كاهش ارتباط مؤسسات با اوليای حفاظ قرآن مانع پيشرفت قرآن‌آموز می‌شود
کد خبر: 2067553
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۴
آسيب‌شناسی روش‌های حفظ قرآن در مؤسسات/ 50

كاهش ارتباط مؤسسات با اوليای حفاظ قرآن مانع پيشرفت قرآن‌آموز می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: يكی از عوامل اصلی تشويق و ترغيب افراد برای مشاركت در امور و شركت در دوره‌های حفظ قرآن، خانواده‌ها و اوليای افراد هستند، در اين راستا مؤسسات و مراكز قرآنی بايد ارتباط خود را با اوليای حفاظ افزايش دهند.

«فاطمه افسری»، مسئول دارالقرآن بشری شهرستان كرج در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد با اشاره به اينكه بهترين سن برای حفظ قرآن سنين كودكی است، اظهار كرد: در اين سن نونهالان زودتر با قرآن آشنا و در واقع از كودكی با مفاهيم اين كتاب آسمانی مأنوس می‌شوند و در سنين بالاتر آموزه‌های قرآنی را در زندگی خود به كار می‌گيرند.
وی افزود: وقتی افراد به خصوص نونهالان و نوجوان در دوره‌های حفظ قرآن حضور می‌يابند، بايد انگيزه لازم در آن‌ها به وجود بيايد و تشويق شوند كه در اين زمينه مؤسسات نقش اساسی در پيشرفت آنان دارند.
اين مسئول خاطرنشان كرد: همچنين يكی ديگر از عوامل تشويق قرآن‌آموزان در حفظ قرآن، اوليا هستند كه بايد زمينه‌های لازم را در خانه به وجود بياورند و جذابيت لازم را برای پيشرفت فرزندان به ايجاد كنند، همچنين مديران و مربيان مؤسسات بايد ارتباط خود را با اوليای حفاظ افزايش دهند تا آن‌ها نيز در روند برگزاری دوره‌ها و برنامه‌ها قرار گيرند.
افسری با اشاره بر ضرورت شركت افراد در كلاس‌های حفظ قرآن مؤسسات و مراكز بيان كرد: ممكن است حفظ قرآن در منزل و به‌صورت فردی نظم كاملی نداشته باشد و قرآن‌‌آموز در اواسط راه دچار يأس و دلسردی شود و آن را رها كند، ولی شركت در كلاس‌های مؤسسات قرآنی به او نظم می‌دهد و با برنامه‌ريزی منظم او را در ادامه راه ياری می‌كند.
مسئول دارالقرآن بشری شهرستان كرج عنوان كرد: حفظ قرآن كار آسانی نيست و افراد با پشتكار و انگيزه لازم می‌توانند در اين راه موفق شوند.
وی ادامه داد: همچنين روحيات و شخصيات فرد در حافظ شدن حرف اول را می‌زند، فردی كه دارای ايمان و روحيه قوی باشد، به راحتی موفق می‌شود و با آيات الهی انس می‌گيرد.
اين مسئول بر ارائه مفاهيم و تفاسير قرآن در دوره‌های حفظ تأكيد كرد و متذكر شد: در برخی مواقع روش‌های به كار برده شده توسط مربی در دوره‌های حفظ قرآن جاذبه كافی و لازم را ندارد كه در اين زمينه نيز بايد مديران مؤسسات به برنامه‌ريزی بپردازند.
افسری گفت: همچنين بعد از اتمام دوره‌های حفظ قرآن برای افزايش انگيزه حفاظ، بايد برای آن‌ها محافل انس با قرآن برگزار كرد تا در محضر افراد، مربيان و والدين به قرائت قرآن بپردازند تا تشويق شوند.
captcha