوان تشكيل می دهند (10شهريور 87 روزنامه اعتماد ملی) كه البته نمود بيرونی آن به صورت واضح مشخص نيست.
ذكر اين نكته ضروری است كه موانعی در سر راه جامعه قرآنی وجود دارد كه هر دو قشر آقايان و بانوان با آن مواجه هستند، اما اين سوژه برآن است كه توجه ويژه‌ای به مشكلات پيش روی بانوان فعال قرآنی داشته باشد و به دنبال راهكاری مناسب برای خروج از اين موانع است.
الف) شناسايی موانع پيش روی فعاليت‌های قرآنی بانوان با كمك گرفتن از پيشكسوتان و صاحب‌نظران كه از نزديك با اين مشكلات آشنايی دارند مهمترين رويكرد اين سوژه است كه دراثنای برگزاری نشست‌های پردازش سوژه به چند نكته اشاره شد كه البته فراتر از مبحث داوری مسابقات قرآنی بانوان است كه به صورت فهرست وار به آن اشاره می شود.
1- مديريت و برنامه‌ريزی فعاليت‌های قرآنی بانوان به دست خودشان سپرده شود.
2- حمايت از تشكل های غير‌دولتی و فرهنگی بانوان قرآنی
3- حضور نمايندگانی از بانوان در شوراهای قرآنی كشور
4- بی‌عدالتی در تخصيص بودجه‌های قرآنی در بخش بانوان به طور مثال بانوان از برگزاری مسابقات بين‌المللی قرآن كريم در ايران نيز بهرهمند شوند. (برطبق نكات اشاره شده در نشست های اوليه سوژه در سال‌های گذشته توسط مسئولان وقت سازمان اوقاف و امور خيريه برگزاری چنين مسابقه‌ای اعلام شده بود كه به مرحله اجرا در نيامده است)
5- با وجود برگزاری محافل قرآنی برای استماع قرآن كريم برگزاری محافل قرآنی ويژه بانوان كه قاری و مستمع هر دو از بانوان باشند ضروری به نظر می رسد كه اين نوع برنامه‌ها در ارتقاء كيفيت قرائت قرآن بانوان واثر‌گذاری آن بر روی ارتقاء سطح كيفی داوری مسابقات بانوان موثر خواهد بود در بحث قرائت قرآن كريم با وجود تعداداندك قاريان خانم همين تعداد محدود نيز جايی برای عرضه قرائت خود ندارند.
6- برخی از راه‌كارها و فرصت‌ها در سر راه ارتقاء سطح داوری مسابقات
6-1- تشكيل يك بانك اطلاعاتی از بانوان داور سراسر كشور كه داوران اعزامی به مسابقات داخلی قرآن كريم سازمان‌ها و نهادها از طريق اين بانك اطلاعاتی كه در نهاد خاصی بايد ذخيره شودانتخاب شوند.
6-2- در بخش داوری صوت ولحن از داورانی استفاده شود كه خود مهارت قرائت قرآن را داشته باشند اگر كسی از نظر تخصصی و تئوری و علمی، كننده كار و قاری قرآن باشد، قضاوت بسيار بهتری را در مسابقات خواهد داشت و بايد كسی كه داور است، قاری ممتاز قرآن نيز باشد كه در مسابقات به اين مسئله كمتر توجه می شود.
6-3- حتما در مسابقات از داوران در رشته تخصصی آن‌ها استفاده شود.
6-4- درنظر گرفتن تشويق‌های مناسب به خصوص در بخش قرائت قرآن كريم بانوان مثل اعزام نخبگان قرآنی و نفرات برتر مسابقات بانوان به حج تمتع برای حضوردر محافل قرآنی ويژه بانوان
6-5- برگزاری دوره‌های آموزشی تربيت داور برای نخبگان قرآنی و نفرات برتر مسابقات بانوان جهت حضور در بخش داوری وازآن مهم تر برپايی دوره‌های بازآموزی است همچنين آزمون های تست دقت برای بانوان داور به صورت مستمر تشكيل شود.
سعی شده است با محوريت قرار دادن مبحث داوری در سوالاتی كه از صاحب نظران و مسئولان پرسيده می شود به مواردی كه مستقيم يا غير مستقيم بر آينده داوری بانوان موثر است اشاره شود اما مطمئنا در اثنای پرداختن به سوژه با موانع ديگری آشنا خواهيم شد كه خود تحقيق ديگری را می طلبد.
ب) توجه به مبحث داوری مسابقات بانوان خود دليلی برای حضور در بدنه اصلی بانوان فعال قرآنی است كه اغلب آن ها در مقام داوری مسابقات نيز حضور دارند و با حضور در اين جمع مشكلات بيشتری شناخته خواهد شد.
ج) با وجود اين كه جامعه بانوان قرآنی از حضور بانوان كه صلاحيت داوری را در كليه سطوح را دارند خبر می دهد اما، هنوز شاهد برگزاری مسابقه ترتيل و حفظ قرآن در برخی از مؤسسه‌های قرآنی هستيم كه از آقايان برای داوری استفاده شده بود، اين رويداد نشانه چيست؟ يكی از دلايلی كه برای برگزاری چنين مسابقه ای مطرح شد ارتقاء سطح كيفی مسابقات بانوان اعلام شداما كاملا واضح است كه فقط با برگزاری مسابقات، سطح كيفی مسابقات بانوان بالا نمی رود و حتما بايد در كنار آن آموزش وجود داشته باشد، شايد اگر به جای حضور آقايان پيشكسوت در مقام داوری مسابقات بانوان به عنوان استاد در كارگاه های آموزشی داوران و نخبه گان قرآنی حضور داشته باشند كمك بيشتری بر ارتقای سطح كيفی داوری بانوان صورت گيرد، مسابقه بخش كوچكی از يك آموزش قرآنی است.
كلام آخر، پرداختن به اين سوژه را تا رسيدن به نتيجه ای مطلوب ادامه خواهيم داد،اما با تربيت بهترين قاريان و داوران از ميان بانوان كه در سطح بين المللی بدرخشند باز قرآن در مهجوريت است.
حافظ، قاری، كارشناس قرآن بودن، كافی نيست، تسليم بودن در برابر تمامی آيات قرآن كريم و دوری از برخورد سليقه ای با آيات مهم است، زمانی كه جبهه گيری كردن در مقابل برخی آيات از سوی بانوان مسلمان مثل آيات 32 و 33 سوره احزاب و 31 سوره نور و آياتی ديگری كه با نفسانيات ما در تضاد است، پايان يابد آن زمان پايان تمامی موانع پيش روی فعاليت های قرآنی است.




