جشنواره‌های قرآنی با رشته‌های متنوع از سوی بهزيستی تهران برگزار می‌شود
کد خبر: 2114988
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴

جشنواره‌های قرآنی با رشته‌های متنوع از سوی بهزيستی تهران برگزار می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: دبير شورای فرهنگی بهزيستی استان تهران با بيان اينكه جشنواره قرآن بهزيستی تهران به مسابقات قرآن محدود نمی‌شود، اظهار كرد: جشنواره‌های قرآنی برای گروه‌های مختلف تحت پوشش بهزيستی طراحی و اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، سی‌امين جشنواره فرهنگی- قرآنی معلولان جسمی- حركتی و نابينايان استان تهران صبح روز گذشته، 10 ارديبهشت‌ماه، در مركز نابينايان خزانه در 10 رشته آغاز شد و تا امروز اين رقابت‌ها ادامه دارد.
علی‌اصغر پارسا، دبير شورای فرهنگی بهزيستی استان تهران، در گفت‌وگو با ايكنا، در خصوص ويژگی‌های اين دوره از مسابقات اظهار كرد: تفكيك شدن گروه نابينايان از كم‌بينايان از ويژگی‌های اين دوره از مسابقات است؛ در دوره‌های گذشته نابينايان در كنار كم‌بينايان ارزيابی و سنجيده می‌شدند.
وی همچنين ادامه داد: تفكيك شدن گروه‌های سنی از ديگر ويژگی‌های‌ اين دوره است كه طبق طرحی كه ارائه شده است، متسابقات در دو گروه زير 16 سال و بالای 16 سال با يكديگر به رقابت می‌پردازند.
دبير شورای فرهنگی بهزيستی استان تهران با اشاره به رشته‌های جشنواره سی‌ام خاطرنشان كرد: در اين دوره‌ رشته‌های قرائت، ترتيل، تحقيق، اذان، حفظ 1، 3، 5، 10، 15 و 20 جزء و حفظ كل قرآن كريم برگزار می‌شود كه در اين ميان به جز رشته‌های حفظ 1 و 3 جزء قرآن كريم بقيه رشته‌ها به عنوان انتخابی مسابقات كشوری محسوب می‌شود.
پارسا همچنين در مورد استقبال از اين جشنواره اظهار گفت: با توجه به اينكه استان البرز از تهران مجزا شد، تعدادی از استعدادهای قرآنی در اين دوره شركت نكردند، با اين حال افرادی كه برای اولين بار در اين جشنواره شركت كرده بودند، باعث شدند كه مسابقات رونق و طراوت هميشگی را داشته باشد.
وی با بيان اينكه حدود 130 حافظ و قاری قرآن كريم در سی‌امين جشنواره فرهنگی- قرآنی معلولان جسمی- حركتی و نابينايان استان تهران حضور داشتند، ادامه داد: حدود 40 نفر از متسابقان معلوليت جسمی-حركتی دارند و مابقی در بخش كم‌بينا و نابينايان شركت كرده‌اند.
دبير شورای فرهنگی بهزيستی استان تهران با بيان اينكه جشنواره فرهنگی- قرآنی بهزيستی استان تهران به اين مسابقات محدود نمی‌شود، اظهار كرد: جشنواره‌هايی ويژه خانواده پرسنل بهزيستی تهران و فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست (شبه‌خانواده) و مهدهای كودك، برنامه‌ريزی و در زمان‌های مختلفی برگزار می‌شود.
پارسا با اعلام اين خبر كه جشنواره فرهنگی- قرآنی مهدهای كودك در شهرستان رباط‌ كريم در حال برگزاری است، گفت: سومين دوره اين جشنواره با حضور مهدهای كودك برتر استان تهران در دو بخش انفرادی و گروهی در حال برگزاری است و نهايتاً مهدهای برتر اين مسابقات نيز به مرحله كشوری راه پيدا می‌كنند.
دبير شورای فرهنگی بهزيستی استان تهران با اشاره به رشته‌های اين جشنواره، خاطرنشان كرد: مهم‌ترين رشته در بخش انفرادی، رشته حفظ سوره‌های قرآن كريم است كه در اين دوره ارتقاء پيدا كرده است كه شامل حفظ 5، 10 و 15 سوره از جزء 30 قرآن كريم می‌شود.
پارسا ادامه داد: همچنين رشته‌های اجرای نماز، اذان، شعرخوانی، دكلمه‌خوانی و نقاشی از ديگر رشته‌های بخش انفرادی است و در بخش گروهی نيز رشته‌های اجرای تئاتر با مضامين قرآن و نماز، اجرای سرود، تواشيح و نماز جماعت برنامه‌ريزی شده است.
وی همچنين در مورد برگزاری جشنواره فرهنگی- قرآنی ويژه خانواده پرسنل و شبه‌خانواده بهزيستی تهران در 21 ارديبهشت‌ماه، گفت: يكی از رشته‌هايی كه در اين جشنواره در نظر گرفته شده است رشته حفظ معانی آيات قرآن كريم برای اولين بار است؛ در اين بخش سوره‌های خاصی تعيين شده است كه با استفاده از معانی آن‌ها سؤالاتی طراحی شده و آزمون آن به صورت كتبی برگزار خواهد شد.
لازم به ذكر است، سی‌امين جشنواره فرهنگی- قرآنی معلولان جسمی- حركتی و نابينايان استان تهران كه از روز گذشته، 10 ارديبهشت‌ماه، در مركز نابينايان خزانه آغاز شده بود، امروز به كار خود پايان می‌دهد و از نفرات برتر آن، طی مراسمی در اواخر ماه جاری تجليل می‌شود.
captcha