«بوستان قرآن» بر هشتمين پله ايستاد
کد خبر: 2129491
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۸

«بوستان قرآن» بر هشتمين پله ايستاد

گروه ادب: نشريه «بوستان قرآن» با گزارشی از اختتاميه منظومه جشنواره‌های قرآنی آيات فجر از سوی مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، هشتمين شماره نشريه فعاليت‌های قرآنی مركز توسعه و ترويج فعاليت قرآنی با عنوان «بوستان قرآن» از سوی اين نهاد منتشر شد.
در ابتدا اين شماره از نشريه بيانات مقام معظم رهبری در رابطه با نقش قرآن كريم در زندگی مردم ايران ذكر شده است. ايشان در اين بيانات جامعه امروز ايران را جامعه‌ای قرآنی دانستند كه فعاليت‌های قرآنی در اين برهه زمانی بسيار به چشم می‌خورد. ايشان در ادامه با مقايسه ميان جامعه امروز ايران و انسی كه در حال حاضر ميان اقشار مختلف جامعه اسلامی وجود دارد، با دوران پيش از انقلاب فرمودند: «در دوران حاكميت‌های طاغوت، قرآن به صورت رسمی در جامعه حضور نداشت؛ گوشه كناركسانی ممكن بود با قرآن آشنا باشند، متدينينی در خانه قرآن می‌خواندند اما اين فقط تلاوت قرآن بود؛ تدبر در قرآن به خصوص در سطح جامعه و در منظر عموم خيلی كم بود؛ بسيار كم. نتيجه اين شده بود كه مجموعه‌های روشنفكری و مجموعه دانشگاهی ما بكلی با قرآن فاصله داشتند...»
«بوستان قرآن» در ادامه به ارائه گزارشی از نشست سيد محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، با دست‌اندر كاران و مسئولان برگزاری نوزدهمين نمايشگاه قرآن كريم پرداخته و ضمن ذكر شعار نمايشگاه امسال با عنوان «قرآن، كتاب بيداری» از سوی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ارائه جزئيات اين نشست نيز اشاره كرده است.
حسينی در اين نشست، نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم را يك رويداد مهم فرهنگی، مذهبی و دينی در كشور خواند و افزود: « ايران يك كشور اسلامی است و بايد به مقوله قرآن بيش از هر مقوله ديگری پرداخته و روی اين كتاب آسمانی و آموزه‌های آن مانور داده شود. اگر قرآن به صورت جدی وارد زندگی افراد شود، می‌تواند تحولات عظيمی در امور جاری مردم ايجاد كند... با عنايت به نام‌گذاری سال 1390 به عنوان جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری، به اين موضوع بايد در سطح بسيار گسترده‌ای از ديدگاه قرآن پرداخته و برای مردم تبيين شود و موضوع بحث قرآن‌ستيزی و قرآن‌سوزی كه هم اكنون از سوی برخی محافل جهانی مطرح است، مورد توجه قرار گيرد.»
ارائه گزارشی از اختتاميه منظومه جشنواره آيات فجر از ديگر موضوعات مطرح شده در اين شماره «بوستان قرآن» است. در اين گزارش ضمن ارائه اسامی برگزيدگان در اين جشنواره، به سخنان شخصيت‌های مطرح در اين اختتاميه مانند سيدمحمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمين حميد محمدی، قائم‌مقام قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، و حجت الا‌سلام والمسلمين ابوترابی‌فرد، نايب رئيس مجلس شورای اسلامی، از اين قبيل‌اند.
«بيش از چهل سال تلاش برای آموزش قرآن» از ديگر عناوين موجود در اين شماره از نشريه است كه به گفت‌وگو با مجتبی وزيری، مدير عامل كانون آموزش قرآن كريم اختصاص داده شده است.
وی در اين گفت‌وگو ضمن معرفی كانون آموزش قرآن كريم، به طرح موضوعاتی چون نحوه آموزش دانش‌پژوهان، شعب اين كانون، شاگردان و فارغ‌التحصيلان، بخش‌های فعال در كانون و... پرداخته است.
«فاطمه(س) ركن علی(ع) است» از ديگر مباحث مطرح شده در اين شماره از نشريه است كه به بررسی جايگاه حضرت زهرا(س) از ديدگاه امام علی(ع) می‌پردازد. ارائه احاديثی از امام علی(ع) در رابطه با بانوی دو عالم از جمله مباحث مطرح شده در اين قسمت است. به عنوان نمونه، اميرالمومنين، علی(ع) در نامه‌ای به معاويه ضمن فخر به داشتن همسری چون فاطمه زهرا(س) می‌فرمايند: «دختر پيامبر(ص) همسر من است كه گوشت او با خون و گوشت من در هم آميخته است. نوادگانم حضرت احمد(ص) فرزندان من از فاطمه(س) هستند، كداميك از شما سهم و بهره‌ای چون من دارا هستيد.»
از ديگر بخش‌های اين نشريه، معرفی قاری است كه اين شماره از «بوستان قرآن» به معرفی حسين كرمی، از قاريان قرآن كريم، اختصاص داده شده است. «گفتاری از حجت‌الاسلام والمسلمين پناهيان درباره زمينه فرهنگی جهاد اقتصادی»، «فرهنگ گفتار در قرآن كريم»، بررسی تقوا به عنوان «سپری در برابر آتش» و... از ديگر مطالب ارائه شده در اين شماره از «بوستان قرآن» است.
هشتمين شماره از «بوستان قرآن»، ويژه فروردين سال 90، در 68 صفحه تدوين شده است كه به قيمت 500 تومان به فروش می‌رسد.
captcha