• پيشينه سوژه يا سوژه‌های مشابه در داخل و خارج از ايكنا (شامل: عنوان، زمان، مكان، خلاصه نتايج حاصله):

1-‌ نگاهی به داوری نمادين بانوان در بيست وچهارمين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن اوقاف،1386، ايكنا. اكثريت مصاحبه شونده‌ها از حضور بانوان به صورت نمادين در مسابقات استقبال كرده و تعدادی حضور بانوان را در برخی رشته‌های خاص قرآنی به عنوان داور رد كرده‌اند.
2- ‌ نگاهی به داوری مسابقات قرآن اوقاف، 1386، ايكنا. نحوه و شيوه داوری مسابقات اوقاف به صورت كلی بررسی شده است.





• منابع مورد استفاده در مبانی نظری: ( به روش APA)

1- عسگری گرجی، فعاليت های قرآنی بانوان موانع و راهكارها، قم، موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع)،1383.

2- كارنامه قرآنی جمهوری اسلامی ايران مروری بر عملكرد فعاليت‌های قرآنی ب‍ی‍س‍ت‌ و پ‍ن‍ج‌ س‍ال‍ه‌ ك‍ش‍ور، تهران، كتاب مبين،تهيه و تنظيم مركز توسعه و ترويج فعاليت های قرآنی، 1382.















