مسابقات اذان دانش‌آموزان كشور در مشهد آغاز می‌شود
کد خبر: 2147893
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۶

مسابقات اذان دانش‌آموزان كشور در مشهد آغاز می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: مراسم افتتاحيه بيستمين دوره مسابقات اذان وی‍ژه دانش‌آموزان پسر، يادواره مرحوم موذن خراسانی، «آقاتی»،‌ عصر امروز 12 تيرماه با شركت 231 شركت‌كننده در مجتمع شهيد علی حميدی مشهد آغاز می‌شود و تا 15 تيرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، «محمدرضا عاقل‌زاده»، معاون اداره‌كل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش كشور، عصر روز گذشته، 11 تيرماه در نشست خبری بيستمين دوره مسابقات اذان دانش‌آموزان پسر كشور و چهارمين جشنواره احكام و انشای نماز دانش‌آموزان پسر و دختر كشور با بيان اين مطلب تصريح كرد: مسابقات اذان دانش‌آموزان در چهار بخش آموزشگاه، منطقه، استان و كشور به صورت شفاهی و كتبی برگزار می‌شود و شركت‌كنندگان در اين مسابقات بايد در سه بخش با يكديگر به رقابت بپردازند.
وی با بيان اينكه بخش اول شامل اذان‌گويی است، ادامه داد: بخش دوم، بخش معارف است كه در آن به تاريخچه اذان، بخش‌های فنی اذان، آشنايی با مؤذنان برجسته تاريخ اسلام و ... پرداخته می‌شود و بخش سوم، صحيح‌خوانی نماز است كه در آن افعال و اذكار نماز به داوری گذاشته می‌شود.
همچنين «ابراهيم محمدی»، معاون پرورشی و تربيت بدنی آموزش و پرورش خراسان رضوی از حضور مؤذنان برتر كشوری به عنوان مهمان و داور در اين دوره از مسابقات خبر داد و افزود: در مراسم افتتاحيه اين دوره از مسابقات، مؤذنانی از مليت‌های مختلف با سبك،‌ ادبيات و لهجه خود اذان خواهند گفت و همچنين 120 دانش‌آموز هنرمند، نمايشی بدون كلام كه نمادهای اسلامی را در خود جای داده است، اجرا خواهند كرد.
معاون پرورشی و تربيت بدنی آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار كرد: انتظار داشتيم اين مسابقه به عنوان حركتی جدی، مؤسسات و نهادهای فرهنگی استان را تحت‌الشعاع قرار دهد اما متأسفانه مشاركت اين نهادها ضعيف بود و به جز چند نهاد و مؤسسه، بقيه نهادها به صورت جدی همكاری نكردند.
محمدی با اعلام اين مطلب كه از صدا و سيما دعوت كرديم تا اذان‌گويی متسابقان را ضبط كند،‌ ابراز كرد: از صدا و سيما انتظار داريم تا از اين مؤذنان نوجوان در كنار مؤذنان پيشكسوت در برنامه‌های خود استفاده كند.
وی از برپايی كارگاه‌های آموزشی و تقويتی برای شركت‌كنندگان در اين دوره از مسابقات سخن گفت و به برگزاری اين مسابقه تحت عنوان يادواره مرحوم آقاتی اشاره و تأكيد كرد: مرحوم آقاتی از مؤذنان بزرگ كشور و اهل روستای كاهو از توابع شهر گلمكان در استان خراسان رضوی است كه متأسفانه گمنام باقی مانده و در اين دوره از مسابقات تلاش می‌شود تا در كنار معرفی برترين مؤذنان نوجوان كشور،‌ ياد و نام اين مؤذن بزرگ كشور گرامی داشته شود و اين شخصيت هنرمند آيينی كشور بيشتر به جامعه معرفی شود.
محمدی از رونمايی فيلمی كوتاه از زندگی مرحوم آقاتی در مراسم افتتاحيه اين مسابقات خبر داد و با اشاره به برگزاری دوره قبل اين مسابقات با عنوان يادواره مرحوم «مؤذن‌زاده اردبيلی» در اردبيل، تصريح كرد: اردبيل از اين مسابقات برای معرفی مرحوم موذن‌زاده بيشترين بهره را برد و مسئولان و مديران اردبيل بيشترين هزينه و حضور را در پاسداشت وی داشتند اما ما تاكنون در تكريم مرحوم آقاتی كار جدی نكرده‌ايم.
معاون پرورشی و تربيت بدنی آموزش و پرورش خراسان رضوی پيشنهاد كرد برای تقويت انگيزه مؤذنان و هم‌چنين برای پاسداشت مرحوم آقاتی، شهرداری يكی از ميادين شهر را به نام مرحوم آقاتی نام‌گذاری كند.
captcha