حافظ روش سخن گفتن را از قرآن آموخت
کد خبر: 2011299
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶

حافظ روش سخن گفتن را از قرآن آموخت

گروه فرهنگ و هنر: امام جمعه شيراز گفت: نمی‏توانيم يك مفسر خوب برای قرآن باشيم مگر اينكه مجموعه آيات قرآن را در يك فضا و افق بنگيريم كه حافظ اين نگاه را از قرآن گرفت و روش سخن گفتن را از قرآن آموخت و بهره برد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه فارس، آيت‌الله «اسدالله ايمانی» نماينده ولی فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز شامگاه دوشنبه 19 مهرماه در مراسم بزرگداشت حافظ با بيان اينكه آنچه ايران را علی رغم وجود زبان‏ها و قوميت‏های مختلف به هم پيوند زده اسلام است، گفت: در متن اين اسلام ولايت و امامت است كه نتيجه آن پيوند كنونی شده است.
وی ادامه داد: حافظ به عنوان شاعری كه از آيات قرآن بسيار بهره گرفته و برخی از اشعار او ترجمه آيات قرآن مجيد است و در روش شعر او اين ويژگی زياد ديده می‏شود و خود نيز به اين افتخار می‏كند و از عمق دل و وجود خود سخن گفته و آنچه از عمق دل يافته را به بركت راز و نياز سحر می‏داند و آنچه شعر او را متمايز كرده انسجام شعرش است.
ايمانی اضافه كرد: محتوايی كه در ابيات او ديده می‏شود نقطه مثبتی است كه در بيشتر نوشته‏ها چه نظم باشد و چه نثر وجود دارد و از آنجا كه قرآن كريم ويژگی خود را انسجام می‏داند و نمی‏توانيم يك مفسر خوب برای قرآن باشيم مگر اينكه مجموعه آيات قرآن را در يك فضا و افق بنگيريم كه حافظ اين نگاه را از قرآن گرفت و روش سخن گفتن را از قرآن آموخت و بهره برد.
نماينده ولی فقيه در استان فارس بر اين باور است كه قرآن بهترين روش قصه را منتقل می‏كند و حافظ نيز بهترين روش سخن را تعقيب می‏كند و يك انسجام را می‏توان در اشعار او ديد كه همه اشعار او با برخورداری از قرآن و اهلبيت، جامعه و بشر را به سمت ولايت و امامت هدايت می‏كند.
وی ادامه داد: حافظ از ابتدا تا انتهای ديوانش درصدد اثبات اين نكته است كه جهان مدار دارد و مدار آن ولايت و امامت است و آنچه شعر او را جاويدان ساخته است داشتن مدار و محور است زيرا بدون محور حافظ سخن نگفته و محور او نشان دهنده اثر ولايت و امامت و رهبری در جامعه بشری است كه او می‏گويد جهان هستی به دنبال امام می‏گردد.
ايمانی افزود: آنچه امروز در كشور ما و دنيای بشريت بايد به آن رسد و تا به آن نرسيم مشكلات جامعه بشری حل نمی شود اينكه امام و رهبر را بيابيم و همچون حافظ گرد شمع وجود او پروانه وار بسوزيم.
captcha