سوالات:
• اين سوالات، صرفاً سوالات اوليه می‌باشند و لازم است در حين مصاحبه، سوالات ثانويه و چالشی پرسيده شوند.
• سوالات به صورت واضح، كوتاه، با رعايت تقدم و تاخر (از كلی به جزئی)، با ذكر استناد به قرآن، حديث، جملات بزرگان و با تلميح و تضمين به نتايج گذشته، طرح شوند.
گروه عنوان سوال اولويت سوال نوع سوال
(عمومی / كليدی)













كارشناسان
و
صاحب‌نظران قرآنی
و
دينی فعاليت قرآنی بانوان را در حال حاضر چگونه ارزيابی می كنيد؟ در مقايسه با 10 سال گذشته چه تغييراتی داشته است؟ 1 عمومی
چه آسيب و موانعی پيش روی فعاليت قرآنی بانوان مشاهده می شود؟ و مهمترين چالش آن كدام است؟ 2 عمومی
آيااهميت پرداختن به فعاليت‌ قرآنی بانوان برای عموم جامعه به ويژه جامعه قرآنی پذيرفته شده است؟ 3 عمومی
وضعيت داوری مسابقات در بخش بانوان را در حال حاضر در چه سطحی ارزيابی می كنيد؟ نقاط قوت و ضعف آن را ذكر كنيد؟ 4 كليدی
ارتقاء سطح كيفی بخش داوری مسابقات بانوان چه تاثيراتی بر ساير فعاليت های قرآنی بانوان دارد؟ 5 كليدی
برگزاری مسابقات بين اللملی قران كريم ويژه بانوان چه تاثيری در بالارفتن سطح داوری بانوان دارد؟ 6 كليدی
برپايی محافل قرائت قرآن ويژه بانوان از سوی سازمان های مسئول چه تاثيری در بالارفتن سطح قرائت قرآن بانوان و سطح داوری به خصوص در رشته های صوت و لحن مسابقات دارد؟ 7 كليدی
تشكيل بانك اطلاعاتی از داوران سراسر كشور چه ميزان ضروری است؟ و توسط چه نهادی بايد صورت گيرد؟ 8 كليدی
نقش و جايگاه مسابقات قرآن و يا برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در سطوح بالا را در تقويت داوری بانوان تا چه حد موثر می دانيد؟ كدام يك ازدو نوع فعاليت مذكور(آموزش ، مسلبقات) اثرگذاری بيشتری در تقويت فعاليت قرآنی بانوان دارند؟ وضعيت و ميزان توجه كنونی مراكز قرآنی به فعاليت‌های ياد شده در حال حاضر چگونه است؟ 9 عمومی
آيا واگذاری كامل مديريت اجرايی مسابقات به بانوان فعال قرآنی در رفع مشكلات داوری مسابقات بانوان موثر است؟ 10 عمومی
بانوان قرآنی چه پتانسيل بالقوهای در امور قرآنی دارند كه می توان به عنوان يك فرصت از آن بهره گرفت؟ 11 عمومی
راه‌كارهای پيشنهادی شما برای ارتقاء فعاليت‌های قرآنی بانوان را بيان كنيد؟ 12 عمومی






