ضرورت نهادينه‌شدن فرهنگ كتابخوانی در ميان اقشار مختلف جامعه
کد خبر: 2218290
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹

ضرورت نهادينه‌شدن فرهنگ كتابخوانی در ميان اقشار مختلف جامعه

گروه ادب: در آستانه فرارسيدن هفته كتاب جمهوری اسلامی ايران، مسئولان فرهنگی كشور بر نهادينه شدن فرهنگ كتابخوانی در سطوح مختلف جامعه و همكاری سازمان‌های مختلف در راستای دست‌يافتن به اين هدف، تأكيد كردند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين حسين ابراهيمی، نماينده مجلس و عضو كميسيون امنيت ملی، در گفت‌وگو با ستاد خبری نوزدهمين هفته كتاب جمهوری اسلامی ايران، با اشاره به اين‌كه ارتقا سطح فرهنگ كتابخوانی در جامعه موجب كاهش بسياری از انحرافات و نابسامانی‌های فرهنگی و اجتماعی خواهد شد، تصريح كرد: ‌اختصاص دادن يك هفته به كتاب و كتابخوانی از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشان از اين دارد كه اهميت كتابخوانی از سوی اين وزارتخانه مدنظر قرار گرفته است.
وی افزود: ‌ضرورت اجتناب‌ناپذير كتابخوانی و لزوم ارتقای فرهنگ مطالعه در كشور در طول ساليان پس از انقلاب اسلامی مورد تأكيد موكد مسئولان عالی‌رتبه قرار گرفته است؛ اما اين سال‌ها مسأله جدی‌تر گرفته شده است و گام مثبتی چون اختصاص يك هفته به كتاب به اين موضوع كمك می‌كند.
عضو كميسيون امنيت ملی ادامه داد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد می‌تواند در هفته كتاب به بررسی و ارزيابی آمار تأليف و انتشار كتاب به لحاظ كمّی و كيفی و استقبال جامعه از كتاب و كتابخوانی و مقايسه آن با ساير دغدغه‌های اجتماعی بپردازد.
وی با بيان اين‌كه فرهنگ كتابخوانی ابتدا بايد در نظام آموزش و پرورش نهادينه شود، افزود:‌ آشنايی دانش‌آموزان با قرآن و ائمه (ع) از طريق فرهنگ كتاب صورت می‌گيرد و بايد به آن توجه ويژه شود.
ابراهيمی از راه‌های تشويق جوانان به مطالعه را تهيه كتاب‌ها يا جزوه‌های كم‌حجم دانست و گفت: بايد همه دستگاه‌ها به كمك و همكاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بيايند. خصوصاً رسانه‌های همگانی و امكانات و ابرازهای ارتباطی فراگيرنقش پيگير و هماهنگ‌كننده را در رشد كتابخوانی در جامعه برعهده بگيرند.
اين نماينده مجلس اظهار كرد: هرگاه ضرورت كتابخوانی و اهميت آن برای همگان تفسير و تعبير شود، درآن صورت درهيچ جا نبايد فردی يافت شود كه با مطالعه بيگانه باشد و در هيچ مكان و زمانی نبايد وجود داشته باشد.
به گفته اين عضو كميسيون سياست خارجی مجلس فرهنگ كتاب و كتابخوانی بايد با ايجاد انگيزه در اقشار مختلف مردم به ويژه جوانان و نوجوانان و تجهيز كتابخانه‌ها نهادينه شود.
نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی معتقد است بايد سازمان‌ها و نهادهای به مدد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بيايند تا هفته كتاب با گستردگی بيشتری در همه كشور اجرا شود.
حجت‌الاسلام و المسلمين علی بنايی، نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ستاد خبری نوزدهمين دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ايران گفت: ايجاد عادت به مطالعه فقط از سنی كه كودك خواندن و نوشتن را می‌آموزد شروع نمی‌شود، بلكه اين فرايندی است كه از بدو تولد شروع شده و در مراحل سنی مختلف اشكال گوناگونی به خود می‌گيرد.
وی همچنين تصريح كرد: يكی از سرگرمی‌های دوران كودكی كه والدين به آن زياد هم توجه نمی‌كنند، مطالعه است. كتاب خواندن برای كودكان و آموزش مطالعه بدان‌ها اين كمك را به آن‌ها می‌كند كه در دوران نوجوانی در حل مشكلاتشان تواناتر باشند و با سختی‌های زندگی بهتر مقابله كنند.
بنايی درباره اهميت اختصاص يك هفته به كتاب و كتابخوانی توضيح داد:‌ اختصاص دادن يك هفته به كتاب موجب می‌شود به اين فكر بيفتيم كه تا چه اندازه از اين امر مهم غافل بوده‌ايم. در واقع هفته كتاب يادآوری اهميت كتاب در زندگی روزمره است.
نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌اين اقدام از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه يك هفته را به كتاب اختصاص داده بسيار مثبت است، اما اميدوارم اين اقدام فراگيرتر شود و تنها نهادهايی كه در تهران هستند به آن نپردازند.
بنايی با اشاره به اين‌كه ارتقا فرهنگ مطالعه برنامه‌ای كلان است و بايد از يك منطقه خاص تمركززدايی شده و مسأله همه‌گير شود، افزود : با وجود پيشرفت‌های فنی و تكنولوژيك و تولد رسانه‌های متنوعی چون راديو، تلويزيون، ماهواره و به ويژه اينترنت، هنوز كتاب و كتاب‌خوانی از جايگاه ويژه‌ای برخورداراست و بايد كتاب و فرهنگ مطالعه را در سطح كشور نهادينه كنيم.
