مشاركت بالای مخاطبان در جشنواره امام رضا(ع) گواه مردمی‌ بودن آن است
کد خبر: 2195745
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱

مشاركت بالای مخاطبان در جشنواره امام رضا(ع) گواه مردمی‌ بودن آن است

گروه فعاليت‌های قرآنی: دبير نهمين دوره جشنواره بين‌المللی امام رضا(ع) ضمن بيان رشد كمی و كيفی در اين دوره از جشنواره، مشاركت بالای مخاطبان را در جشنواره امام رضا(ع) گواه مردمی‌بودن آن عنوان كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، همزمان با دهه كرامت نهمين دوره جشنواره بين‌المللی امام رضا(ع) از روزگذشته، هفتم مهرماه، طی مراسمی در قم آغاز شد.
جعفری، دبير اين جشنواره امروز، هشتم مهرماه، با حضور در برنامه تلويزيونی و زنده «گفت‌‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» ضمن ارائه گزارشی از روند فعاليت اين جشنواره، طی سخنانی گفت: ترويج فرهنگ رضوی و توسعه حضور مردمی در برنامه‌های فرهنگی ـ دينی از جمله اهداف برپايی جشنواره بين‌المللی امام رضا(ع) است.
وی بيان كرد: همزمان با ميلاد حضرت فاطمه معصومه(س) طی مراسمی با حضور سيدمحمدحسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و صلاحی، استاندار خراسان‌رضوی و توليت آستان مقدس كريمه اهل بيت(س) آغاز نهمين دوره جشنواره بين‌المللی امام رضا(ع) در شهر قم اعلام شد.
جعفری در ادامه به تاريخچه راه‌اندازی اين جشنواره اشاره كرد و افزود: نخستين دوره جشنواره امام رضا(ع) با انتخاب هشت عنوان فقط در سطح استان خراسان رضوی برپا شد، اما در دوره‌های بعد اين جشنواره به سرعت توسعه پيدا كرد و شاخه‌هايی از آن در استان‌های قم و شيراز نيز گسترش يافت.
وی تصريح كرد: استان يزد به دليل اينكه قدمگاه حضرت امام رضا(ع) و در مسير ورود كاروان اين امام همام به كشورمان بود نيز چهارمين استانی شد كه در دوره‌های بعد به جمع برپاكنندگان جشنواره پيوست، اما به دليل درخواست ديگر استان‌ها از چهارمين دوره جشنواره، 30 استان به اين جمع پيوستند و در سال ششم با شركت چند كشور اين جشنواره در قالب بين‌المللی برگزار شد.
جعفری عنوان كرد: اين دوره از جشنواره بين‌المللی امام رضا (ع) نيز با همكاری 31 استان برپا می‌شود و هر استان مسئوليت اجرا و نظارت بر برپايی پنج رشته اين جشنواره را برعهده دارد.
وی ادامه داد: بخش‌های هنری اين جشنواره با محوريت 9 استان در رشته‌هايی مانند خوشنويسی، هنرهای تجسمی، عكس، جلوه رضوی در هنرهای سنتی، تئاتر رضوی برگزار می‌شود. در بخش سينمايی هم چهار استان فعاليت دارند كه آثاری در قالب فيلم بلند، فيلم كوتاه، تله فيلم و ... رقابت می‌كنند.
وی افزود: در بخش فيلم رضوی كه سال گذشته برگزار شد، 200 اثر مورد ارزيابی قرار گرفت كه از آنها 30 فيلم به بخش جشنواره راه يافت. استان لرستان نيز بخش نماهنگ رضوی و استان گلستان نيز بخش انيميشن رضوی را برگزار می‌كنند.
دبير نهمين دوره جشنواره بين‌المللی امام رضا(ع) ضمن ارائه آماری از رشد كمی و كيفی در برپايی اين جشنواره در سال جاری خاطرنشان كرد: در بخش‌های مختلف جشنواره رشدی بين 47 درصد تا 300 درصد در اين دوره همراه بوده است. امسال 35 هزار و 246در مدت برپايی جشنواره تدارك ديده شده است كه رشد 116 درصدی دارد.
وی تصريح كرد: در سال گذشته 21 هزار بسته فرهنگی برای ارسال به خارج از كشور تدارك ديده شده بود كه اين تعداد در سال جاری به 60 هزار بسته فرهنگی رسيده است. در عرصه بين‌المللی با همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه‌هايی در 157 عنوان در 51 نقطه هدف برگزار می‌شود.
جعفری بيان كرد: گروه‌های مختلف اين جشنواره مانند گروه ارزيابی، نظرسنجی و نظارت در طول سال فعاليت می‌‌كنند و آثار فاخر در رشته‌های مختلف را رصد می‌كنند. دبيرخانه دائمی بخش ابتهال‌، تواشيح و چاوشی‌خوانی نيز چندی پيش با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردبيل افتتاح شد.
وی گفت: 16 ارگان و دستگاه در برپايی اين جشنواره با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همكاری می‌كنند و موفقيت و مشاركت بالای مخاطبان در اين جشنواره‌ها به خاطر مردمی بودن و مشاركت عامه مردم در اين برنامه‌ها است و دستگاه‌ها نيز متعهدانه در اين عرصه حاضر شدند.
دبير نهمين دوره جشنواره بين‌المللی امام رضا(ع) اظهار كرد: در سال گذشته 500 عنوان كتاب در زمينه معارف رضوی شناسايی شد. همچنين 8 كانون فرهنگی و هنری مساجد كشور با محوريت فعاليت‌های جوانان و نوجوانان در اين جشنواره حضور پيدا كردند. برپايی گسترده جشن‌های مردمی بخش ديگر اين جشنواره است كه در طی آن در قدم‌گاه‌های حضرت امام رضا(ع) در سراسر كشور برنامه‌های ويژه برگزار خواهد شد.
وی تصريح كرد: در اين راستا 200هزار جشن مردمی در مساجد، هيئات، دانشگا‌ه‌ها، مدارس و ... برگزار می‌شود كه ساماندهی آنها بر عهده ستاد عالی كانون‌های فرهنگی و هنری مساجد كشور است كه برای اجرای بهتر آن ديدارهايی نيز با مراجع و آيات عزام در قم داشتند.
جعفری در خصوص برنامه‌های مراسم اختتاميه عنوان كرد: مراسم اختتاميه شب ميلاد حضرت ثامن‌الحجج(ع) در مشهد مقدس برگزار می‌شود كه از ميان 1500 برگزيده اين جشنواره تعداد 240 نفر از نفرات اول تا سوم هر رشته در اين مراسم حضور پيدا می‌كنند و از تعدادی از فعالان و خادمان رضوی در اين مراسم تجليل به عمل می‌‌آيد.
يادآور می‌شود، اخبار قرآنی هر روز ساعت 10 از آنتن شبكه قرآن و معارف سيما پخش می‌شود و اين بخش خبری جمعه‌ها در قالب برنامه زنده «گفت‌‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» با دعوت از مسئولان به بررسی رويدادهای قرآنی و فرهنگی كشور می‌پردازد.
captcha