كارشناسان
و
صاحب‌نظران
تخصصی
مرتبط
با سوژه فعاليت قرآنی بانوان را در حال حاضر چگونه ارزيابی می كنيد؟ در مقايسه با 10 سال گذشته چه تغييراتی داشته است؟ 1 كليدی
داوری مسابقات قرآن توسط بانوان از چه زمانی آغاز شده است؟ 13 كليدی
وضعيت داوری مسابقات در بخش بانوان را در حال حاضر در چه سطحی ارزيابی می كنيد؟ نقاط قوت و ضعف آن را ذكر كنيد؟ 4
آيا نحوه انتخاب بانوان داور برای اعزام به مسابقات قرآن را مناسب می دانيد؟ نحوه صحيح انتخاب چه در مسابقات اوقاف و حتی در مسابقات ساير نهادها به چه شكل بايد باشد؟ 14 كليدی
راه های ارتقای سطح كيفی داوری بانوان را ذكر كنيد؟ 15 كليدی
ارتقاء سطح كيفی داوری بانوان چه تاثيراتی بر ساير فعاليت های قرآنی بانوان دارد؟ 5 كليدی
اعتقادات، گفتار و رفتار فردی و اجتماعی داوران قرآن چه اثری بر روی متسابقين دارد؟ داوران قرآنی در اين حوزه چه مراقبت‌ها و عملكردی بايد داشته باشند؟ 16 كليدی
تشكيل بانك اطلاعاتی از داوران سراسر كشور چه ميزان ضروری است؟ و توسط چه نهادی بايد صورت گيرد؟ 8 كليدی
برگزاری دوره های بازآموزی برای داوران فعلی را تا چه حد مفيد ارزيابی می كنيد؟ 17 كليدی
گروه اولويت سوال اولويتسوال نوع سوال
(عمومی / كليدی)




مسئولان
مراكز
دولتی،
عمومی و
خصوصی
مرتبط
با
سوژه فعاليت قرآنی بانوان را در حال حاضر چگونه ارزيابی می كنيد؟ در مقايسه با 10 سال گذشته چه تغييراتی داشته است؟ 1 عمومی
چه آسيب و موانعی پيش روی فعاليت قرآنی بانوان مشاهده می شود؟ و مهمترين چالش آن كدام است؟ 2 كليدی
آيااهميت پرداختن به فعاليت‌ قرآنی بانوان برای عموم جامعه به ويژه جامعه قرآنی پذيرفته شده است؟ 3 عمومی
وضعيت داوری مسابقات در بخش بانوان را در حال حاضر در چه سطحی ارزيابی می كنيد؟ نقاط قوت و ضعف آن را ذكر كنيد؟ 4 كليدی
ارتقاء سطح كيفی بخش داوری مسابقات بانوان چه تاثيراتی بر ساير فعاليت های قرآنی بانوان دارد؟ 5 كليدی
برگزاری مسابقات بين اللملی قران كريم ويژه بانوان چه تاثيری در بالارفتن سطح داوری بانوان دارد؟ 6 كليدی
برپايی محافل قرائت قرآن ويژه بانوان از سوی سازمان های مسئول چه تاثيری در بالارفتن سطح قرائت قرآن بانوان و سطح داوری به خصوص در رشته های صوت و لحن مسابقات دارد؟ 7 عمومی
تشكيل بانك اطلاعاتی از داوران سراسر كشور چه ميزان ضروری است؟ و توسط چه نهادی بايد صورت گيرد؟ 8 كليدی
نقش و جايگاه مسابقات قرآن و يا برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در سطوح بالا را در تقويت داوری بانوان تا چه حد موثر می دانيد؟ كدام يك ازدو نوع فعاليت مذكور(آموزش ، مسلبقات) اثرگذاری بيشتری در تقويت فعاليت قرآنی بانوان دارند؟ وضعيت و ميزان توجه كنونی مراكز قرآنی به فعاليت‌های ياد شده در حال حاضر چگونه است؟ 9 عمومی
آيا واگذاری كامل مديريت اجرايی مسابقات به بانوان فعال قرآنی در رفع مشكلات داوری مسابقات بانوان موثر است؟ 10 عمومی
آيا نهاد يا سازمانی قانونی برای رفع اين مشكلات وجود دارد؟ 18 عمومی
آيا مسائل شرعی و فقهی می تواند برفعاليت های بانوان تاثير گذار باشد؟ 19 كليدی


• جدول ارتباط موضوعی سوالات با مبانی نظری:


