شعر حافظ منشأ تحول در ادبيات جهانی بوده است
کد خبر: 2011293
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳

شعر حافظ منشأ تحول در ادبيات جهانی بوده است

گروه فرهنگ و هنر: گوته، اديب آلمانی ديوان شرقی و غربی خود را تحت تأثير ديوان حافظ سروده و فصل دوم آن را با نام حافظ نامه به اشعاری در مدح حافظ اختصاص داده و بايد گفت شعر حافظ حافظ منشأ تحول در ادبيات جهانی بوده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه فارس، «حميد بقايی» رئيس سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی كشور شامگاه دوشنبه 19 مهرماه در مراسم بزرگداشت حافظ در آرامگاه اين شاعر با بيان اين مطلب گفت: حافظ شاعری آزاده و ظلم ستيز بود كه با حاكم ظالم هم عصر خود سرستيز دارد و علت ناسازگاری حافظ با ظالم هم عصر خود را بايد در عشق وی به مولای خود منجی عالم بشريت دانست كه در جای جای اشعار او می توان يافت.
وی افزود: حافظ از ميان اهل يت به محبوب خود يعنی حضرت مهدی (عج) نظر داشته و كمتر غزلی را می‌توان يافت كه بيت يا ابياتی از آن مناسب وصف حال امام غائب نباشد كه همه اين‌ها موجب شده غزل‏های حافظ عبرت ساز شوند و حتی مواجهه حافظ با تيمورلنگ عبرت تاريخی بسيار زيبايی است، زيرا اين برخود، مواجهه‏ دو حافظ قرآن كه يكی خلق خدا را می‌كشد و ديگری با اشعار خود زنده می‌سازد، يكی به بندگان خدا بی حرمتی می‌كند و ديگری حرمت بنده خدا را پاس می‌دارد، است.
بقايی با اشاره به برخی اسناد تاريخی در حكومت استان فارس، تصريح كرد: در تاريخ آمده است كه امير مبارزالدين حكومتی مبتنی بر ظلم و ستيز در سراسر ايالات فارس حكمفرما ساخت و اين امير فردی تندخو، متعصب و ستمگر بود و امير خود را مسلمانی متعصب جلوه می‌داد كه در صدد جاری ساختن احكام اسلامی است و اينگونه اعمال با مخالفت و نارضايتی حافظ مواجه گشت و او با تاختن به اينگونه اعمال آن را رياكارانه دانست.
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی كشور با بيان اينكه حافظ از رياكاری و تزوير بيزار است و اين نفرت كه برخواسته از روح آزاده جان بيقرار و صفای باطن اوست، تصريح كرد: اين خصوصيات حافظ به گونه‏ای است كه گاه خشم و نگرانی اش را در پس برخی اشعارش می توان يافت اما دلبر حافظ معصوم است كه همه عالم نسبت به پارسايی و عصمت او اذعان دارند.
وی ادامه داد: گوته اين اديب آلمانی ديوان شرقی و غربی خود را تحت تاثير ديوان حافظ سروده و فصل دوم آن را با نام حافظ نامه به اشعاری در مدح حافظ اختصاص داده و بايد گفت حافظ انديشمندی است كه مرزهای گذشته و حال را در نورديده است و در اعماق دل تك تك ايرانيان رسوخ كرده از اين رو كمترخانه ای را می توان يافت كه ديوان حافظ در آن نباشد.
بقايی با بيان اينكه ايران در طول تاريخ همواره تمدن ساز بوده است و ايرانيان در طول تاريخ همواره تاثيرگذار ترين ملت بوده اند، گفت: مواريث فرهنگی اين ديار، گوهر گرانقدری است كه در جای جای اين ميهن عزيز پايدار و پا برجاست و جهانيان ايران را به آثار و ابنيه تاريخی آن و از همه مهمتر به مفاخر آن می شناسند زيرا مفاخر ايران در تمام حوزه های علمی و ادبی ميراث معنوی بشری هستند و استعداد ايرانی و تمدن ايرانی همواره در طول تاريخی تحول آفرين بوده است.
وی ورود اسلام به ايران را عامل بروز شكوفايی‏ها دانست و تصريح كرد: گويی ايرانيان بهتر از هر ملتی حديث «أطلب العلم من المهد و إلی اللحد» بكار بستند و در توسعه فرهنگ و تمدن اثر گذارترين ملت‏ها بودند كه در اين ميان در اين ميان شعرا جايگاه و نقش ويژه ای دارند و شاعران با به كارگيری كلمات در قالبی شيرينی و دلنشين، فرهنگ، دين و اخلاق را در جان و روح آدم می دمند.
معاون رئيس جمهور حافظ را گل سر سبد شاعران ايرانی معرفی كرد و گفت: شاعران با به كارگيری كلمات در قالبی شيرين و دلنشين؛ فرهنگ، دين و اخلاق را در جان آدمی می دمند و نقش اصلی در انتقال مفاهيم انسانی اعصار دارند و در اين ميان حافظ شيرازی گل سرسبد شعرای ايران است.
captcha