تلفيق فرهنگ اسلام و ايران از ويژگی‌های شعر حافظ است
کد خبر: 2015760
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵

تلفيق فرهنگ اسلام و ايران از ويژگی‌های شعر حافظ است

گروه فرهنگ و هنر: «محمدرضا قزلسفلی»، رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در سيرالئون، در مراسم بزرگداشت روز حافظ، تلفيق فرهنگ اسلام و ايران را از ويژگی‌های شعر حافظ دانست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا قزلسفلی، رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در سيرالئون، با بيان اينكه يكی از ويژگی‌های شعر حافظ، تلفيق دو فرهنگ ايران و اسلام بوده است، گفت: تمام اشعار حافظ مبتنی بر معرفت، آگاهی، بينش، عرفان، معارف دينی و فرهنگ ايران است.
وی در اين نشست گفت: يادآوری مشاهير و مفاخر تاريخ از جمله حافظ و ترويج فرهنگ غنی و ناب آن‌ها در جامعه كه بايد راه و روش زندگی قرار گيرد، موجبات توسعه اجتماعی و اقتصادی را فراهم آورده و استعدادهای بالقوه انسان را شكوفا می‌كند.
قزلسفلی افزود: اين شاعر بزرگ، درخشان‌ترين ستاره فرهنگ فارسی بوده و آثار وی بر معارف قرآن مجيد، پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) مبتنی است؛ حافظ عميقاً به وجود مبارك حضرت مهدی(عج) نيز عشق ‌می‌ورزيد.
وی با بيان اينكه موضوع غزليات حافظ در وصف معشوق است، گفت: اين شاعر نامی، هنرمندی هدفمند و آگاه به اوضاع زمان خود بوده و همواره با زر و تزوير مبارزه كرد و هرگز اشعار خود را در خدمت استبداد و استعمار قرار نداد.
قزلسفلی گفت: حافظ بيشترين غزل‌های خود را در مبارزه با رياكاری‌ و عوام‌فريبی كه امروزه چالش بزرگی برای انسانيت محسوب می‌شود، با لحنی نيش‌دار و گزنده سروده است.
رايزن فرهنگی كشورمان در سيرالئون در ادامه سخنان خود با بيان اينكه انسان هميشه دنبال كمال مطلق و نامحدود بوده و از نقص و عدم، تنفر داشته و در پی مطلوب و گمشده‌ای است، گفت: اشعار لسان‌الغيب، حاكی از اين حقيقت است كه مطلوب حقيقی، هدف و كمال آرزوی انسان خداوند متعال است.
گفتنی است اين برنامه، روز 20 مهرماه، به مناسبت روز بزرگداشت حافظ برگزار شده و در رسانه‌های خبری سيرالئون از جمله روزنامه‌های «استاندارد تايمز»، «كنكورد تايمز» و راديوهای «فرهنگ»، «نمسيل» و «كاليون» بازتاب داشته است.
captcha