وی افزود:‌ ترويج كتابخوانی ذوق و دغدغه می‌خواهد و بايد هر كس به سهم خودش قدمی بردارد و اين‌طور است كه در ادامه راه قطعاً گام‌های بزرگ‌تری برداشته خواهد شد.
اين نماينده مجلس در پايان تصريح كرد: ‌حالا كه نخستين گام را معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداشته، بهتر است باقی مسئولان با همكاری اين نهاد گام‌های بيشتری در راستای اعتلای فرهنگ كتابخوانی بردارند.
وزارت جهاد كشاورزی و سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزی٬ به مناسبت نوزدهمين دوره هفته كتاب٬ برنامه‌های ملی و محلی برگزار می‌كند.
از جمله برنامه‌های اين وزارتخانه می‌توان به مشاركت در برنامه‌های هفته كتاب، تعيين نماينده در ستاد برگزاری هفته كتاب٬ برگزاری نمايشگاه كتاب در سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزی و واحدهای تابعه وزارت جهاد كشاورزی٬ بازديد كاركنان سازمان از كتابخانه ملی ايران، كتابخانه ملك و كتابخانه حسينيه ارشاد اشاره كرد.
وزارت جهاد كشاورزی همچنين با اجرای طرح كتابگرد در سطح سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزی٬ برگزاری برنامه جشن كتاب٬ برگزاری نمايشگاه چاپ و نشر كتاب كشاورزی٬ دسترسی آزاد و رايگان به منابع الكترونيكی تمام متن سازمان (كتاب و پايان‌نامه) در طول هفته كتاب نيز در اين هفته فرهنگی مشاركت می‌كند.
همچنين برگزاری همايش و كارگاه نيم‌روزه كتابداران وزارت جهاد كشاورزی در سطح استان تهران و البرز و بحث حول مسائل كتابداری از ديگر فعاليت‌های اين وزارتخانه در نوزدهمين هفته كتاب است.
از ديگر فعاليت‌های درون‌سازمانی اين وزارتخانه در هفته كتاب می‌توان تهيه و توزيع بن كتاب در بين همكاران ستاد سازمان به مناسبت هفته كتاب و عيد غدير٬ نامگذاری روزها و تعيين پيام برای هفته كتاب كشاورزی٬ چاپ و نصب استند و بنر به مناسبت هفته كتاب و توزيع بروشور، كتاب و نشريه‌های ترويجی مرتبط و ... را نام برد.
استان آذربايجان غربی با برنامه‌های مختلف فرهنگی كه با همراهی نهادهای مختلف اجرا می‌شود در نوزدهمين هفته كتاب شركت می‌كند.
اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی اروميه با برپايی نمايشگاه كتابی با عنوان «جهاد اقتصادی»٬ برگزاری جلسات نقد كتاب در حوزه نشر و طريقه چاپ و نشر و دعوت از نويسندگان استانی و غيراستانی برای حضور در نشست‌های تخصصی به استقبال هفته كتاب می‌رود.
كتاب سبد خانواده٬ معرفی كتاب٬ گفت‌وگو با اهالی قلم و عموم مردم درباره كتابخوانی و مطالعه از جمله برنامه‌های صداوسيمای استان آذربايجان غربی است.
شهرداری اروميه نيز نمايشگاه كتاب٬ مسابقه خلاصه‌نويسی كتاب با همكاری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و جشن كتاب در هفته كتاب را برگزار می‌كند.
همچنين كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با برنامه‌هايی نظير روخوانی كتاب٬ حضور نمايندگان كانون در مدارس برای اجرای برنامه‌هايی با عنوان «يك هفته با دوست خوبم»٬ تجليل از اعضای فعال كتابخانه‌ها٬ برگزاری مسابقه با عنوان «كودكان چقدر كتاب می‌خوانند» و اجرای نمايش خلاق، در برنامه‌های هفته كتاب استان آذربايجان غربی مشاركت می‌كند.
برپايی جلسات نقد كتاب٬ برپايی نمايشگاه كتاب و قدردانی از كتابداران نمونه در دانشگاه اروميه و نمايشگاه تخصصی كتاب و تجليل از اعضای فعال و كتابداران نمونه در دانشگاه آزاد اروميه نيز در اين هفته صورت می‌گيرد.
نهاد كتابخانه‌های عمومی برنامه‌هايی چون تجليل از كتابداران نمونه و اعضای فعال كتابخانه‌ها٬ عضويت نيم بها در كتابخانه‌ها، برگزاری جشن كتاب و مبادله كتاب را اجرا می‌كند.
دبيرخانه كانون مساجد نيز با برنامه‌هايی چون برپايی مسابقه كتابخوانی٬ عضويت رايگان در كتابخانه‌های مساجد٬ برگزاری دوره‌های آموزشی كتابداری٬ جلسات نقد كتاب و غبارروبی از كتابخانه‌های مساجد به استقبال هفته كتاب می رود.
نوزدهمين دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ايران با شعار «يادگار ماندگار» 22 تا 29 آبان ماه سال جاری در سراسر كشور برگزار می‌شود.
captcha