كتاب «اشك و ماتم در سوگ سبط خاتم» منتشر شد
کد خبر: 2044022
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۳

كتاب «اشك و ماتم در سوگ سبط خاتم» منتشر شد

كتاب «اشك و ماتم در سوگ سبط خاتم» ترجمه كتاب شريف لواعج الاشجان فی مقتل الحسين در شرح وقايع جانسوز كربلا(ع)، تأليف علامه فقيد «سيدمحسن امين عاملی(ره) و تصحيح سيد‌منذر حكيم» از سوی انتشارات امير‌كبير منتشر و روانه بازار نشر كتاب شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومی سازمان تبليغات اسلامی، در بخش آغازين كتاب در يادداشت مترجم می‌خوانيم: «امام حسين(ع) در دشوارترين شرايط سياسی تاريخ امامت، با وجود استبداد وحشی اموی كه در جهت محو كليه آثار توحيد و نبوت و انهدام كامل عدل و امامت تلاش می‌كرد، حركتی حساب شده آغاز كرد و در اين راه، مردانه ايستاد، دلاورانه جنگيد و شجاعانه و در عين حال مظلومانه جان داد و از ايثار هر آنچه داشت، دريغ نورزيد».
در اين راستا، در شرح زندگی‌نامه مؤلف هم، می‌خوانيم: «بسيار قابل توجه است كه سياست، از ديدگاه سيد‌محسن امين برخلاف بسياری از علمايی كه سياست‌زدگی، آنها را به پيروی از سران حكومت وا‌می‌داشت، عاملی نيرومند و دژی استوار در جهت حفظ موقعيت و جايگاه او به‌شمار می‌آمد. زيرا سران دولت، به پيشگاهش بار می‌يافتند و او هيچ‌گاه نزد آنان نمی‌شتافت. رؤسای حكومت‌های اسلامی، او را رهبری انديشمند و روشنفكری با موضعی شجاعانه می‌شناختند».
همچنين، در بخش پيشگفتار از زبان «سيدمحسن امين» مطالبی با مضامين ارزش گريه بر حسين(ع)، اهميت سوگواری برای سرور آزادگان، مرثيه‌سرای برای سالار شهيدان، محرم، ماه اندوه و سوگواری اهل بيت(ع)، من كشته اشكهايم و عاشورا، روز شادی دشمن را می‌خوانيم.
خوانندگان پيش از ورود به بخش نخست اين كتاب می‌توانند مطالبی همچون فرخنده زادروز آ‌موزگار شهادت، القاب، كنيه و فرزندان حسين(ع)، از زبان ابن عباس، خواب ام‌الفضل، فرشته‌های نگاهبان، سفر پيامبر و خبر از شهادت حسين، سه پرچم در روز رستخيز، دو گل رخشنده پيامبر(ص)، پيامبر(ص) و استقبال از حسين(ع)، پای پياده و زيارت كعبه، محبوب‌ترين انسان روی زمين، گريه حسين(ع)، دريای كرم و بخشش، هدايای برتر، كشته جور و ستم و زائرين حسين(ع) مطالعه كنند.
اين كتاب در سه بخش تدوين شده است كه در بخش نخست می‌توان مطالبی همچون پيش از هنگامه نبرد، خروش از آزادگی، پيشنهاد خيانت بار مروان، وداع امام(ع) با مرقد پيامبر(ص)، رويای حسين(ع)، عزم خرج از مدينه، پيشنهاد محمدحنيفه، وصيت‌نامه حسين(ع)، نگرانی‌ام سلمه، به‌سوی مكه، نامه‌سران كوفه، دوازده هزار دعوت‌نامه، پاسخ اباعبدالله الحسين(ع) به نامه كوفيان، مسلم، تلاش برای انصراف امام(ع) از سفر، سفارش محمد حنيفه، خروج امام(ع) از مكه، ديدار فرشتگان با حسين، اعلان پشتيبانی پريان از حسين(ع)، مصادره كالای كاروان يمنی، ديدار فرشتگان با حسين(ع) و اعلام پشتيبانی پريان از حسين(ع) و... را می‌توان خواند.
از مطالب خواندنی بخش دوم هم می‌توان به آيا توبه‌ام پذيرفته می‌شود؟، سخنان كوبنده حر، پرتاب نخستين تير به اردوگاه حسين(ع)، آغاز نبرد، نافع‌بن هلال، واضح، غلام ترك، يادگار حسين(ع) در ميدان، عبدالله‌بن مسلم‌بن عقيل، چيره شدن تشنگی، شهادت جانسوز پيشوای آزادی، بيم دشمن از حمله امام حسين(ع)، واپسين لحظات، پس از شهادت سرور آزادگان و يادگار حسين(ع) در ميدان اشاره كرد.
بخش سوم اين كتاب هم به مطالبی همچون به آتش كشيدن خيمه‌ها، در كاخ عبيدالله، فرزند دلاور عنيف، ورود اسيران به تالار كاخ يزيد، پاسخی كوبنده، سه درخواست امام سجاد(ع) از يزيد و گريه امام سجاد(ع) در سوگ پدر می‌پردازد.
در قسمت آخرين سخن، هم علت قيام ابا عبدالله الحسين(ع)، پاسخ سيدمرتضی و ديدگاه ما را از نظر می گذرانيم.
همچنين، در انتهای اين كتاب هم فهرست‌های منابع، آيات، روايات، اشعار و اعلام را می‌توانيم مشاهده كنيم.
يادآور می‌شود، كتاب «اشك و ماتم در سوگ سبط خاتم» ترجمه كتاب شريف لواعج الاشجان فی مقتل‌الحسين در شرح وقايع جانسوز كربلا(ع)، تأليف «علامه فقيد سيدمحسن امين عاملی(ره) و تصحيح سيد‌منذر حكيم» با شمارگان 2000 نسخه و قيمت 91000 ريال، از سوی انتشارات اميركبير وابسته به سازمان تبليغات اسلامی، منتشر و روانه بازار نشر كتاب شد.
captcha