رديف شماره سوال شماره مبانی نظری مرتبط رديف شماره سوال شماره مبانی نظری مرتبط
1 1 (الف) 9 9 (ج)
2 2 و 13 (الف) 10 10 (الف1) (ب) (ج)
3 3 (ج) 11 11 (الف6 )
4 4 (ج) 12 12 (الف6 )
5 5 (ب) (ج) 13 14 (ج)
6 6 (ب) 14 15و 16 (الف6 )
7 7 (ج) 15 17 و 18 (ج)
8 8 (الف6 ) 16 19 (الف)



• خطوط قرمز مرتبط با موضوع و محتوای سوژه (لازم الاجراء):

1)از گفت‌وگو با شخصيت‌هايی كه در چارچوب فعاليت‌های ايكنا نيستند، اجتناب شود.
2) در نقد عملكرد اشخاص و نهادهای مرتبط با سوژه تا حد امكان از قيد اسامی اجتناب شود ونقدی عادلانه صورت گيرد.
3) عنوان كردن مباحث چالشی منكر شدن زحمات اشخاص و نهاد‌های مسئول نيست بلكه به طور حتم هدف نهايی دستيابی به تحقيقی جامع و در بر دارنده نتايجی موثر و كاربردی است.
4)آئين‌نامه نقد و انتقاد ايكنا مورد توجه و ملاك عمل قرار گيرد.








منابع خبری:

گروه نام ‌و
نام‌خانوادگی عنوان كامل و دقيق *سطح خبرگی و تناسب با سوژه **عنوان مطلب مورد انتظار شماره تماس ***منبع شناسايی توالی مصاحبه

كارشناسان
و
صاحب‌نظران
قرآنی
و دينی غلامرضا شاه‌ميوه داور بين المللی
كارشناس خبره مصاحبه تلفنی 09131115188 خود سرويس 14
حجت‌الاسلام نوراللهيان مشاور و دستيار ويژه مقام معظم رهبری در امور تبليغی خارج از كشور كارشناس خبره مصاحيه عمقی 09121120472 به پيشنهاد مشاور قرآنی 2 22
حجت الاسلام عبدالكريم بی‌آزار شيرازی رياست دانشگاه مذاهب اسلامی
كارشناس خبره مصاحيه عمقی به پيشنهاد مشاور قرآنی 2 23
حسينعلی شريف پيشكسوت قرآنی كارشناس خبره مصاحبه تلفنی 88795980 خود سرويس 2
حجت‌السلام دعوتی پژوهشگر قرآنی كارشناس خبره مصاحبه عمقی 66470212 خود سرويس 15
مهدی قره‌شيخ‌لو داور كارشناس مصاحبه تلفنی 09121838198 خود سرويس 1
محمدحسين سبزعلی قاری وعضو شورای عالی قرآن صاحب نظر مصاحبه عمقی 09121327595 خود سرويس 12
علی اكبرحنيفی پيشكسوت قرآنی صاحب نظر مصاحبه تلفنی 09123874845 خود سرويس 11
سيد مهدی سيف قاری و داور صاحب نظر مصاحبه عمقی 09125378553 خود سرويس 13
حجت‌الاسلام عبدالهيان مدير مؤسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) قم صاحب نظر مصاحبه عمقی 09121517106 خود سرويس 10
حجت‌الاسلام والمسلمين فومنی رييس موسسه مهد قرآن صاحب نظر مصاحبه عمقی 09122881342 خود سرويس 9
بهروز ياری‌گل داور بين‌المللی صاحب نظر مصاحبه تلفنی 77875608 خود سرويس 3

