گردهمايی بزرگداشت حافظ در امارات برگزار شد
کد خبر: 2222715
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۴

گردهمايی بزرگداشت حافظ در امارات برگزار شد

گروه فرهنگ و هنر: گردهمايی بزرگداشت شمس‌الدين محمد حافظ شيرازی، عارف و شاعر پرآوازه ايرانی، با حضور قائم مقام وزارت فرهنگ و جوانان، ‌تنی چند از مقامات فرهنگی و نخبگان شعر و ادب كشور امارات متحده عربی، سفير و سركنسول جمهوری اسلامی ايران و مسئولان نهادهای ايرانی مقيم در تالار انجمن فرهنگ و علوم دوبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در اين گردهمايی كه با شركت شاعران و انديشمندانی از ايران، ‌امارات، ‌لبنان و كويت و به دعوت رايزنی فرهنگی كشورمان در امارات بر پا شد، ابتدا «سيدمحمدحسين هاشمی» رايزن فرهنگی كشورمان ضمن عرض خير مقدم به حضار عرب و ايرانی به تشريح نقش و اهميت شعر فارسی در تفاهم و دوستی ملل جهان پرداخت و گفت: «نه تنها شاعران بلند آوازه عرب بلكه شاعران سترگ جهان، همچون «گوته» تحت تأثير سروده‌های حافظ شيرازی قرار گرفته و از وی پيروی نمودند».
وی افزود: «‌امروز به بهانه بزرگداشت شاعر عشق و عرفان ايران‌زمين، لسان‌الغيب، حافظ شيرازی ،‌تنی چند از شعرای معاصر ايرانی حاضر شده‌اند تا پيام دوستی و برادری را با هم‌صدا شدن با شعرای كشور امارات به جهانيان برسانند و بر احيای ارزش‌های انسانی و معنوی كه در شعر حافظ تجلی يافته تأكيد نمايند».
هاشمی گفت: شعرای ايران و عرب در پی آنند كه قصيده واحدی را بسرايند كه عنوان آن عشق، محبت و برادری باشد». وی از ‌مسئولان مركز فرهنگی دوبی و نخبگان فرهنگ و ادب امارات به واسطه فراهم آوردن فرصت برای تشكيل چنين نشستی تشكر و قدردانی كرد.
«ويكتور الكك» شاعر و متفكر لبنانی و رئيس دپارتمان زبان و ادب فارسی دانشگاه لبنان نيز طی سخنانی در اين مراسم ضمن قرائت ابياتی از ديوان حافظ و ترجمه آن به زبان عربی گفت: «پيشينه روابط فرهنگی و ادبی ايران و عرب به بلندای قامت تاريخ بوده و با ظهور اسلام سرفصل تازه‌ای آن آغاز گرديده به گونه‌ای كه دين به عامل مهمی برای درهم آميختگی اين دو قوم تبديل شده است، و ايرانيان موفق شدند تحولی در قالب‌های شعر عربی ايجاد كنند و روح و معانی تازه ای به آن ببخشند».
«سمير ارشدی» استاد زبان و ادبيات فارسی دانشگاه كويت ديگر سخنران اين گردهمايی بود كه به اهميت هم‌زيستی فرهنگی ايران و عرب اشاره و تأكيد كرد: «شاعران و دانشمندان ايرانی با همكاری همتايان عرب خود، تمدن اسلامی را در قرن‌هاى سوم و چهارم هجرى به اوج اقتدار و عظمت رسانده و امروزه با احيای مجدد اين پيوند، می‌توان بار ديگر اين تمدن شكوفا را زنده كرد.
در اين مراسم «فريبا يوسفی»، «موسی بيدج» و «محمد رضا عبدالملكيان» از جمع شعرای ايرانی و «عبدالله الهديه»، «محمود نور» و «شيخه راشد»، شاعران اماراتی اشعار و سروده‌های خود را قرائت كردند كه با استقبال و تشويق حاضران مواجه شد.
سپس شعرای ايرانی و اماراتی با تشويق حضار، لوح تقديری از «سلطان صقر السويدی» رئيس مركز فرهنگی دبی دريافت كردند.
در پايان اين گردهمايی مراسمی برای تكريم استاد «محمد صالح القرق» نويسنده، ‌شاعر و مترجم اماراتی كه ديوان خيام را اخيراً به زبان عربی ترجمه و به زيور طبع آراسته نموده انجام گرفت كه «فياض» سفير، «شفيعی»، سركنسول و «هاشمی» رايزن فرهنگی با اهداى آثاری از شعرای ايرانی در تكريم اين شاعر پر تلاش عرب پرداختند.
captcha