حجتالاسلاموالمسلمين «جعفر رحيمی»، در گفتوگو با خبرگزاری قرانی ايران (ايكنا) شعبه زنجان، در ارتباط با شرح دعای روز دهم ماهرمضان، گفت: ريشه اصلی دعای اين روز درخواست توكل از خداوند بلند مرتبه میباشد و معنای توكل اين است كه انسان يقين كند به اينكه سود و زيان و بخشش و حرمان به دست مردم نيست و بايد از آنها نااميد بود و اگر بندهای به اين مرتبه از معرفت برسد كه جز برای خدا كاری انجام ندهد و جز او به كسی اميدوار نباشد و از غير او نهراسد و غير از خدا، چشم طمع به كسی نداشته باشد،اين همان توكل بر خداوند متعال است.
وی با اشاره به اينكه تمامی امور دنيا و آخرت و هرچه در عالم وجود دارد به امر خداوند كار میكنند، ابراز كرد: هر گاه اراده الهی اقتضا كند كه امری صورت پذيرد، بدون هيچ درنگی صورت خواهد گرفت، به طوریكه رد آيه 117 سوره بقره خداوند میفرمايد: «هنگامیكه خداوند اراده امری را كند، به محض آنكه بگويد موجود باش، پس موجود خواهد شد». پس با توجه به اين آيه و ديگر آيات قرآنكريم در میيابيم كه انسان در هر كاری كه میخواهد انجام دهد، بايد به خدای قادر و متعال كه خالق و آفريدگار اوست توكل كند.
اين مدرس حوزه علميه تصريح كرد: همچنين خداوند عزوجل در قرآن میفرمايد: «هنگامیكه اراده كردی كه كاری را انجام دهی، پس بر خداوند توكل نما كه همانا خداوند توكلكنندگان را دوست میدارد» و ما نيز از خداوند میخواهيم در اين روز ما را از توكل كنندگان واقعی به ذات اقدس قرار دهد.
توكل در قرآن
وی در ارتباط با نقش قرآنمجيد در توكل گفت: قرآن در موارد متعددی توكل بر خدا را از ويژگیهای افراد با ايمان میداند كه برای نمونه در سورهی مائده، آيه 23 سوره توبه, آيه 51 میفرمايد: «و علی الله فتوكلوا ان كنتم مومنين؛ بر خدا توكل كنيد اگر ايمان داريد». و نيز در سوره آل عمران، آيه 122 آمده است: «و علی الله فليتوكل المومنون، افراد با ايمان بايد تنها بر خدا توكل كنند».
حجتالاسلام رحيمی با اشاره به بخشی از دعای اين روز، اظهار كرد: در اين دعا به فائزين اشاره شده است كه بايد پرسيد: فائزين چه كسانی هستند؟ اينان كسانی هستند كه خداوند متعال آنان را به واسطه عمل به دستوراتش به رحمت خويش وارد كرده و از عذابش دور ساخته است. چنانچه در سوره انعام، آيه 16 میفرمايد: « كسی كه از عذاب روز قيامت در امان بماند و از او عذاب برداشته شود پس به تحقيق به رحمت الهی وارد شده كه اين سعادتمندی آشكار است» و آنان كه از معصيت پروردگار خويش اجتناب میكنند يقيناً خداوند از آنان راضی است كه اين رضايت سرچشمه از رضايت مخلوق به قضا و قدر پروردگار است.
امام جمعه ابهر در ادامه تقوا را موجب تقرب به ذات اقدس الهی دانست و ابراز كرد: كسانی به خداوند نزديكترند و در پيشگاه او آبرومندند كه؛ تقوای الهی را پيشه كنند چرا كه خداوند در قرآن میفرمايد: «به درستی كه گرامیترين شما نزد پروردگار، تقوا پيشهترين شماست».
اين كارشناس امور دينی در پايان افزود: و كسانیكه میخواهند نزد خداوند آبرويی پيدا كرده و مقرّب درگاه او گردند، با توجه به آيه «ای كسانیكه ايمان آوردهايد، تقوای الهی را پيشه كنيد و برای رسيدن به خداوند و آمدن به سوی او وسيلهای بيابيد» بايد به آيه «اطيعوالله و اطيعواالرسول و اولیالامر منكم؛ يعنی: خداوند و رسولش و برگزيدگان از ايشان يعنی اهلبيت عصمت و طهارت (ع) را اطاعت كنند» عمل كرده تا بتوانند جزء كسانی قرار گيرند كه مقرّب درگاه الهی هستند.