قرآن‌های چاپ شده در ايران از كيفيت بالايی برخوردار هستند
کد خبر: 2027985
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۶
مسابقات بين‌المللی مصحف شريف در نگاه كارشناسان/25

قرآن‌های چاپ شده در ايران از كيفيت بالايی برخوردار هستند

گروه ادب: به گفته داور نخستين دوره مسابقات چاپ مصحف شريف برخی قرآن‌های چاپ شده در ايران در مقايسه با قرآن‌های چاپ شده در كشورهای عربی، از كيفيت بالاتری برخوردار هستند.

«حسن قاسم‌درويش»، داور لبنانی نخستين دوره مسابقات بين‌المللی چاپ مصحف شريف، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به فعاليت‌های مطلوبی كه برای چاپ قرآن در ايران انجام شده است ياد كرد و افزود: ايران توليدات خوبی در حوزه چاپ قرآن كريم به چاپ رسانده است.
وی با بيان اين مطلب گفت: يكی از نكاتی كه در قرآن‌های ايرانی جلب توجه می‌كند، تذهيب‌هايی است كه برای قرآن مورد استفاده قرار می‌گيرد و طراحی‌های زيبايی كه روی جلد‌های قرآن انجام می‌شود.
درويش به طراحی‌های ايرانی اسلامی كه در تذهيب قرآن مورد استفاده قرار می‌گيرد، اشاره كرد و ادامه داد: اين اقدامات می‌تواند قرآن را برای خواننده جالب توجه‌تر كند.
وی از كنتراست نامناسب نوشتاری بين متن و صفحه به عنوان يكی از اشكالات و استفاد‌ه‌های نادرست تذهيب در قرآن‌های ايرانی نام برد كه مانع از روخوانی راحت مطالب قرآن توسط مخاطب می‌شود.
درويش همچنين اظهار كرد: انتخاب كنتراست مناسب و فضاسازی مطلوب بين تصوير، متن و صفحه می‌تواند به كيفيت بالاتر قرآن كمك كند.
وی ادامه داد: علاوه بر تذهيب و نوشته، كاغذی كه برای چاپ قرآن مورد استفاده قرار می‌گيرد نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. گاه ديده می‌شود كه از كيفيت بسيار بالايی برای اين كار استفاده می‌شود كه برخلاف آنچه تصور می‌شود، برای چاپ قرآن مناسب نيست.
درويش در ادامه اين مطلب گفت: كاغذهايی كه خيلی روشن و شفاف هستند، برای چاپ قرآن كريم مناسب نيستند و بر اين اساس انتخاب نوع كاغذ در كيفيت نهايی قرآن می‌تواند تاثيرات فراوانی داشته باشد.
اين داور لبنانی استفاده از كاغذ مخصوص چاپ قرآن كريم را به ويژه برای افراد مسن بسيار ضروری دانست تا آنان بتوانند به راحتی متن قرآن را مطالعه كنند.
درويش همچنين گفت: در برخی قرآن‌های ايران، تذهيب فضای بسياری گرفته است كه بين خطوط مورد استفاده قرار گرفته‌اند و جنبه تزيينی به قرآن داده‌اند. اين قرآن‌ها برای خواندن مناسب نيست و بيشتر جنبه اهدايی دارد.
درويش همچنين درباره آثار منتشر شده در لبنان و مصر و مقايسه آنان با آثار ايرانی اظهار كرد: برخی قرآن‌هايی كه در ايران توليد شده‌اند از كيفيت بالاتری در طراحی نسبت به قرآن‌های توليد شده در سوريه، لبنان و عربستان برخوردارند.
وی با اشاره به اين كه اختلاف بين قرآن‌های چاپ شده ميان كشورهای عربی و ايران وجود دارد، ادامه داد: البته اين به معنی مطلوب نبودن قرآن‌های ايرانی نيست و گاهی قرآن‌های ايران بهتر از قرآن‌های كشورهای عربی است.
captcha