كارشناسان
و
صاحب‌نظران
تخصصی
مرتبط
با سوژه پروين امير آبادی داور مسابقات كارشناس خبره مصاحبه عمقی 09121131169 خود سرويس 4
طاهره بابايی داور مسابقات كارشناس خبره مصاحبه عمقی 09125025924 معرفی اوقاف 5
معصومه عباس نظری داور مسابقات كارشناس خبره مصاحبه تلفنی 09123714122 معرفی اوقاف 16
نسرين نافذ كلام داور مسابقات كارشناس خبره مصاحبه تلفنی 09121225210 معرفی اوقاف 7
ايمان صحاف داور مسابقات كارش خبره ناس مصاحبه تلفنی 09122851602 معرفی اوقاف 6
زهرا صريحی نژاد داور مسابقات كارشناس خبره مصاحبه عمقی 09121481116 معرفی اوقاف 8
زهرابهاری داور مسابقات كارشناس مصاحبه تلفنی 09125018462 معرفی اوقاف 17
نرگس صفوی نيا داور مسابقات كارشناس مصاحبه تلفنی 09123079266 معرفی اوقاف 18
اعظم الوندی داور مسابقات كارشناس خبره مصاحبه تلفنی 09122491443 خود سرويس 19
سميه حاجعلی داور مسابقات كارشناس مصاحبه عمقی 09125106855 خود سرويس 20
پريسا مجرد داور مسابقات كارشناس مصاحبه تلفنی 0914388323 خود سرويس 21
گروه
نام‌ونام‌خانوادگی عنوان كامل و دقيق *سطح خبرگی و تناسب با سوژه **عنوان مطلب مورد انتظار شماره تماس ***منبع شناسايی توالی مصاحبه
خواجه‌پيری رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور كارشناس خبره مصاحبه عمقی 09121083296 خود سرويس 1
حجت الاسلام و المسلمين مصلحی سرپرست سازمان اوقاف و امو ر خيريه كارشناس خبره مصاحبه عمقی 09121269766 خود سرويس 17
محمد خواجوی رئيس سازمان دارالقرآن كارشناس خبره مصاحبه عمقی 09121083296 خود سرويس 2
حجت‌الاسلام والمسلمين محمد كاظم موسوی سرپرست مسابقات اوقاف كارشناس مصاحبه عمقی 09355200300 خود سرويس 3
علی اكبر توپچی رئيس فرهنگسرای قرآن صاحب نظر مصاحبه عمقی 5577141 خود سرويس 4
ركن آبادی مسئول اداره امور زنان مجمع جهانی اهل بيت صاحب نظر مصاحبه تلفنی 09126193800 سرويس اجتماعی 5
سيد علی سرابی رئيس اتحاديه تشكل‌های قرآنی كشور كارشناس خبره مصاحبه تلفنی 09127947027 خود سرويس 6
پروين غضنفری عضو هيئت مديره انجمن قرآنی بانوان كارشناس خبره مصاحبه عمقی 09123278413 خود سرويس 7
زهرا شجاعی رئيس هيئت مديره انجمن قرآنی بانوان صاحب نظر مصاحبه تلفنی 09121304305 خود سرويس 8
فروغ نيلچی زاده رئيس گروه پژوهش دختران و زنان سازمان ملی جوانان صاحب نظر مصاحبه تلفنی 09127773059
22662295 خود سرويس 9
مليحه سادات موسوی مدير مركز بانوان قرآن پژوه موسسه فرهنگی امام رضا(ع) صاحب نظر مصاحبه تلفنی 09121249912 خود سرويس 10
لاله افتخاری رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی صاحب‌ نظر مصاحبه تلفنی 09123275211 خود سرويس 11
مينو اصلانی رئيس سازمان بسيج بانوان صاحب نظر مصاحبه تلفنی 09121483436 خود سرويس 12
نسرين معينی مدير مهد قرآن استان تهران صاحب نظر مصاحبه عمقی 33522500 خود سرويس 13
مريم بهروزی دبير كل جامعه زينب صاحب نظر مصاحبه عمقی 09123437507 خود سرويس 14
منيره نوبخت رئيس شورای فرهنگی اجتماعی زنان صاحب نظر مصاحبه تلفنی 09121132289 خود سرويس 15
خانی زاده مسئول در بخش خواهران سازمان اوقاف صاحب نظر مصاحبه تلفنی 66708003 خود سرويس 16
* منظور از «سطح خبرگی و تناسب با سوژه» اين است كه منبع مورد نظر تا چه حد در زمينه سوژه مذكور دارای اهليت و صلاحيت لازم می‌باشد. اين سطح، به 3 شكل تقسيم می‌شود: A: صاحب نظر، B: كارشناس خبره، C: كارشناس
** «نوع مطلب مورد انتظار» شامل» مصاحبه تلفنی، مصاحبه عمقی (حضوری)، يادداشت، ميزگرد تخصصی می‌باشد.
*** «منبع شناسی» به مفهوم اين می‌باشد كه منبع خبری مورد نظر، از چه طريقی شناسايی شده است و شامل موارد ذيل می‌باشد:
ـ خود سرويس، ـ مراكز مرتبط، ـ معرفی منابع خبری ديگر، ـ سوژه‌های قبلی، ـ ساير سوژه‌ها



