اعلام فراخوان جشنواره ملی «اذان، ندای توحيد»
کد خبر: 1910295
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۲

اعلام فراخوان جشنواره ملی «اذان، ندای توحيد»

جشنواره ملی اذان با ايجاد فضای معنوی و گراميداشت مقام شامخ مرحوم رحيم موذن‌زاده اردبيلی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، پايگاه كانون فرهنگی تبليغی مناجات اردبيل، جشنواره ملی اذان با ايجاد فضای معنوی و گراميداشت مقام شامخ موذن بزرگ كشور مرحوم رحيم موذن‌زاده اردبيلی در رشته اذان وی‍ژه آقايان در دو گروه سنی پايين 16 و بالای 16 سال در دو بخش و در دو مرحله به صورت كشوری برگزار می‌شود.
دبيرخانه اين جشنواره اهداف اين همايش را به صورت زير عنوان كرده است: نشر و ترويج اذان و نماز در ميان آحاد جامعه به خصوص قشر نوجوانان و جوانان، تحكيم باورها و شعائر دينی، ايجاد فضای معنوی در جامعه، ايجاد رقابتی سالم و ارزشمند در فعاليت‌های مذهبی.
اين جشنواره در دو بخش اذان‌گويی و مقاله‌نويسی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به بخش اذان‌گويی می‌توانند آثار خود را در قالب صوتی و تصويری برای جشنواره ارسال كنند.
انتظار می‌رود كليه آثار در اين بخش با لحن عربی و با فصاحت مطلوب ارائه شود، اذان صرفا تقليدی نباشد و اصول تجويد در آن رعايت شود، ضبط نوای اذان به صورت mp3 يا wav و كاست با كيفيت بالا انجام گيرد و حداكثر زمان اجرای آن 5 دقيقه باشد.
در مرحله اول شركت‌كنندگان آثار خود را به دبيرخانه ارسال می‌كنند و از ميان آثار ارسالی نمونه‌های برتر انتخاب و به مرحله دوم مسابقات در استان اردبيل كه به صورت حضوری برگزار می‌شود راه می‌يابند.
موضوعات مطرح شده در بخش مقالات پژوهشی به طور كلی در چهار جنبه تاريخی، معنوی و تربيتی، علمی و جنبه اجتماعی اذان ارائه شده است.
در اين بخش از نظر تاريخی می‌توان موضوعاتی چون بررسی تاريخی اذان در ممالك اسلامی، اذان از ديدگاه تاريخ و اديان الهی، بررسی بيوگرافی و نقش امروز، نقش ايرانيان در تنوع موسيقيايی اذان، سير تاريخی اذان از بلال حبشی تا بلال ايران ( مرحوم رحيم موذن‌زاده اردبيلی)، بررسی تاريخچه اذان در استان اردبيل، نقش مرحوم رحيم موذن‌زاده اردبيلی در سير تحول اذان، تاثير اذان مرحوم رحيم موذن‌زاده در ترويج فرهنگ اذان كشور را مرود بررسی قرار داد.
همچنين از جنبه معنوی و تربيتی اذان می‌توان به موضوعاتی چون تاثير معنوی و تبليغاتی اذان در پيشرفت اسلام، اذان و نقش آن در اعتلا و اشاعه فرهنگ نماز، پيام‌های اذان ( معنوی، روحی و روانی، فرهنگی‌، عبادی، اجتماعی، سياسی و ... )؛ تبيين نقش تربيتی و اخلاقی اذان اشاره كرد.
از موضوعات علمی در اين بخش از مسابقات اذان می‌توان از انواع سبك‌های اذان، بررسی رابطه بين اذان و نماز، بررسی نقش صوت زيبای اذان بر جذب مخاطبين، بررسی تاثير زمزمه اذان و اقامه در گوش نوزادان نام برد.
جنبه اجتماعی در موضوعاتی چون جايگاه اذان در بين اقوام و مذاهب اسلامی، اذان از ديدگاه آيات و روايات، بررسی تطبيقی اذان با شعائر دينی اديان ديگر؛ نقش اذان در وحدت مسلمانان جهان مطرح خواهد شد.
علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا 10 ارديبهشت‌ماه جاری به دبيرخانه جشنواره تحت نظر اداره تبليغات اسلامی استان اردبيل ارائه دهند و برای تكميل اطلاعات به وبلاگ جشنواره مراجعه كنند.
يادآور می‌شود نتايج ارزيابی آثار پنجم خردادماه جاری در جشنواره ملی اذان در اردبيل ارائه می‌شود.
captcha