مبنای دعای روز دهم رمضان توكل به خداوند و دوری از غير اوست
کد خبر: 2168937
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵

مبنای دعای روز دهم رمضان توكل به خداوند و دوری از غير اوست

گروه انديشه و علم: ريشه اصلی دعای اين روز درخواست توكل از خداوند بلند مرتبه می‌باشد و معنای توكل اين است كه انسان يقين كند به اينكه سود و زيان و بخشش و حرمان به دست مردم نيست و بايد از آن‌ها نااميد بود،اين همان توكل بر خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين «جعفر رحيمی»، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرانی ايران (ايكنا) شعبه زنجان، در ارتباط با شرح دعای روز دهم ماه‌رمضان، گفت: ريشه اصلی دعای اين روز درخواست توكل از خداوند بلند مرتبه می‌باشد و معنای توكل اين است كه انسان يقين كند به اينكه سود و زيان و بخشش و حرمان به دست مردم نيست و بايد از آن‌ها نااميد بود و اگر بنده‌ای به اين مرتبه از معرفت برسد كه جز برای خدا كاری انجام ندهد و جز او به كسی اميدوار نباشد و از غير او نهراسد و غير از خدا، چشم طمع به كسی نداشته باشد،اين همان توكل بر خداوند متعال است.
وی با اشاره به اين‌كه تمامی امور دنيا و آخرت و هرچه در عالم وجود دارد به امر خداوند كار می‌كنند، ابراز كرد: هر گاه اراده الهی اقتضا كند كه امری صورت پذيرد، بدون هيچ درنگی صورت خواهد گرفت، به طوری‌كه رد آيه 117 سوره بقره خداوند می‌فرمايد: «هنگامی‌كه خداوند اراده امری را كند، به محض آنكه بگويد موجود باش، پس موجود خواهد شد».‌ پس با توجه به اين آيه و ديگر آيات قرآن‌كريم در می‌يابيم كه انسان در هر كاری كه می‌خواهد انجام دهد، بايد به خدای قادر و متعال كه خالق و آفريدگار اوست توكل كند.
اين مدرس حوزه علميه تصريح كرد: همچنين خداوند عزوجل در قرآن می‌فرمايد: «هنگامی‌كه اراده كردی كه كاری را انجام دهی، پس بر خداوند توكل نما كه همانا خداوند توكل‌كنندگان را دوست می‌دارد»‌ و ما نيز از خداوند می‌خواهيم در اين روز ما را از توكل كنندگان واقعی به ذات اقدس قرار دهد.
توكل در قرآن
وی در ارتباط با نقش قرآن‌مجيد در توكل گفت: قرآن در موارد متعددی توكل بر خدا را از ويژگی‌های افراد با ايمان می‌داند كه برای نمونه در سوره‌ی مائده، آيه‌ 23 سوره‌ توبه, آيه‌ 51 می‌فرمايد: «و علی الله فتوكلوا ان كنتم مومنين؛ بر خدا توكل كنيد اگر ايمان داريد». و نيز در سوره‌ آل عمران، آيه‌ 122 آمده است: «و علی الله فليتوكل المومنون، افراد با ايمان بايد تنها بر خدا توكل كنند».
حجت‌الاسلام رحيمی با اشاره به بخشی از دعای اين روز، اظهار كرد: در اين دعا به فائزين اشاره شده است كه بايد پرسيد: فائزين چه كسانی هستند؟ اينان كسانی هستند كه خداوند متعال آنان را به واسطه عمل به دستوراتش به رحمت خويش وارد كرده و از عذابش دور ساخته است. چنانچه در سوره انعام، آيه 16 می‌فرمايد: « ‌كسی كه از عذاب روز قيامت در امان بماند و از او عذاب برداشته شود پس به تحقيق به رحمت الهی وارد شده كه اين سعادتمندی آشكار است» و آنان كه از معصيت پروردگار خويش اجتناب می‌كنند يقيناً خداوند از آنان راضی است كه اين رضايت سرچشمه از رضايت مخلوق به قضا و قدر پروردگار است.
امام جمعه ابهر در ادامه تقوا را موجب تقرب به ذات اقدس الهی دانست و ابراز كرد: كسانی به خداوند نزديكترند و در پيشگاه او آبرومندند كه؛ تقوای الهی را پيشه كنند چرا كه خداوند در قرآن می‌فرمايد: «‌به درستی كه گرامی‌ترين شما نزد پروردگار، تقوا پيشه‌ترين شماست».
اين كارشناس امور دينی در پايان افزود: و كسانی‌كه می‌خواهند نزد خداوند آبرويی پيدا كرده و مقرّب درگاه او گردند، با توجه به آيه «‌ای كسانی‌كه ايمان آورده‌ايد، تقوای الهی را پيشه كنيد و برای رسيدن به خداوند و آمدن به سوی او وسيله‌ای بيابيد»‌‌ بايد به آيه «‌اطيعوالله و اطيعوا‌الرسول و اولی‌الامر منكم؛ يعنی: ‌خداوند و رسولش و برگزيدگان از ايشان يعنی اهل‌بيت عصمت و طهارت (ع) را اطاعت كنند» عمل كرده تا بتوانند جزء كسانی قرار گيرند كه مقرّب درگاه الهی هستند.
captcha