• پيش‌بينی اجرای سوژه:
پيش بينی آغاز توليد محتوا:5ارديبهشت 1388، پيش‌بينی اتمام توليد محتوا:24 مرداد 88
پيش‌بينی تعداد مطالب توليدی:

مصاحبه تلفنی مصاحبه عمقی (حضوری) يادداشت ميزگرد گزارش مقاله
40 25 3 3 5 2

پيش‌بينی مشكلات احتمالی:
1- عدم همكاری افراد منتخب جهت مصاحبه يا حضور در نشست های تخصصی مرتبط با سوژه

اظهار نظر اركان تحريريه
الف) نتيجه بررسی و اظهار نظر دبير سرويس: [تاريخ تحويل: .......................، تاريخ عودت:.............................]
1- .........
‌ 2-
...........
..........
3-‌ ...........
..........
4-‌ ...........
..........
..........
5-‌ ...........
..........
..........
محل امضاء:


ب) نتيجه بررسی و اظهارنظر مشاور تخصصی سرويس: [تاريخ تحويل: ..................، تاريخ عودت:.............................]
1- ...........
..........
..........
2-‌ ...........
..........
3-‌ ...........
..........
4-‌ ...........
..........
..........
5- ...........
..........
..........


محل امضاء:


ج) نتيجه بررسی و اظهارنظر مشاور قرآنی و دينی/1: [تاريخ تحويل: .......................، تاريخ عودت:.............................]
...........
..........
..........
...........
..........
..........
...........
..........
..........
...........
..........
..........
..........
...........
..........
..........
..........
...........
د) نتيجه بررسی و اظهارنظر مشاور قرآنی و دينی/2: [تاريخ تحويل: .......................، تاريخ عودت:.............................]
..........
..........
...........
..........
..........
...........
..........
..........
...........
..........
..........
..........
...........
..........
..........
..........
...........
هــ) نتيجه بررسی و اظهارنظر دبير ارشد: [تاريخ تحويل: .......................، تاريخ عودت:.............................]
..........
..........
...........
..........
..........
...........
..........
..........
...........
..........
..........
..........
...........
..........
..........
..........
...........
و) نتيجه بررسی و اظهارنظر معاون تحريريه: [تاريخ تحريريه: .......................، تاريخ عودت:.............................]
..........
..........
...........
..........
..........
...........
..........
..........
...........
..........
..........
..........
...........
..........
..........
..........
...........

ز) نتيجه بررسی و اظهارنظر معاون خبرگزاری: [تاريخ تحويل: .......................، تاريخ عودت:.............................]
..........
..........
...........
..........
..........
...........
..........
..........
...........
..........
..........
..........
...........
..........
..........
..........
...........

محل اضاء:




ز) نتيجه بررسی و اظهارنظر مديرعامل خبرگزاری: [تاريخ تحويل: .......................، تاريخ عودت:.............................]:
1- ...........
..........
..........
2-‌ ...........
..........
3-‌ ...........
..........
4-‌ ...........
..........
..........

محل امضاء:
captcha